behöver hjälp!

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Sv: Ski-doo Mach z 800 - 98

okej, jo började undra om lagrerna skulle ge upp efter typ 10 mil elr nå, tänkte då är det lika att byta dom, när jag ska köpa 2 nya kolvar vars ska jag köpa? och är det lika med att köpa 1 tredje kolv så jag har bytt i alla 3 cyllar?:hmmmm: det sägs att det inte är bra att hona sånna cyllar som sitter på dom där motorerna? skit snack? kan mycket väl ha fel
Jag rekommenderar sig att byta lager och jag är inte själv för att byta en el två kolvar på en skoter. Ska man byta så byter man alla, hur många man då har. Att det inte skulle vara bra att hona tror jag inte på, men jag vet inte. Är inte så insatt i rotax trippel.

Gasoline

Välkänd medlem
24 jan 2009
990
0
16
Luleå!

Jag rekommenderar sig att byta lager och jag är inte själv för att byta en el två kolvar på en skoter. Ska man byta så byter man alla, hur många man då har. Att det inte skulle vara bra att hona tror jag inte på, men jag vet inte. Är inte så insatt i rotax trippel.
okej =) tack för tipsen/hjälpen, en kille sa att man skulle hälla nånting i cyllarna...

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Men köp en ny motor istellet, inte börjar väll du och bråka med den där motorn när den går sönder hela tiden. I slutändan blir det billigare, tro mig, jag har blivit utsatt för detsamma som du Zatt.

Så börja inte gorma med en motor som havererar hela tiden, när man bytt allt sånt där som man får tips om att byta och sen så när man kör 10-15 mil så havererar den igen :argh: visst?

Gasoline

Välkänd medlem
24 jan 2009
990
0
16
Luleå!
Men köp en ny motor istellet, inte börjar väll du och bråka med den där motorn när den går sönder hela tiden. I slutändan blir det billigare, tro mig, jag har blivit utsatt för detsamma som du Zatt.

Så börja inte gorma med en motor som havererar hela tiden, när man bytt allt sånt där som man får tips om att byta och sen så när man kör 10-15 mil så havererar den igen :argh: visst?
hahah, kanske ligger nått i det du säger ;)det var ändå mest köp och sälj^^ ska lämna in den till en privat person som farsan känner, han har väll rivit ca 500 sånna där 800 motorer och vet nog dom flesta felen, varför den skär kan vara för att olje pumpen har gett upp... men kan ju dock ha fel:bawling:

RannerKing

Välkänd medlem
24 maj 2006
1.185
1
16
35
Vittangi/Kiruna
www.LynxTalk.se
Angående 800 trippel motorn du har så verkar det finnas ganska många maskiner som rasar hela tiden, sen finns det dom så går hur långt som helst.(Ungefär som serie3 motorerna) Sen är ju mazh z:an en fartmaskin, så den som köper en köper den för att köra fort. Så ofta har motorerna varit pressade under lång stund på full gas.

För övrigt tycker jag att det är en toppenmaskin för dom som gillar att köra fort efter fina leder. Grym effekt/effektkurva som gör den till en förbannat rolig maskin.
(Bara lite info så andra kan få en uppfattning om den)

Gasoline

Välkänd medlem
24 jan 2009
990
0
16
Luleå!
Angående 800 trippel motorn du har så verkar det finnas ganska många maskiner som rasar hela tiden, sen finns det dom så går hur långt som helst.(Ungefär som serie3 motorerna) Sen är ju mazh z:an en fartmaskin, så den som köper en köper den för att köra fort. Så ofta har motorerna varit pressade under lång stund på full gas.

För övrigt tycker jag att det är en toppenmaskin för dom som gillar att köra fort efter fina leder. Grym effekt/effektkurva som gör den till en förbannat rolig maskin.
(Bara lite info så andra kan få en uppfattning om den)
haha okej :beer: jo, jag gillar inte att köra fort det var mest köp och sälj :D

Återfallet

Välkänd medlem
6 sept 2008
828
1
16
61
kiruna

okej =) tack för tipsen/hjälpen, en kille sa att man skulle hälla nånting i cyllarna...
Nikasil och skuren kolv betyder aluminiumrester i cylindern, det tar man bort med saltsyra och kniv... ang att hona en sån cyl så ska du inte använda vanliga (grova) stenarna utan det finns såna avsedda för nikasil...

Gasoline

Välkänd medlem
24 jan 2009
990
0
16
Luleå!

Nikasil och skuren kolv betyder aluminiumrester i cylindern, det tar man bort med saltsyra och kniv... ang att hona en sån cyl så ska du inte använda vanliga (grova) stenarna utan det finns såna avsedda för nikasil...
så var det han sa :D:rock:

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Men är inte det där 2-taktaren va?
Dom *****des med min kompis också, den brände stift, farsan säger också att Rotax 3-cyllade 2-taktare skar ofta och drämde sönder kolvarna.
Men personligen tror jag att det blir obalans i lagrerna på grund av att järn expanderar av värme då, tror nästan att aluminium expanderar vid lägre temperaturer ändå än vanligt stål :hmmmm2:

Angående din motor så kan det faktist vara obalans för när den väll tagit en kolv så har den väll tendens att fallera med dom andra kolvarna va? Nu vet jag inte om det finns nån som förstår vad menar, för det gör jag heller knappt...

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs

Oc´h en ny motor för 40000:- är mycket bättre? Eller att köpa en begagnad som man inte har en aning om för 10-15k.. Jättebra tips.

@övriga: När det nu pratas Rotaxtrippel så ska jag passa på att säga att en granne hade stora problem med stiften tills han slutade köpa Ngk och tog begagnade Boschstift från hans 855 t5. Inte ett stift har gått sen dess.

Gasoline

Välkänd medlem
24 jan 2009
990
0
16
Luleå!
denna är 2t... när den har skuri på alla cyllarna kan det ju vara olje pumpen men nu när den har skurit på 2 cyllar är det för det har kommit vatten/glykol i dom 2 cyllarna, så om jag gjort så den fick dubbla olje mängden kanske den inte hade gjort det elr? kan mkt väl ha fel:hmmmm2:

Last edited: