A Bigblockstory; IQR 1200 & IQR 800

Dynomite

Välkänd medlem
29 sept 2007
300
0
16
Norge
Dynomote: här är en bild på toppen och kompen kommer att hamna på 11.6:1 med dessa mått. Vet faktisk inte om det verkligen är original polaris 800 ves toppar heller motorn kommer från en blade 800 och dom levererades med dubbelpipor och enligt papperna 154hk. Vad tror du?


Hvis det er topper fra Blade motoren og de er tenkt for twin piper er det sikkert ok, 11.6/1 er jo bombesikkert på 95okt, men jeg synes å huske att det stod en plass i tråden att det var kopiert en org 800 topp, det er å leke med ilden:boring:
Men hvis du hadde kopiert Slp toppen for twin pipes 0-3000f så kunne du ha kjørt 95okt med 12.8/1 pga meget god design på domene.
156 hk med twin pipes er litt over normalen på 800 motoren uten porting,(Blade motoren er kanske litt oppskremt) de beste pipene er slp, de gir ca 151-153hk i min dyno, 160-162hk portet og 170hk med omfattende blokk/transferporting.(på pumpbensin)
Med gode piper og org TM 40 er det realistisk å forvente 225hk på uportet 1200, noen hk til med større gassere , porting gir igjen opptill +30hk.
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Till att börja med: Sjukt tacksamt att ha dig här i tråden Dynamite, väldigt bra info man får av dig :)

Tänkte uppdatera lite på dagens jobb på avgasen...

Först lite pusselbitslekande för den andra "stingern"
Den andra är som ni ser redan gjord utan större dramatik :)



Och mycket inpassning och svetsande ser det ut såhär :beer:


Ser även ut så här när man öppnar porten nu vilket vi tycket om :D
Inte mycket men en början...



Sådär, uppstart närmar sig :)
 

Dynomite

Välkänd medlem
29 sept 2007
300
0
16
Norge
Till att börja med: Sjukt tacksamt att ha dig här i tråden Dynamite, väldigt bra info man får av dig :)

Tänkte uppdatera lite på dagens jobb på avgasen...

Först lite pusselbitslekande för den andra "stingern"
Den andra är som ni ser redan gjord utan större dramatik :)



Och mycket inpassning och svetsande ser det ut såhär :beer:


Ser även ut så här när man öppnar porten nu vilket vi tycket om :D
Inte mycket men en början...



Sådär, uppstart närmar sig :)
Det skal bli intresant å høre hvordan dette fungerer! å ikke minst få høre dynoresultat da det jo som de fleste vet er viktig og beholde rett lengde/volum mm når pipene blir modifisert.
Topp score for oppfinnsomhet:)
Det trengs noen som tør å satse litt og gå nye veier..."den som intet våger intet vinner"................men i dyno MÅ du for å finne peak på denne pipa.
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Sådär tänkte visa lite av vad som hände under slutet av kvällen, so without further ado:

MINA DAMER OCH HERRAR!!! :

VÄRDENS FULASTE, MEN BALLASTE PIPOR! :beer:











Och inte ens så intressant bild men nått som jag är väldigt nljd med över att det är klart; sista biten på kylsystemet :)
Den slang som inte har några klämmor är bara klädsel över aluröret, röret är alltså en enda bit...



Sådär, väldigt udda och oerhört konstiga pipor, men resultatet är ändå hur coolt som helst tycker :) Men de återstår att se hur de presterar, som Dynamite säger, kul o se dom bänkad... Sen är de inte helt klar heller, ska dit med fjäderöglor, de ska rengöras o pulverlackas också... Men detta är en väldigt skön bit att ha avklarad!
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
väldigt off-topic , men varför avskyr han Mig-svets? Skulle ju inte bli som TIG kanske men bättre än pinne på sån tunn plåt? :ciao:
Nu borde asker iofs ha läst det men du får nog ställa frågan riktad till honom för bästa svar :)

