Polaris 600rr SE

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.176
1.008
113
Stora Blåsjön
ja vist 600:an kommer ju inte orka med den värsta sortens lössnöåka. men
vad jag fått berättat så ska rr:en tydligen va lågt drevad. å jag valde att extrautrusta min med slp pipa och så viktar de om variatorn. vet inte hur mycke häst den verkligen ger någon som vet? återförsäljaren paratde om 13-16 hk men säg 10 da å då har men ju 130hk i en varvvillig 600. å skulle den ändå inte orka får man väll dreva ner lite till da eller ett V-kitt. för det är ju ingen sjö räcer så toppfart är ju rätt ointressant på en sådan maskin enligt mig.
22/39 är inte specielt lågt drevat, vilket är original på 600rr. Nu vet jag inte om det är den drevningen på rr se. Men det har dom säkert snålat på också.

Kör själv 22/39 på min och jag skulle inte vilja ha något högre iallafall och då är det dubbla kubiken på min.

Andreas_H

Välkänd medlem
11 nov 2006
258
0
16
Horrsjön
22/39 är inte specielt lågt drevat, vilket är original på 600rr. Nu vet jag inte om det är den drevningen på rr se. Men det har dom säkert snålat på också.

Kör själv 22/39 på min och jag skulle inte vilja ha något högre iallafall och då är det dubbla kubiken på min.

okej. ja man får helt enkelt köra å se vad man tycker. men vet bara att xp:n jag hadde 800:an drevade jag ner 2 kugg å det blev en helt annan maskin för orginal är den inge vidare.

Ockelbo 600-2

Välkänd medlem
14 apr 2008
132
0
6
Luleå
Hade hoppats på att den skulle se ut som i katalogen och inte en tunnel- och boggieförlängning på en vanlig rr. Aja, den verkar ju inte helt värdelös och ser trots allt skaplig ut.

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.513
404
83
Malå/Adak
Hade hoppats på att den skulle se ut som i katalogen och inte en tunnel- och boggieförlängning på en vanlig rr. Aja, den verkar ju inte helt värdelös och ser trots allt skaplig ut.
Den i katalogen är en photoshopad Switchback, och att den inte är som en sån ska alla vara glada för!

Det har f.ö aldrig varit tal om något annat än att SEn skulle vara en förlängd vanlig RR

Hellwood

Aktiv medlem
7 jan 2008
70
0
6
Vaxholm
Vad säger ni nu då , är detta något att ha eller ? kanske någon som hunnit testa ?

Beslutsångesten och paniken ökar för varje skoterlös dag.

Mvh
PA

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Jag har avbokat min, inte föratt jag tror de hade varit en dålig maskin utan föratt jag inte tyckte mej ha råd och byta iår. Så får köra gamm summiten ett år till..

Gammsummit... Vissa har det bra? :p

Fan, om RR'n fungerar bra som förläng maskin så är det sjukt intressant.. Kanske man skulle smasha ner sin 700 i en IQ och förlänga skiten, jävlar vad roligt! :heh:

Andreas_H

Välkänd medlem
11 nov 2006
258
0
16
Horrsjön
jag har åkt 1 kilometer på gräsmattan hemma då det kom lite snö. så jag kan inte säga så mycke om den =) mer än att jag tycker skotern har ett grymt bra gassvar. och att man känner att fjädringen är kapabel till en hel del. får återkomma sen när man har lagt lite mil på maskin ska bli intressant som fan å prova den i pudret =)

Vad säger ni nu då , är detta något att ha eller ? kanske någon som hunnit testa ?

Beslutsångesten och paniken ökar för varje skoterlös dag.

