borttagning av olje pump

N

N_w

hejigen:cool:, Kom på ytterligare en sak att fråga här på snowmobile!, Jag hade nämligen inte tänkt köra separat olje blandning i vinter, ska suga upp oljan ur olje tanken, kan jag låta olje pumpen å allt sitta kvar ändå? och bara blanda direkt i tank?, Något annat man måste? skriv allt ni vet

/Mvh Jonatan ;) hare

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Nej, plockar du bara bort den så kommer inte drevet till vattenpumpen att smörjas.
Ta istället och plocka bort pumpen och plugga hålet där pumpen satt med locket som sitter på 440x-modellen. Drevet smörjer du genom att du kopplar en liten oljebehållare (finns även den att köpa från 440x) med 2-taktsolja in i motorns underdel.

N

N_w

Nej, plockar du bara bort den så kommer inte drevet till vattenpumpen att smörjas.
Ta istället och plocka bort pumpen och plugga hålet där pumpen satt med locket som sitter på 440x-modellen. Drevet smörjer du genom att du kopplar en liten oljebehållare (finns även den att köpa från 440x) med 2-taktsolja in i motorns underdel.

asså s*tan måste man verkligen det? lät jobbigt som fan, men om jag blandar 1% i tanken de borde ju fungera! eller?

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Blandar du bara 1% skulle du nog knappt ta dig utanför gården innan den skär. Man ska köra med 2-2.5% när man inte har separat smörjning. Och du måste göra som gulingen säger annars kommer de yttre lagrena på veven skära pga för lite smörjning. Varför ska du överhuvudtaget ta bort den separata oljesmörjningen?

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Blandar du bara 1% skulle du nog knappt ta dig utanför gården innan den skär. Man ska köra med 2-2.5% när man inte har separat smörjning. Och du måste göra som gulingen säger annars kommer de yttre lagrena på veven skära pga för lite smörjning. Varför ska du överhuvudtaget ta bort den separata oljesmörjningen?
Nu tar vi de lungt med domedagsprofetiorna innan vi har koll på läget.

2% räcker gott, skulle man råka ha 1,5% så klarar man sig av gården och in på gården för att fylla upp de sista % erna. Men inga fjällturer på under 2%.. De yttre ramlagren smörjs inte av oljepumpen.
Täpper man bara igen oljan så skär därimot vattenpumpslagret, detta märker man dock inte utan skoten fortsätter att funka, tills den tvärstannar och man inser att vattnet stått stilla och motorn värmenypt.

Gulingens lösning är en bra, 440 grejerna finns att köpa av åf. Den lilla oljeflaskan är förhållandevis ganska dyr, men man kan anse att de är värt de.
Om man då vill så kan man ganska lätt göra om oljebehållaren till en "nöd tank" för bensin.

För en ännu bättre lösning på olje inloppet är att ta mässing kranen från oljepumpen och montera fast den på täckbrickan efter att man borrat upp denna. På så sätt får du bra cirkulation och en fungerande avluftning på oljefickan därinne..

N

N_w

Nu tar vi de lungt med domedagsprofetiorna innan vi har koll på läget.

2% räcker gott, skulle man råka ha 1,5% så klarar man sig av gården och in på gården för att fylla upp de sista % erna. Men inga fjällturer på under 2%.. De yttre ramlagren smörjs inte av oljepumpen.
Täpper man bara igen oljan så skär därimot vattenpumpslagret, detta märker man dock inte utan skoten fortsätter att funka, tills den tvärstannar och man inser att vattnet stått stilla och motorn värmenypt.

Gulingens lösning är en bra, 440 grejerna finns att köpa av åf. Den lilla oljeflaskan är förhållandevis ganska dyr, men man kan anse att de är värt de.
Om man då vill så kan man ganska lätt göra om oljebehållaren till en "nöd tank" för bensin.

För en ännu bättre lösning på olje inloppet är att ta mässing kranen från oljepumpen och montera fast den på täckbrickan efter att man borrat upp denna. På så sätt får du bra cirkulation och en fungerande avluftning på oljefickan därinne..

okej, känns bah som de är mkt jobb att göra detta.
men är oljepumpen säker på dessa skotrar? eller ska man sluta köra på den? äre wire som far så att skotrarna skär eller är de själva oljepumpen?, skotern har gått 630mil? borde jag börja köra utan elr? vad tycker ni?, men jag tänkte om jag kör på olje pumpen sen har jag alltid 1% i tanken för en lite säkerhetssak? den kan fan hålla tills jag märker att pumpen/wire gett upp, min kompis körde 6mil utan olja på moppen! men visst de är ju en moppe men..... /tack så mkt för all hjälp

BTW menar ni att 440x:n inte har separatsmörjning?

