Problem med bla backen på Phazer?

Fucked up demon

Välkänd medlem
1 jan 2000
308
0
16
Östersund
Har en Phazer mtx -07 som beter sig lite lustigt. I bland när man startar den så blinkar D lampan hela tiden och skotern går inte att vava upp:hmmmm2: stänger man av den och startar den igen så funkar det oftast, men inte jämnt...då får man göra fler försök. Vad kan detta bero på? Sen så vill inte backen hoppa i,D lampan släcks när man lägger i backen men R lampan tänds inte? Backen är likadan som det andra problemet, att den funkar i bland helt plötsligt??? Skumma fel som jag inte blir riktigt klok på. Om nån haft några liknande problem och fått til det så vore jag tacksam att få veta var det var för fel. Så ös på med tips och trix om hur jag ska fixa felen.

Tack på förhand!

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Backen är ett service medelande från Yamaha (tror jag iaf) är iallafall ett fabriksfel på de första modellerna...
Man ska schimsa sekundären eller något liknande..

Ta din skoter till närmsta yamaha ÅF kanske de kan få fram någon felkod, fixa sekundären o ge den en service, låter som den kan behöva ;)

EDIT:
Inte säker, men låter som det är T.O.R.S som hänger upp sig, står i instruktionsboken hur man kopplar ur den. Bli medlem på ty4stroke.com! Där finns nog alla svar, eller någon som kan svara på dom!

Fucked up demon

Välkänd medlem
1 jan 2000
308
0
16
Östersund
Jag var in på Yamaha i dag och pratade med en kunnig mekaniker där som förklarade vad de var för fel på skotern. När lampan blinkar så står den i friläge...alltså mellan framåt och backen och går ej att varva upp av "säkerhetskäl" Sen så har det provars med att schimsa om variatorn för att få till det här med back problemet med Phazer modellerna men det var tydligen ingen bra metod för skotern vart okörbar då enligt mekanikern. Det man kunde göra var att kränga på en ny typ av rem som kommit, och spänna fjädern i solenoiden till backväxeln. Inget man gjorde själv sa mekanikern om man inte hållit på med det förrut. Men det gick bra att skruva lös solenoiden och lämna in den där så skulle dom fixa den. Inge svårare än så alltså...så vi får se om det blir bättre efter den här operationen.

snippe

Välkänd medlem
2 dec 2008
386
1
16
Norrbotten
Nix har ej tordas ännu. Kommer mest troligt att göra som du och ta lös och lämna in den. Hoppas att någon annan svarar och säger att det är lätt att göra det själv :D

snippe

Välkänd medlem
2 dec 2008
386
1
16
Norrbotten
Har inte börjat böka med det ännu. Har tagit lös sadeln och tanken. Är det backen som sitter under tanken till höger mot bromsen sätt? Tänkte börja nu till helgen om det inte dyker upp nå viktigare tex nåt som regeringen inte har berättat ännu :D

snippe

Välkänd medlem
2 dec 2008
386
1
16
Norrbotten
Nu har jag tagit lös delen som sköter backen. Under tanken sitter det en svart plast låda som innehåller två plast drev och en solenoid som driver det lilla drevet. Ska lämna in den i veckan så får vi se vad dom säger. Återkommer med svar.

vidamic

Välkänd medlem
5 sept 2004
1.098
0
16
På vår Phazer FX så "hänger" sig backen ibland.
Lättast ar att dra den bakåt eller framåt jag brukar ruska på den lite så faller växeln i. Sambon väger lite mindre och hon brukar stänga av och starta upp den igen så funkar det. Vi lämnade in vår på service där dom fixade så den blev bättre men långt ifrån bra. Det skall tydligen finnas en ny rem som skall lösa problemet bättre?

snippe

Välkänd medlem
2 dec 2008
386
1
16
Norrbotten
Alright...härligt...du har ingen bild på hur den ser ut?
Hann tyvärrr skruva den tillbax när kom ihåg att jag skulle fota :hmmmm2:
På Yamaha center i Luleå sa dom att den "svarta lådan med dreven i" som sköter framåt och backen inte brukar gå sönder. Testade även hemma innan jag skruvade den tillbaka så att den fungerar, och det gjorde den. Han tyckte att jag skulle lämna in skotern till hösten så att de kan kolla via datorn på skotern vad det är för fel. Man ska även kunna se vissa saker via displayen...:hmmmm:

Fucked up demon

Välkänd medlem
1 jan 2000
308
0
16
Östersund
Hann tyvärrr skruva den tillbax när kom ihåg att jag skulle fota :hmmmm2:
På Yamaha center i Luleå sa dom att den "svarta lådan med dreven i" som sköter framåt och backen inte brukar gå sönder. Testade även hemma innan jag skruvade den tillbaka så att den fungerar, och det gjorde den. Han tyckte att jag skulle lämna in skotern till hösten så att de kan kolla via datorn på skotern vad det är för fel. Man ska även kunna se vissa saker via displayen...:hmmmm:

Ja men spände dom fjädern åt dig?

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Backsolenoiden går sällan och aldrig sönder. Men dom måste spännas på hjälpfjädern. det är inget jag rekomenderar att pilla med hemma. Ingen stor sak men riktigt bökigt. Dom blir riktigt bra om man spänner den typ 2.5cm.

snippe

Välkänd medlem
2 dec 2008
386
1
16
Norrbotten
Om jag tar lös remmen och startar skotern så fungerar backen som den ska iallafall. Så nu får jag se vad Yamaha Center i Luleå kommer att göra åt det. Ska lämna in den till hösten.
Undra om man kan justera motorn bakåt på nåt sätt. För det verkar ju som att det är för tajt för remmen. Den ligger och smådrar i sekundären så att backen inte orkar gå i läge. hmmm:confused: