Bandvagns "Overhauling"

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Vi har även varit in på www.ebay.de och bjudit på denna 24V elwinch.

Vi vann budgivningen, den blev vår för 201 EUR. :rock:
Vi har en tysk som är medlem i vår förening och som lovade att ta med den upp till oss, när har han kommer tillbaka från Tyskland i mitten på Nov.:beer:
Det är iofs. en "Kina-winch", men jag har läst om den på ett terrängbilsforum, och där var det någon som också köpt en likadan och som var helnöjd med både priset och funktionen.
Bland annat så har den fjärrstyrning.
Nära 6 tons dragkraft, kan nog vara till hjälp även vid en större fastkörning. Räcker inte det, så får vi väl skaffa ett brytblock, för att öka dragkraften.
Så förhoppningsvis så behövs det inte tillkallas någon bärgningsbandvagn i vinter !:evil:
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Nu har vi dekalat upp vår bandvagn.

Framvagnen är nu uppdekalad klar.
Nu återstår bara att dekala upp bakvagnen med alla våra "Bandvagnssponsorer"
Vi har även Xenonkonventera arbetsbelysningarna. Men ett litet problem är att alla lamporna inte vill tända, ibland lyser 3 av lamporna,
ibland bara 1.
Misstänker att kabelarean till lamporna kanske är för liten.
Enligt beräkningsprogrammet vi kikat i, så skall 1,5 kvadrats kabel räcka till att orka driva 70W (2x35W) i ett 24 V system.
Men det är kanske så att ljusen kräver mer watt i själva startögonblicket ?
Ska prova att dra fram en till kabel, så att varje lampa får en egen 1,5 kvadrats kabel. Men det får bli senare.

Nu fattas bara att montera in hydrauliken, men det får bli när föreningens hydraulexperter slutat att fräsa asfalt.
 
B

Biosteel

Nu har vi dekalat upp vår bandvagn.

Framvagnen är nu uppdekalad klar.
Nu återstår bara att dekala upp bakvagnen med alla våra "Bandvagnssponsorer"
Vi har även Xenonkonventera arbetsbelysningarna. Men ett litet problem är att alla lamporna inte vill tända, ibland lyser 3 av lamporna,
ibland bara 1.
Misstänker att kabelarean till lamporna kanske är för liten.
Enligt beräkningsprogrammet vi kikat i, så skall 1,5 kvadrats kabel räcka till att orka driva 70W (2x35W) i ett 24 V system.
Men det är kanske så att ljusen kräver mer watt i själva startögonblicket ?
Ska prova att dra fram en till kabel, så att varje lampa får en egen 1,5 kvadrats kabel. Men det får bli senare.

Nu fattas bara att montera in hydrauliken, men det får bli när föreningens hydraulexperter slutat att fräsa asfalt.
har du paralellkopplat dom ? har du en fast jord ?:cool:
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Fint fint, men inga som helst sponordekaler... måste väl finnas nåt företag som kan tänka sig sponsra bandvagnen med tex soppa mot reklam på den.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
har du paralellkopplat dom ? har du en fast jord ?:cool:
Dom är paralellkopplade.
Fast jord, jag fattar kanske inte riktigt vad du menar :hmmmm2:, men då karosserna på 206-orna är av plast, så går det inte att jorda i karosseriet, utan det är även separata jordkablar i elsystemet.

Men jag är nästan övertygad om att kabelarean inte är tillräcklig, därav problemet. Ska testa denna teori, genom att koppla in en ytterligare kabel, på både + matning och jord. Men det blir när jag får lite tid över.
 
B

Biosteel

Dom är paralellkopplade.
Fast jord, jag fattar kanske inte riktigt vad du menar :hmmmm2:, men då karosserna på 206-orna är av plast, så går det inte att jorda i karosseriet, utan det är även separata jordkablar i elsystemet.

Men jag är nästan övertygad om att kabelarean inte är tillräcklig, därav problemet. Ska testa denna teori, genom att koppla in en ytterligare kabel, på både + matning och jord. Men det blir när jag får lite tid över.
jaha dom va gjorda av plast. det låter konstigt att det inte ska gå fram riktigt med ström eftersom det i första hand är en spänningen som ska levereras (det är ju bara lampor) då tror jag hellre på nått glapp. men hoppas du finner felet. :eek:
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Dom är paralellkopplade.
Fast jord, jag fattar kanske inte riktigt vad du menar :hmmmm2:, men då karosserna på 206-orna är av plast, så går det inte att jorda i karosseriet, utan det är även separata jordkablar i elsystemet.

Men jag är nästan övertygad om att kabelarean inte är tillräcklig, därav problemet. Ska testa denna teori, genom att koppla in en ytterligare kabel, på både + matning och jord. Men det blir när jag får lite tid över.
Jag är säker ändå in i ryggmärgen på att det är spänningsfall som orsakar detta. Inte säkert, dock, att kablarna är felet.

Matar ni lyktorna från relän, eller direkt från den stackars gamla brytaren?

