Peugeot 205 CTI | Stor projekt |

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Tjena,

Eftersom jag nästan bara håller hus här och inte på något bilforum så tänkte jag väl dela med mig av mitt lilla bilprojekt..

Fick denna pärla av mamma när jag slutade nian.. Rätt fräsh då. Bla. ljud för 10k följde med bilen o de uppskattades ju självklart!

Peugeot 205 CTI (GTI) 1.9 '87

Nu har lite över 2år gått och den har mest stått stilla, fått nedslag på besikning osv.
Men den 17 juni kl 10.30 rullade den igenom med prickfritt register.. Och jag hade hakan nere i golvet..:eek:
Detta för fick 2 notiser förra gången om rostade balkar... Han var väl trött eller föll för mina valpögon :rolleyes:

Nåja, va kommer jag göra med härken då?
Eftersom de är min första bil och inte får något för att sälja den kommer de helt enkelt bli den jag lär mig "skruva bil" med.

Motorn är helt slut.. 0-100 km/h på !!23!! sekunder säger väl det mest... (8.5 sek upger att den ska klara det på)
De där 122 hästarna som ska finnas där under huven från fabrik är nog långt in i pansionen vid de här laget.

Tog mig 4min så hittade jag en ny motor bara 2mil från där jag bor, ska fara o kolla på den här i dagarna.
Annars ska jag leta upp en Mi16 motor då de ska passa rakt av o ligga kring ~150 pollar std.

Nåja.. Rabblar upp en lista som kommer ske:

*Motor ska bytas och den andra ska gås igenom

*Totalrenovera min rostiga och totalslut(a) bakvagn. Däcken pekar innåt = tecken på att den är slut :rolleyes:

*Byta till skivbromsar bak

*Rostlaga balkar även ta bort all ytrost och hammarlacka (eller något annat tips?)

*Framdämpare och fjädrar ska bytas

*Skärmbredd och sänka den 20mm

*Kupéfläkt med tillhörande system låter som en gammal diesel motor. Ska bytas

*Endel av inredningen ska även bytas pga slitage.

De var väl allt nödvändigt och lite tråkigt som ska ske, mest "dirty work"...
Kommer även "modda" bilen lite!

De som redan finns är:
*Vita blinkers fram
*Luci ratt
*Svart "tyg" i bilen
*Frächare golvmattor
*Lackade i någon form av snygg blå

Det jag ska fixa:
*Byta ut stolarna är nästan prio 1. Då de som sitter i är ruggit dåliga!
Sportstolar blir det.
*Lexus baklysen (hittat ett par till rätt krus)
*Lacka bromsok runt om
*17" fälgar 215*40*17 (ska fara o hämta ett par i veckan)
*Vita sidoblinkers (ska ta från en saab)
*Byta den där hemska Japsdämparen som sitter där... Huvva!
*Lite små plock som nya pedaler, lacka all plast inne i bilen, ny damask till växelspaken, ny växel"knopp"..


Allt detta kommer inte ske nästa vecka, utan siktar o vara klar till nästa sommar! Skoterprojekt är fortfarande heligaste i mitt hjärta ;)

Känns som jag skrivit mer än 1 ord nu men ska nog bjuda på någon bild också!

Som den står exakt nu:



Hadé
:rock:
 

Marcs

Välkänd medlem
23 dec 2006
1.344
0
36
33
23 sek?!

Då var ju min 240 som är helt slut mycket snabbare! :beer:
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
jadu, skotrar älskar jag att hålla på med men så fort en grej har 4 hjul och måste gå igenom en besikting så rör jag inte en skruv i onödan.. har ändå bytt motor som jag var tvungen att byta elsystem på.. FAN VAD JAG HATAR EL! och det var inget simpelt rödblock precis.. och det enda kvar att göra är att byta grenrörspackningen och sätta fast växelspaken, stått så sen mars..
Så för att sammanfatta detta.

Ha det så roligt!!! :beer: :D hahaha
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
23 sek?!

