Bilder på höjd boggie SRX 700 -01

m3-emil

Medlem
8 jun 2009
16
0
1
Karlstad
Hej!

Är ny här på forumet, och även helt grön på snöskotrar.

Var å köpte en Srx 700 -01 här om dagen med trimpipor och 950 mil på mätaren, och har letat på forumet hela kvällen efter bilder hur man höjer den...

Har sett i text/inlägg på ett ungefär hur man gör med nya hål som gör att boggien kommer längre ner. Men finns det någon vänlig själ som skulle kunna visa lite bilder på var man borrar dom nya hålen.

Har aldrig haft skoter förr så jag hoppas ni har förstående för min amatörmässiga formulering.

Mvh Emil

AD_

Välkänd medlem
10 mar 2009
1.080
0
16
Arjeplog/Värmland...
Jag får väl säga hjärtligt välkommen till forumet:)

http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=27490

Vet ej om du har sett dessa bilder på höjd srx. (Bilderna e klippbara) Det syns inte jättebra, men om du zoomar på bilderna ser du vart de gamla hålen i chassit är och samt vart den är fäst just nu.

Sök på dropbrackets (svårt att förklara men någon mer kunnig inom området får förklara;)) , så kanske du hittar bilder

Är ju också sugen att höja min så lite info vore kul:) borde väl funka att höja på samma sätt som på srx/sxr?

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Hej!

Är ny här på forumet, och även helt grön på snöskotrar.

Var å köpte en Srx 700 -01 här om dagen med trimpipor och 950 mil på mätaren, och har letat på forumet hela kvällen efter bilder hur man höjer den...

Har sett i text/inlägg på ett ungefär hur man gör med nya hål som gör att boggien kommer längre ner. Men finns det någon vänlig själ som skulle kunna visa lite bilder på var man borrar dom nya hålen.

Har aldrig haft skoter förr så jag hoppas ni har förstående för min amatörmässiga formulering.

Mvh Emil
Vill du kan jag ta lite bilder på hur det är gjort (på den skotern som den länkade tråden handlade om). :hello:

m3-emil

Medlem
8 jun 2009
16
0
1
Karlstad
Vill du kan jag ta lite bilder på hur det är gjort (på den skotern som den länkade tråden handlade om). :hello:

Ja det hade varit supernice om du skulle vilja göra det. Precis en sånn höjd jag vill ha:) Tack på förhand!!

Mvh Emil

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Ja det hade varit supernice om du skulle vilja göra det. Precis en sånn höjd jag vill ha:) Tack på förhand!!

Mvh Emil

Lite halvtaskiga bilder, svårt med ljuset i ett gammalt garage.

I bak är det bara att smälla på med förlängare.

I fram är det lite klurigare, eftersom det är ägaren innan som har höjt min vet jag inte riktigt hur det ska gå till men bilderna kanske hjälper något.

Tänk också på att höj i rätt mängd i fram och i bak så att du inte får en sån fuckad attackvinkel som jag har...

AD_

Välkänd medlem
10 mar 2009
1.080
0
16
Arjeplog/Värmland...
Personligen skulle inte jag vilja borra i chassit,
Hur tjock e plåten som håller bakre boggiefästet?
Hur blir skotern att köra med sådan höjning? Tippig?

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Personligen skulle inte jag vilja borra i chassit,
Hur tjock e plåten som håller bakre boggiefästet?
Hur blir skotern att köra med sådan höjning? Tippig?
Jag har aldrig kört skotern på snö så det kan jag inte riktigt uttala mig om. Men plåten håller, det gör den. Den är ju tjock. Bara man nitar och bultar ordentligt är det ingen fara.

Hade jag köpt skotern utan höjning hade den förblivit sådan, men nu när den är höjd får den gå sådan.

m3-emil

Medlem
8 jun 2009
16
0
1
Karlstad
Tackar så mycket för bilderna!

Har sänkt den 50 mm bak nu, altså flyttat ner boggien.

För att få boggien symmetrisk eller "rak", ska jag då höja boggien fram lika mycket, eller mindre än 50 mm?

Någon som räknat ut någon formel hur man gör detta, tyckte jag läste någonstans att man skulle höja 50 % fram av det man höjde bak. Dvs 50mm bak=25 mm fram??

Är detta fakta:hmmmm:

Mvh Emil

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Det låter i alla fall vettigare än att höja lika mycket fram. Jag tänkte släppa ner boggien ca 7cm bak och 3 cm fram.

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Tackar så mycket för bilderna!

Har sänkt den 50 mm bak nu, altså flyttat ner boggien.

För att få boggien symmetrisk eller "rak", ska jag då höja boggien fram lika mycket, eller mindre än 50 mm?