Xenon tar massssor med ström, 6-10A per styck, i startögonblicket, så både brytare och reläer kan fela om man har otur.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Jag är säker ändå in i ryggmärgen på att det är spänningsfall som orsakar detta. Inte säkert, dock, att kablarna är felet.

Matar ni lyktorna från relän, eller direkt från den stackars gamla brytaren?

Xenon tar massssor med ström, 6-10A per styck, i startögonblicket, så både brytare och reläer kan fela om man har otur.
Har satt dit ett 30 amp. relä, samt en knapp med kontrollampa.
Så ett 30 amp relä i ett 24 Volts system, ska ju tåla ca 700w (30amp x24V= 720 W)
Det är ju långt i från vad 4 st. 35 w xenon + 2 st. 8,5 w ledljus tar.
Men det märkliga är att alla 4 lamporna fungerar och lyser, MEN inte samtidigt !
Så nog är det rätt kopplat mot relä och knapp, för då skulle ju ingen lampa lysa någon gång.
Ibland lyser 3, ibland 2 och ibland 1.
Då Xenon kräver lite extra ström i själva startögonbliket, så är det det som gör att jag misstänker att kablarna är för klena.
 
B

Biosteel

Har satt dit ett 30 amp. relä, samt en knapp med kontrollampa.
Men det märkliga är att alla 4 lamporna fungerar och lyser, MEN inte samtidigt !
Så nog är det rätt kopplat mot relä och knapp, för då skulle ju ingen lampa lysa någon gång.
Ibland lyser 3, ibland 2 och ibland 1.
Då Xenon kräver lite extra ström i själva startögonbliket, så är det det som gör att jag misstänker att kablarna är för klena.
kör in en kondensator i kretsen som höjjer toppspänningen då :D
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Tackar och bockar allt beröm. :)

Nu hoppas vi bara på någon veckas kyla så att det fryser upp, sedan på detta en halvmeter snö, så att vi kan ut och börja packa lederna i vart fall.:hello:
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Ah! Grymt orättvist med snön som ligger på backen!!! Inte ens riktig rimfrost i gräset här på morgonen här än.

Men ett verkligt snyggt bygge! Hur stor motor sitter det i den just nu? Rak sexa på x liter eller?

/Rob
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Ah! Grymt orättvist med snön som ligger på backen!!! Inte ens riktig rimfrost i gräset här på morgonen här än.

Men ett verkligt snyggt bygge! Hur stor motor sitter det i den just nu? Rak sexa på x liter eller?

/Rob
Det sitter en Mercedes "Turbosexa" på 3 Liter, i princip likadan motor som i en Mercedes 300.
Den levererar en effekt på 136 hk.
Den drar bara hälften så mycket bränsle som bensinversion, vilket är ca. 10-15 Lit./tim.
För att överföra kraften från motorn, så sitter det en "Mercedes-automatlåda".
Denna drivlina är den som egentligen är orginal för just 206:an, men den finns också med en femcylindrig mercamotor.

Den bensin Ford-V6 som sitter i dom flesta vagnar som levererats till svenska försvaret, är en motor som svenska försvaret "Specade" till sina vagnar.
Orsaken till detta, lär vad jag hört, vara att dom blev billigare i inköp.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Vi har nu fått upp dekalerna från dom flesta av företagen som gjort det möjligt för oss att köpa in bandvagnen.
Men det är ytterliggare 4 företag som vi väntar dekaler ifrån.
Bland annat några tyska företag.

Vi kommer att visa upp föreningen (och bandvagnen) på Skoterns Dag.
På Lördag finns vi på NTC, och på Söndag hos "Mellanströms".
Så ni som bor i, eller besöker AJR under helgen och är ute kikar på skoternyheterna, kom gärna fram och prata skoter med oss, :argh: eller :laugh: spelat ingen roll.
Vi säljer även burgare. Men givetvis även medlemkort !
Och för ni som har slut pengar, så bjuder vi även på en korvbit, som går bra att grilla på våran grilleld. :cool:

I övrigt så har vi inte hunnit fixa arbetsbelysningarna ännu, det är en ganska så jäktig tid för skoterklubbarna att hinna allt som ska göras inför
säsongen och "Skoterns Dag". Så ock för oss.
Har man dessutom ett vanligt jobb att sköta, så går ju det i första hand.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Nu har vi äntligen fått installerat backkameran.
Kameramonitorn är en färgskärm, i widescreen format.
Kameran har IR-belysning, så att man även ser i kompakt mörker.

Det blev även en kabelslang till mellan vagnarna. Passade då på att dra
några extra kablar för lastljusen baktill, blir till att få fart även på dom,
nu funkar dom bara när dom vill själv.

Jim monterar fast själva kameran. Vi satte den så högt upp som möjligt
för att unvika all "Snödamm", som annars riskerar att lägga igen linsen.

Monitorn vart perfekt placerad, nu kan man övervaka sladden.

En rätt så dålig bild, men nu ser man allt som sker bakom bandvagnen, bäde när man drar sladden,
eller när man ska backa.