Polera variatorn med autosol?

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Tjenare... jag polerade chassit med autosol och det blev jättesnyggt! Sedan tänkte jag, vågar man polera variatorskivorna med Autosol? Dom har börjat oxiderat lite på gamla Summit 600an så jag tänkte går det?

Det borde väl fungera utan att skada något?

/F

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Det borde fungera utan att skada något, och det kommer att bli härligt blankt och en lagom fet yta.
Men vänta nu, vill man ha en blank och fet yta på variatorskivorna?
(nej, de ska vara *****t rena och nedmattade)

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Får väl anta att han menar utsidan på skivorna.

Och är det nu så illa att greppytan börjat oxidera så är det lika bra att polera den, för då körs det inte med skotern. ;)

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Hehe skotern har stått helt stilla denna vinter, tanten velade åka med mig :stupid::mad:

Dom är ju rätt oxiderade faktiskt även på insidan av skivorna, alltså vars remmen ska sitta :eek:, drar man med fingret är det ojämt å jävligt!

Tror ni de gått om man polerar hela variatorn, inkl insidan av skivorna med autosol, och sedan torkar man av den med Cellulosaförtunning för att få bort "fettet"?

/F

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Nja, hoppa över detta med Autosol på insidan (greppytan). Rengör istället med Bräkleen (bromsrengöring). Ytan skall INTE vara blank, gärna lite matt. Så du kan ta med ett sandpapper och slipa lite, eller så låter du remmen fixa biffen vid körning.

6031

Semi PRO sledder
21 jun 2006
95
0
0
Norrbotten
Om du vill göra slipjobbet enkelt !
Ta bort remmen,
starta motorn på tomgång,
ta ett sandpapper (kornstorlek 120-240)
håll pappret mot skivans insida (ta en skiva i taget) med motorn på tomgång.
Då mattar du ner skivan och slipar bort oxiden, samtidigt.
Det tar ca 5 minuter så är allt klart.

Använd inte autosol på skivorna !!!!!
Det är som att smörja bromsskivan med fett...

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Om du vill göra slipjobbet enkelt !
Ta bort remmen,
starta motorn på tomgång,
ta ett sandpapper (kornstorlek 120-240)
håll pappret mot skivans insida (ta en skiva i taget) med motorn på tomgång.
Då mattar du ner skivan och slipar bort oxiden, samtidigt.
Det tar ca 5 minuter så är allt klart.

Använd inte autosol på skivorna !!!!!
Det är som att smörja bromsskivan med fett...
Nu var det väl sekundären det pratades om.

Jag skulle då inte rekommendera någon att sticka fingrarna i primären.
Sådana Redneck-lösningar kan man hålla för sig själv, inte kul om man fastnar...

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Tack så mkt för svar! Då ger jag f@n i det och putsar dom med nått annat! Cellulosaförtunning eller finkornigt sandpapper!

Tack så mkt igen =)

/F

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Nu var det väl sekundären det pratades om.

Jag skulle då inte rekommendera någon att sticka fingrarna i primären.
Sådana Redneck-lösningar kan man hålla för sig själv, inte kul om man fastnar...
råkat få ett finger i primären en gång när skotern stod på tomgång, vet f*n inte hur men skönt var det inte, var tvungen att ta av handsken och kolla om fingret fortfarande satt fast i handen, gjorde lagom ont. Hade säkert ont i fingret 6-7 månader efter det

Ej att rekomendera

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
behöver väl inte stoppa ner handen i primär för o köra sandpapper... bygg en grej bara om du nu behöver får bort lite skit där..
ja jag håller med har då alltid funkat för mig! stoppa ner hela armen ner i variatorn med en järnrasp i handen sen e problemet borta!:stupid: ne men man kan ju använda nåt annat med sandpapper på.. men jag använder handen iaf! kan ju vara lite försiktig bara.