Någon som räknat ut någon formel hur man gör detta, tyckte jag läste någonstans att man skulle höja 50 % fram av det man höjde bak. Dvs 50mm bak=25 mm fram??

Är detta fakta:hmmmm:

Mvh Emil
Jag har läst samma fakta, men sänk inte för mycket i fram bara. Då blir attackvinkeln konstig. Ungefär 2-2,5 cm skulle jag sänka.

Ett tips är ju att borra 2,5 cm fram först, för det är ju enklare att borra var man vill ibak på plåten så det blir bra vinkel! :)

Last edited:

Johansson..

Välkänd medlem
14 apr 2007
606
1
18
Kalix
Jag har tänkt höja min sxr fram och bak. Ska höja ca 40mm fram och 40mm bak och på fästet på mitten av boggien 25mm. Man ska nog inte sänka ner fästet längtst fram så mkt för attackvinkeln blir sämre då och då tar den sig sämre i snön.

m3-emil

Medlem
8 jun 2009
16
0
1
Karlstad
Hej igen!

Fan va sur man blir:evil: Jag åkte 65 mil för att köpa skotern, godtrogen och naiv och amatör man är trodde man på gubben som sålde den. Han berättade att den var i bra skick, att mattan var som ny (våren 08) och att allt funkade.

Nu i dag skulle jag börja med att höja upp boggien i framkant som jag har ställt frågor om. Då ser jag att boggien har sprickor i stålet, den är svetsat/lagat förr. Men det värsta är att mattan har flera stora märken och hål efter den främre stötdämparen har delats i två:mad: och sitter bara i det övre fästet.

Ja ja tänker kanske ni, han får skylla sig själv. Det kan jag kanske göra också. Har fått mig en läxa iaf.....

Så mestadels av dagen gick åt att bättra på gamla fula svetsfogar, svetsa det som var sprucket samt att skruva ner det som var kvar stötdämparen.

Skulle någon kunna ge mig ett tips om var man hittar, eller om någon av er kanske har en begagnad stötdämpare? (den som sitter främst i boggien). Skotern är en SRX 700 -01

Mvh Emil

AD_

Välkänd medlem
10 mar 2009
1.080
0
16
Arjeplog/Värmland...
Hej igen!

Fan va sur man blir:evil: Jag åkte 65 mil för att köpa skotern, godtrogen och naiv och amatör man är trodde man på gubben som sålde den. Han berättade att den var i bra skick, att mattan var som ny (våren 08) och att allt funkade.

Nu i dag skulle jag börja med att höja upp boggien i framkant som jag har ställt frågor om. Då ser jag att boggien har sprickor i stålet, den är svetsat/lagat förr. Men det värsta är att mattan har flera stora märken och hål efter den främre stötdämparen har delats i två:mad: och sitter bara i det övre fästet.

Ja ja tänker kanske ni, han får skylla sig själv. Det kan jag kanske göra också. Har fått mig en läxa iaf.....

Så mestadels av dagen gick åt att bättra på gamla fula svetsfogar, svetsa det som var sprucket samt att skruva ner det som var kvar stötdämparen.

Skulle någon kunna ge mig ett tips om var man hittar, eller om någon av er kanske har en begagnad stötdämpare? (den som sitter främst i boggien). Skotern är en SRX 700 -01

Mvh Emil
Tråkigt att folk inte kan vara ärliga:mad:,
Du kan säkert hitta en dämpare på någon skoter skrot ex www.skoterskrot.se finns fler kommer ej på några just nu:p
Sen har ju bildelsbasen delar också

m3-emil

Medlem
8 jun 2009
16
0
1
Karlstad
Har letat och ringt runt nu i fler dagar efter en gasdämpare i främre boggien. Utan resultat....

Säg gärna till om du vet om någon eller har en!

Trevlig midsommar!

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Jag skulle nog kunna fixa fram en från USA till rätt kurs.. Får jag någon hundring för det fixar jag det..

PMa för mer info

Annars nu engans dämpare från duells på 3lax

Ny dämpare från yamaha kostar runt 4lax

sx_viper

Välkänd medlem
6 apr 2009
649
2
18
du har inte funderat på att sätta dit typ en lynx boggie istället? om nu din var knäckt

m3-emil

Medlem
8 jun 2009
16
0
1
Karlstad
Eftersom det är en relativt gammal skoter så vil jag inte lägga tusenlappar på en dämpare:) Hade den varit nyare och gått mindre skulle jag inte tveka på dina engans:)

Boggien är svetsad och även förstärkt där den var dårlig + målad, så jag testar nog en vinter med originalgrejerna först.

Dämparen bör inte vara original, bara den passar på längden så spelar det mindre roll hur den är. Som sagt har jag aldrig kört skoter förr så jag lär inte märka någon skillnad:hahaha: