Polaris 600rr SE

Mats_

Välkänd medlem
2 jan 2006
400
0
16
Är ruskigt sugen på en SE men undrar om attackvinkeln kommer att sabba allt vad "utanför leden körning" innebär???Samt om "small-blockarn" kommer att räcka till???Nån som har nåt vettigt svar på det???
Skulle den mot all förmodan gå dåligt i snön på grund av attackvinkeln kan man ju alltid flytta upp boggiefästet fram lite, har för mig det finns förborrade hål på insidan.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.176
1.008
113
Stora Blåsjön
Skulle den mot all förmodan gå dåligt i snön på grund av attackvinkeln kan man ju alltid flytta upp boggiefästet fram lite, har för mig det finns förborrade hål på insidan.
dock ökar man skidtrycket yterligare om man gör detta vilken inte gör lössnö egenskaperna bättre...
 
P

powq

vill man ha dragkrok på en rr tror jag nog att man valt fel maskin :) ?
min tanke precis!

finns väl mycket att finjustera för att få till lössnöegenskaperna. i slutändan så väl motorn det som kommer att bli flaskhalsen på den här skotern? börjar du kasta på lite längd på mattan och stöddigare kammar så ökar ju behovet av effekt ganska omgående.
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Jag gillar inte det faktum att det är så stor skillnad färgmässigt på förlängningen och chassiet..

Men visst, det är en ball maskin!
 

AlexM

Välkänd medlem
4 okt 2009
552
1
16
Boden
Var in hos lokala åf idag för att se på härligheten.Den ser bättre ut live än vad den gör på bild iaf.Men ändå undrar jag om det är nog med "stamp" i motorn:hmmmm2:
 
R

Robin

Gillar inte att man snålat och valt att förlänga skenorna, Kommer att börja glappa inom en tid så är det bara.
Gillar inte heller att tunnelförlängningen inte följer rätta chassie linjerna, lite yamaha varning.

Synd, då jag tror det annars kan vara en kanon fin freeride maskin.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.513
404
83
Malå/Adak
Gillar inte att man snålat och valt att förlänga skenorna, Kommer att börja glappa inom en tid så är det bara.
Gillar inte heller att tunnelförlängningen inte följer rätta chassie linjerna, lite yamaha varning.

Synd, då jag tror det annars kan vara en kanon fin freeride maskin.
Om du kollar igen så ser du att bultarna bara har som jobb att nypa ihop bitarna, styvheten uppåt/neråt åstadkoms av att förlängningsbitarna mekaniskt låser ihop sej med skenorna p.g.a sin utformning, garanterat björnstarkt och definitivt starkare än några som helst std RMK-skenor
 
R

Robin

Hur vida det är starkare än ett par std RMK skenor utalar jag mig inte om och kommer inte heller göra det.

Men skenorna utsätts för en extrem påfrästning, spec där förlängningen bultas fast och du får en brytvinkel.
Grejen är den att hur du än försöker så kommer det finnas ett spel när det handlar om förlängingar som bultas fast, toleranserna är inte så precisa.
Ett litet spel som blir större och större, spec i ett så mjukt material som alu skenorna är.

Hur vida det tar en vecka eller 10år innan det börjar bli så mycket glapp att skenor och förlängning måste förkastas utalar jag mig inte heller om men det går inte att komma ifrån.

Just detta förlängande gör mig lite anti.
Förstår att man inte vill ta fram en ny tunnel till en budget maskin som SEn faktist är, men att montera på ett par andra skenor med mildare attackvinkel kan faktist inte driva upp priset så mycket att det blir olönsamt.

Tror tyvärr att SEn kommer att landa i skym undan av Ruschen, men å andra sidan är det ju bara ett försäljningsknep för att sälja bort osålda 09or så man kan nog inte heller vänta sig att det läggs ner allt för mycket energi och pengar på något sådant.

Å andra sidan är jag också väldigt anti RRen även i kort modell då det bara är en replica och man kan bygga ihop samma maskin med betydlige värre komponenter för en betydligt billigare slant.

I och med det kanske jag också inte heller är rätt person att lyssna på om man är intresserad utav en RR/rrSE, så läs inte detta;)
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Ska bli spännande å se hur många som blir besvikna på lössnöegenskaperna (jämförelsevis med andra, liknande maskiner!!) med standard attackvinkel.
 

Andreas_H

Välkänd medlem
11 nov 2006
258
0
16
Horrsjön
min tanke precis!

finns väl mycket att finjustera för att få till lössnöegenskaperna. i slutändan så väl motorn det som kommer att bli flaskhalsen på den här skotern? börjar du kasta på lite längd på mattan och stöddigare kammar så ökar ju behovet av effekt ganska omgående.

ja vist 600:an kommer ju inte orka med den värsta sortens lössnöåka. men
vad jag fått berättat så ska rr:en tydligen va lågt drevad. å jag valde att extrautrusta min med slp pipa och så viktar de om variatorn. vet inte hur mycke häst den verkligen ger någon som vet? återförsäljaren paratde om 13-16 hk men säg 10 da å då har men ju 130hk i en varvvillig 600. å skulle den ändå inte orka får man väll dreva ner lite till da eller ett V-kitt. för det är ju ingen sjö räcer så toppfart är ju rätt ointressant på en sådan maskin enligt mig.