Mvh
PA

Sneable

Välkänd medlem
26 mar 2009
280
0
16
Malå
Så nu har jag tagit en sväng på någon mil.
Var tyvärr inte så mycket snö, ca 2-4 dm.
Den var bestyckad ner till 380 och 0.9 i luft om jag minns rätt?
Jag tyckte den gick riktigt bra faktiskt. Fick dutta ner tomgången med choken men det var bra clip i motorn.
Dämparna i boggien var ganska mjuka jämfört med min korta och sen var det på tok för snabb retur för min smak så den sparkade lite bakut ibland men med så mjuk boggie var det absolut inga problem att hissa skidorna.
Var iofs väldigt bra fäste i den halvskare som var men ändå resvänlig.
Jag tyckte knappt att man kände att den var lång. Var nästan precis som min korta att köra efter led.

Jag tycker faktiskt att det var en kanonmaskin det lilla jag kört och det var då inte brist på effekt i det före som var idag.
Men den mår väl knappast dåligt av en nerdrevning till 20/41 eller 21/41.
Det blir spännande att testa den i djupsnö och se hur bra den paddlar på där.

Man får väl hoppas att förlängningen tål en del stryk bara.

Är det något mer du vill veta så är det bara att fråga

enbergg

Välkänd medlem
17 apr 2009
722
0
16
Älvsbyn/Arvidsjaur
Hejsan, Kör i nuläget en lynx Rave 550 -08a, lite att köra med men annars skön skoter, Hoppar och kör lite lössnö de nu som går med raven, Är sugen på en RR SE just för att priset är ganska ok för att vara en "ny" maskin med 2 års garanti osv... Jag gillar att hoppa och köra puder svängar och dra res i diken och kullar men skulle vilja pröva en halv lång skoter, Tror ni jag skulle bli besviken av denna maskinen? är ju lite mer att köra med än i 550in, Men nog ska den väll ändå resa bättre på plan backe och i backar? Funderar även också ifall ni tror skotern håller att hoppa ramp med, Har bara en liten ramp på 130cm höjd, 450längd... Tacksam för snabba svar!! =)) ha en trevlig jul!!! // Enberg

Sneable

Välkänd medlem
26 mar 2009
280
0
16
Malå
Jag tror att den håller bra för hopp, är nog inga problem men det är ingenting jag VET, bara tror.

Angående skidlyft så går den att ställa så att den reser lätt. Men det är relativt.
Jag som kör IQ kort med hård boggie tycker att alla andra maskiner är lättresta

enbergg

Välkänd medlem
17 apr 2009
722
0
16
Älvsbyn/Arvidsjaur
Jag tror att den håller bra för hopp, är nog inga problem men det är ingenting jag VET, bara tror.

Angående skidlyft så går den att ställa så att den reser lätt. Men det är relativt.
Jag som kör IQ kort med hård boggie tycker att alla andra maskiner är lättresta
då får man kanske ändra settup så under pudersesongen kör man med mjuka dämpare å lite annan inställning och mot våren när man börjar hoppa å de blir allmänt hårdare ställer man upp dämparna och det kanske? eller är jag ute och cyklar? =) Mvh Enberg

Aviator

Välkänd medlem
1 jan 2000
176
0
6
Men varför i helsike Skända den perfekta skotern ??

EN IQ SKA VARA KORT ! :mad2:

Andreas_H

Välkänd medlem
11 nov 2006
258
0
16
Horrsjön
haha =) jag har också alltid föredragit korta maskiner tills förra vintern. när jag provade en lite längre 144 tum. å då va det klart beställde en rr:se så fort det gick. kör bara fast å man får inte samma flyt i körningen vist hoppar man ramp å kör på crossbana så ska det givetvis vara en kort. men jag är inte i närheten av det så längre maskiner är att föredra tycker jag.

Men varför i helsike Skända den perfekta skotern ??

EN IQ SKA VARA KORT ! :mad2:

enbergg

Välkänd medlem
17 apr 2009
722
0
16
Älvsbyn/Arvidsjaur
Min tanke var mer att man skulle kunna köra lite hårt och hoppa lite med en lång IQ som typ en kort... självklart blir väll bogien och tunneln lite ostadigare jämnfört med korta, men de jag ville veta va ni tycker och tänker, ifall de kan vara en "alround" skoter för djup snö och stora hopp... =)