Dom flesta säger att dom där 800:a motorerna rasar i princip hela tiden (Vad jag har hört iaf) okej har nämligen just köpt en =)Motorn är ju inget rackel... Motorn är ju en riktig rova som går stenhårt!!!!
Kända problem med en 98:an är att kabelhärvan som ligger under motorn brukar skavas av och ge skumma symtom.
Boggien är inge vidare men är ju lätt att byta. framdämpare från zx chassi passar bolt on och ger dig längre fjädringsväg fram.
Gäller dock inte din 800.Dom flesta säger att dom där 800:a motorerna rasar i princip hela tiden (Vad jag har hört iaf) okej har nämligen just köpt en =)
okej, den hade skurit för han 2 ggr ;pGäller dock inte din 800.
Killen jag köpte den sa att den hade nypt 1 gång, då böt han kolvar, nästa gång skar den, då böt han kolvar och cyllar och sen åkte glykolen in i motorn. han sa att han hade bara kört 10 mil med dom nya kolvarna.... tog lös cyllarna idag och så var 2 kolvar total förstörda...Trodde jag hade gjort en sån bra affär, han sa att det var cylinderfotspackningen som hade åkt, men ikke, haveri (IGEN) tror ni att lagrerna kan ha åkt dåligt till när det har varit Vatten/glykol i motorn?' Den ser fräsch ut!Nej trippel 800 är inte någon "serie 3" motor. Nu tror jag inte att problemen med dom motorerna är riktigt så allvarliga som dom framstår här i forumet ... Men problemen med dom finns förstås..
Alla motorer kan skära, har dom gjort det 1 gång så måste sannolikheten att dom gör det igen öka. (Ex: körstil, slarv, dålig på att underhålla samt att man kanske inte åtgärdar orsaken till haveriet)
Rotax 800 trippel är en riktigt grym motor som spöar det mesta på isen.
Det hjälper inte att du bumpar 3 gånger varje dag. Ger folk mindre lust att hjälpa dig...Hjälp här tack!
har du inget vettigt att skriva, skriv det då inte! vill inte veta nå sånt, vill ha svar på min fråga/frågor sen är jag nöjd!Det hjälper inte att du bumpar 3 gånger varje dag. Ger folk mindre lust att hjälpa dig...
okej, jo det är nog bara att lyfta ur motorn, sen kan man ju lägga den i ett diesel bad, sitter och väntar på en avdragare nu som är i stan, får hem den senare ska gå och ta en magnet och trycka in vid vevenAtt det varit vatten i motorn är nog inte lika allvarligt som det faktum att den skurit på 2 cyllar. Aluminumrester från kolvarna samt krafterna som blir när den faktiskt skär kan göra veven krokig.
Men plocka lös allt och klyv motorn så kan du ju rengöra vevhuset och kolla upp veven.
Kan oljepumpen lagt av ?
Ajaj, det är lika du byter vevlagren på en gång, för dom kommer ge upp ganska fort när det varit glykol i motorn. Lagren tar mycket mer stryk av om man kört med glykol i motorn än om man bara sänkt den. Och jag säger det av egen erfaranhet, en packning gick sönder till vattenpumpen i edgen min, jag körde bara några få mil med det så och bytte kolvar och det blev totalhaveri efter 20mil. Var inget fel på lagren när jag bytte kolvarna och packningen, men blev dock snabbt helt slut. Billigare byta nu än och göra det sen.Killen jag köpte den sa att den hade nypt 1 gång, då böt han kolvar, nästa gång skar den, då böt han kolvar och cyllar och sen åkte glykolen in i motorn. han sa att han hade bara kört 10 mil med dom nya kolvarna.... tog lös cyllarna idag och så var 2 kolvar total förstörda...Trodde jag hade gjort en sån bra affär, han sa att det var cylinderfotspackningen som hade åkt, men ikke, haveri (IGEN) tror ni att lagrerna kan ha åkt dåligt till när det har varit Vatten/glykol i motorn?' Den ser fräsch ut!
okej, jo började undra om lagrerna skulle ge upp efter typ 10 mil elr nå, tänkte då är det lika att byta dom, när jag ska köpa 2 nya kolvar vars ska jag köpa? och är det lika med att köpa 1 tredje kolv så jag har bytt i alla 3 cyllar?:hmmmm: det sägs att det inte är bra att hona sånna cyllar som sitter på dom där motorerna? skit snack? kan mycket väl ha felAjaj, det är lika du byter vevlagren på en gång, för dom kommer ge upp ganska fort när det varit glykol i motorn. Lagren tar mycket mer stryk av om man kört med glykol i motorn än om man bara sänkt den. Och jag säger det av egen erfaranhet, en packning gick sönder till vattenpumpen i edgen min, jag körde bara några få mil med det så och bytte kolvar och det blev totalhaveri efter 20mil. Var inget fel på lagren när jag bytte kolvarna och packningen, men blev dock snabbt helt slut. Billigare byta nu än och göra det sen.