Då var ju min 240 som är helt slut mycket snabbare! :beer:
Även ett större tecken på renoverings behov... Målet är att piska polarens 240 som han håller på o trimma.

jadu, skotrar älskar jag att hålla på med men så fort en grej har 4 hjul och måste gå igenom en besikting så rör jag inte en skruv i onödan.. har ändå bytt motor som jag var tvungen att byta elsystem på.. FAN VAD JAG HATAR EL! och det var inget simpelt rödblock precis.. och det enda kvar att göra är att byta grenrörspackningen och sätta fast växelspaken, stått så sen mars..
Så för att sammanfatta detta.

Ha det så roligt!!! :beer: :D hahaha
Haha, inte skruvat så mycket i bilar men några saker har jag redan konstaterat:

Saker är tyngre = jobbigt
Saker sitter på ställen så man inte fattar hur i helvete man ska komma åt = jobbigt
Går inte lyfta o böka omkring lika lätt i garaget = jobbigt
De mesta jobbiga o byta sitter under bilen = jätte jobbigt
Jag kan inte alla storlekar på muttrar o bultar, vilket jag nu kan på yammorna :) = Super jobbigt

Men jobbigt är väl skoj :rolleyes:
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Liten update utan bilder..

Gick lös med stålborste i bakvagn och efter den mesta rosten vart borta så såg det inte så illa ut som vid första anblick.

Målat OK och trummor "ferrari" röda. Inte klar än men ser hyffsat ut.

Även raggat upp en Mi16 till rätt kurs. Dock måste jag läsa på lite mer om hur det blir att typa om den.
Har även 2-3st gamla trimmade GTI motorer på kroken. Vilket underlättar en aning då man slipper typa om bilen.

Har dock fått beslutångest om vilka fälgar jag ska köpa :eek:
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Även ett större tecken på renoverings behov... Målet är att piska polarens 240 som han håller på o trimma.



Haha, inte skruvat så mycket i bilar men några saker har jag redan konstaterat:

Saker är tyngre = jobbigt
Saker sitter på ställen så man inte fattar hur i helvete man ska komma åt = jobbigt
Går inte lyfta o böka omkring lika lätt i garaget = jobbigt
De mesta jobbiga o byta sitter under bilen = jätte jobbigt
Jag kan inte alla storlekar på muttrar o bultar, vilket jag nu kan på yammorna :) = Super jobbigt

Men jobbigt är väl skoj :rolleyes:

jao bara man har god tid på sig, jag har alltid varit tvungen att skruva i bilar, inte för att jag hade lust, har man ett bra garage med rätt grejer kan det bli roligt. nån stund var det faktiskt roligt för mig med. men det bästa är när man vrider om nyckeln och far ut och drar en börn med bmwn :D
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Liten update utan bilder..

Gick lös med stålborste i bakvagn och efter den mesta rosten vart borta så såg det inte så illa ut som vid första anblick.

Målat OK och trummor "ferrari" röda. Inte klar än men ser hyffsat ut.

Även raggat upp en Mi16 till rätt kurs. Dock måste jag läsa på lite mer om hur det blir att typa om den.
Har även 2-3st gamla trimmade GTI motorer på kroken. Vilket underlättar en aning då man slipper typa om bilen.

Har dock fått beslutångest om vilka fälgar jag ska köpa :eek:

Besiktiga på en mindre nogräknad station, det gjorde vi.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Jag tyckte jag såg bilen på blocket häromdagen?
Sett i syne... Haft planer på o sälja den men idags läget får jag inte en krona för den.

Kan ju rekommendera garaget.org för dig! ;) Större bilintresse där bland de 100 000 medlemmarna... :)
Är inne där o spånar lite ibland
Men är redan aktiv på till PSC (Peugeot Sport Club) och 4 till skoterforum så har inte tid med ett till ***** forum :rolleyes:
 
D

Deleted member 9532

Isåfall kan jag garantera att den bilden du la upp har använts av någon, jag är 100 % säker!
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Sådär storbeställning på saker gjord + motor inhandlad! ;)

Motor:

Sugtrimmad GTI (någon banräcers gamla) bänkad till 133HP..

Interör:

Stolar


Växelspaksknopp (den kosta 50kr :p)



Extriör:


Backspeglar med blinkers (godkända)


Baklysen


Antenn





Sen kanske de va några mer små saker jag köpte... Shoppa loss iallafall :)