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Jag tycker definitivt att du ska ha kvar oljepumpen, jag ser det som helt onödigt! Min SRX har gått nästan 1100mil och pumpen fungerar felfritt, och min Edge har gått 900mil och inge fel på pumpen i den heller. Samtidigt så går det mer olja när du kör med det i tanken. 1 hel flaska på 40L alltså en tank tar du dig på 1L olja, vilket går ganska fort att köra upp.

N

N_w

Jag tycker definitivt att du ska ha kvar oljepumpen, jag ser det som helt onödigt! Min SRX har gått nästan 1100mil och pumpen fungerar felfritt, och min Edge har gått 900mil och inge fel på pumpen i den heller. Samtidigt så går det mer olja när du kör med det i tanken. 1 hel flaska på 40L alltså en tank tar du dig på 1L olja, vilket går ganska fort att köra upp.

men tänk om den skulle ge upp:/ då kommer den få stå i evigheter för de kostar att reparera skiten! kolvar 1,6k går det att borra cylindrarna? elr är de nickasil?, men jag kan ju iaf kolla så wiren är fin det är ju ganska nyttigt:)? /mvh jonatan

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Kolla wiren bara så det inte har börjat "nysta upp den" om du är osäker så är det ju bara byta den för säkerhetsskull. Kan inte kosta många kronor.

N

N_w

Kolla wiren bara så det inte har börjat "nysta upp den" om du är osäker så är det ju bara byta den för säkerhetsskull. Kan inte kosta många kronor.
ne de tror inte jag heller!, men jag vet inte jag är för rädd för att saker ska hända tex att den skär.. men jag får ksk ta konsekvenserna när de kommer (om de kommer) :) /tack så mkt än en gång

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
.. man kan borra och nicasilbehandla om den skär, men de e dyrare än om de bara hadde vare stålfoder..

"Samtidigt så går det mer olja när du kör med det i tanken. 1 hel flaska på 40L alltså en tank tar du dig på 1L olja, vilket går ganska fort att köra upp"
??

de där har ju men justeringen på oljepumps vajern att göra..
klart att om man nu kör me olja i tanken och avser att skotern ska ha 2% och den drar 1liter olja på 40L så ska man ju fan inte bli brydd eller snål när man står vid soppapumpen och ska tanka och man inser att man ska blanda i tanken oxå...
Sen om man nu kör med separat oljesmörjning och kör på mindre än 2% så grattis. man kan som sagt komma undan med mindre än 2% i tanken, men de inget jag själv siktar på.

Lubsor

Välkänd medlem
5 jan 2008
1.000
0
36
Bjästa/ Örnsköldsvik
Att köra utan "oljeburken /pumpen" måste ju vara otroligt drygt?
Ska man tanka vid en mack när man är ute och kör så vill man väl gärna slippa stå och blanda olja i tanken.

Så kul kan det väl ändå inte vara att måsta veta exakt hur mycket man tankar och hur mycket olja som ska i.

Går ju kalas på en cross, då tankar man ju bara i garaget. Men på skotern låter det allmänt drygt bara. :hmmmm:

Trices

Välkänd medlem
18 mar 2009
973
0
16
32
Plats
Att köra utan "oljeburken /pumpen" måste ju vara otroligt drygt?
Ska man tanka vid en mack när man är ute och kör så vill man väl gärna slippa stå och blanda olja i tanken.

Så kul kan det väl ändå inte vara att måsta veta exakt hur mycket man tankar och hur mycket olja som ska i.

Går ju kalas på en cross, då tankar man ju bara i garaget. Men på skotern låter det allmänt drygt bara. :hmmmm:
Hur svårt är det att ha med sig en flaska olja i ryggsäcken? Och särskilt svårt att kolla hur mycket man tankar är det ju inte heller :hmmmm2: Sen är det jäkligt skönt att vara SÄKER på att skotern får den smörjning den behöver. Farsans venture skar i påskas, då pumpen gav upp, och det är en 04a som bara gått 430 mil. Så nog kan det gå åt h-vete :laugh:

Lubsor

Välkänd medlem
5 jan 2008
1.000
0
36
Bjästa/ Örnsköldsvik
Hur svårt är det att ha med sig en flaska olja i ryggsäcken? Och särskilt svårt att kolla hur mycket man tankar är det ju inte heller :hmmmm2: Sen är det jäkligt skönt att vara SÄKER på att skotern får den smörjning den behöver. Farsans venture skar i påskas, då pumpen gav upp, och det är en 04a som bara gått 430 mil. Så nog kan det gå åt h-vete :laugh:
Visst, så svårt är det inte att ha med sig olja. Men är gärna utan en kladdig flaska i ryggan. :laugh:

Dessutom så tänkte jag väl mest på att här är det mycket obemannade mackar här, då måste man vara mer nogran när man tankar... :rolleyes:

Tråkigt det dära med din farsas skoter...

