Svets jungeln..! TIG MMA MIG-MAG osv!

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Förklara dig! :)

Blir att köpa den utan plasman, lite snål, kan man köpa plasman löst vid ett senare tillfälle!

Vad är pulsfuktion för något? kostar 1000kr mer med den funktionen?
Ja du får köpa en ac/dc svets med 16A 3-fas handske och om jag förstår dig rätt så har du enbart 220v uttag i garaget.
Då får du köpa ett 16A 3-fas uttag och montera på väggen och dra en 5-ledar kabel till din el-central och säkra upp faserna på 3 separata 16A proppar, sen är de bara att tuta å köra.
Vad de gäller gas så kör med ren argon, funkar på alla material. Lycka till...
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Nej nej, är vanlig stickpropp. 220v / 16amp. Dra om el tänker jag inte göra. Skjuter kostnaderna iväg i taket.
Går att koppla in en 3fas handske på 220v. Samt dra om kablarna till svetsen om man vill till 2.5mm2.

Nå väl. Vad är pulsfunktion?
 

tjabo

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.006
0
16
Jämtland
Nå väl. Vad är pulsfunktion?
Saxat från ett bilforum om TIG svetsar; Det är lättare att få en jämn och snygg svetsfog eftersom pulserna gör att smältan inte rinner iväg, varje gång den pulsar ut så stannar smältan till och motverkar att den rinner ifrån en så man hamnar snett efter med volframet och tillslut får ett stort hål.. gäller framförallt när man svetsar i rostfritt eller svart.. Dock tar det längre tid att svetsa med 2-4takt och man kan få det minst lika bra utan takt om man bara är lite uppmärksam..

2 och 4takt är hur snabbt pulserna kommer.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Silly Bear: Tja, jag kanske skrev det lite tramsigt, men faktum kvarstår-går man in på alibabaexpress.com så kommer man till en restaurang. Jag var faktiskt intresserad av vad man kan hitta fler länkar, och ja-jag hade kunnat skriva det på ett annat sätt.
Men jag är fortfarande nyfiken.
 

Henrik.E

Välkänd medlem
5 dec 2006
234
0
16
Dalarna
Saxat från ett bilforum om TIG svetsar; Det är lättare att få en jämn och snygg svetsfog eftersom pulserna gör att smältan inte rinner iväg, varje gång den pulsar ut så stannar smältan till och motverkar att den rinner ifrån en så man hamnar snett efter med volframet och tillslut får ett stort hål.. gäller framförallt när man svetsar i rostfritt eller svart.. Dock tar det längre tid att svetsa med 2-4takt och man kan få det minst lika bra utan takt om man bara är lite uppmärksam..

2 och 4takt är hur snabbt pulserna kommer.



2/4-Takt har inget med pulsen att göra.
2-takt = Ljusbågen är tänd så länge man håller in knappen.
4-takt = Tryck en gång på knappen och ljusbågen tänds och håller sig tänd tills man trycker en gång till.