Trices

Välkänd medlem
18 mar 2009
973
0
16
32
Plats
Visst, så svårt är det inte att ha med sig olja. Men är gärna utan en kladdig flaska i ryggan. :laugh:

Dessutom så tänkte jag väl mest på att här är det mycket obemannade mackar här, då måste man vara mer nogran när man tankar... :rolleyes:

Tråkigt det dära med din farsas skoter...
Hehe jo iofs, vet inte hur era oljeflaskor ser ut men våra är enliters med skruvkork, så för mig funkar det bra :) Det är praktiskt med ETn då, tankvolymen är bara 23l så man spiller i 20l och 4dl olja :hello: Men det är klart att det blir jobbigare med andra skotrar. Jo det var lite synd, särskilt eftersom han var tvungen gå typ en mil efter isen då den skar :hahaha:

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
Hehe jo iofs, vet inte hur era oljeflaskor ser ut men våra är enliters med skruvkork, så för mig funkar det bra :) Det är praktiskt med ETn då, tankvolymen är bara 23l så man spiller i 20l och 4dl olja :hello: Men det är klart att det blir jobbigare med andra skotrar. Jo det var lite synd, särskilt eftersom han var tvungen gå typ en mil efter isen då den skar :hahaha:
De är ju de som är de värsta :argh:

Trices

Välkänd medlem
18 mar 2009
973
0
16
32
Plats
De är ju de som är de värsta :argh:
Jo, det förstörde lite påsken :hello: Sen för att spä på eländet ännu lite mer blev vi tvungna att bogsera ETn lite senare på dagen :hahaha:

Nåväl OnT, så skulle jag rekommendera TS att koppla bort smörjningen, just för att kunna vara säker på att pumpen inte havererar. Vet flera som gör det på splittnya maskiner, det kanske är lite överdrift, men jag är av uppfattningen att efter 5-6 år vågar jag inte lita på pumparna längre.

N

N_w

Jo, det förstörde lite påsken :hello: Sen för att spä på eländet ännu lite mer blev vi tvungna att bogsera ETn lite senare på dagen :hahaha:

Nåväl OnT, så skulle jag rekommendera TS att koppla bort smörjningen, just för att kunna vara säker på att pumpen inte havererar. Vet flera som gör det på splittnya maskiner, det kanske är lite överdrift, men jag är av uppfattningen att efter 5-6 år vågar jag inte lita på pumparna längre.

jo men mkt jobb som satan!, är så mkt på skotern har jobbför hela sveriges befolkning känns de som ^^! chassiet märkte jag lite bristningar i igår:p! just i kanten på en nit vid fotplattan:( sånt som finns men /tack hälsn Jonatan

Tegelby_

Välkänd medlem
22 dec 2007
332
0
16
Matfors
lånar tråden lite.
Är det lämpligt att åka utan oljepump och blanda i tanken på en SDI? Går Bensin/oljeblandningen nånsin till vevhuset isåfall?

bartolomeus

Medlem
25 feb 2009
48
0
1
lånar tråden lite.
Är det lämpligt att åka utan oljepump och blanda i tanken på en SDI? Går Bensin/oljeblandningen nånsin till vevhuset isåfall?

Är det en tvåtaktare ´når väl oljan ner i vevhuset tillsammans med bensinen.

Fråga:

Jag har flyttat en motor mellan två skotrar. Där den sist satt fick jag blanda olja i bensinen eftersom den inte tog åt sig någon olja överhuvudtaget - alla slangar satt dock kvar som vanligt men jag undrar om själva pumpen är urtagen. Dett yttre av pumpen är intakt och jág undrar om den bara sitter där för att slangarna ska gå någonstans.

Frågan är om man ska göra samma grej i det nya chassit och koppla in pumpen men köra med oljeblandad bensin ändå. Tar den olja så gör den, tar den ingen olja så finns den ju i bensinen.