Jag jobbade som svetslärare ute på frösön ganska nyligen och då körde jag en del 1½mm med pinne, det gäller verkligen att hålla tungan rätt i munnen nä det är så tunt. Tycker det är skitbra gjort om det ens blir tätt när man svetsar under sådana omständigheter som du gjort :eek:

Hade jag vetat att jag skulle starta en lavin med skitsnack så hade jag skickat ett PM och erbjudit min hjälp :stupid:

Ser verkligen fram emot att se dem IRL om det bara kan komma någon snö snart(!!?!?) :rolleyes:


EDIT: Nu snöar det!
Ingen fara att de drogs igång OffT om svetsningen, var ju jag som skrev om de först så den ångesten kan du släppa :) Sjysst att erbjuda att ställa upp btw. Och ja ge mig snö! Fan de som kom idag har redan börjat blaska bort :(

Edit: Kom på att jag inte svarade "stecka", ja jag vet faktiskt inte, så intressanta är vi inte ;) Och ja klart de e smånojjigt att ta dit folk man inte känner men eftersom det är hos asker vi håller till kan jag smidigt bolla iväg frågan :p
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
832
113
Kramfors
Det var minst sagt dom skojigaste och fränate i pipväg och dragning jag skådat...Mycket lovande!!! Jag tror stenhårt på att dom kommer prestera bra i bänk och outdoor

Bra att ni tänkt på att ha samma längd ungefär på stingerna,,,Lite olika längder är försumbart....Vilken grovlek vart det till slut inner mått stingers?

Kör man ut stingers ut i sidan ,,kan man komma undan med någon mm grövre men få samma mot trycksjobb som bakmonterade smalare,, Blir skoj att höra resultatet.


Skulle vara kul att veta måttet från kolvs framsida i cylinder och till pipans revkonas mitt.sek..... Jag lyckades inte få in min fina bild jag ritat på detta??? öööö hoppas du/ni/någon fattar var jag menar man ska sluta mäta ,,he he,,

Försöker förklara,

Revkonas mitt del = Bakifrån pipa räknat blir det Ormskärt,,,:D till där reversekonan slutar utvidga sig,,(når max fethet ....Mitt i mellan ormskärten och när den når max utvidgning ska man mäta ifrån,,,,

Har ni dessutom utblåsdurrationen vore det bra,,men jag kan gissa mig till den ivf. ca 190grader org på en 800 standard.. kan det stämma,,,?

Får jag detta mått kan jag räkna ut till vilket varv den kommer pika,,,ge mest effekt.
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
832
113
Kramfors



Fick in bilder tillslut,,,Nu fattar ni säkert ivf

Jo jag ser en sak på bygget som kan bli ett problem eller är ett probbs!!!! Piporna kan drabbas av lunginflammation och få slemlunga,,he he..
jag skulle göra ett dreggelutsläpp på lägsta punkt i pipan,,Blir väl typ strax framför cylindrar,,,,,,Behövs bara ett 3mm hål borrat där i botten pipa och på med ett smalt rör som dras ut ner genom boddy (ner på snö) Kör öppet hela tiden!!
Gör ni inte detta kan ni få otrevliga slemballar in i cylider och den totala katastrofen är ett faktum. ¤%¤#¤%¤%¤#
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
832
113
Kramfors
Jag har tänkt efter mer på Slemdräneringen...Eller vi kan kalla det blid- tarmsstinger :laugh: Jag tror att 3mm hål jag angav inte räcker?.. Bäst att vara på säkrare sida och borra 5mm i första skedet,,,ser man att den inte dregglar så farligt kan du strypa ner till 3mm slutligen ,,, (5mm hål stör förmodligen inte mycket i överladdningen av motorn så det kan tänkas man kan åka evver.

,Det kommer ut en hel del oförbränt skit ur en 2 taktare! Skulle denna slem åkan och upp på kolv så är det tvärstopp o godnatt med motorn!!
Du kan svetsa på en rörstump som är ca 10-20 cm ut och sedan gå på med vanlig soppaslang och leda den vart ni vill, Jag skulle rek utanför mattspår ivf så inte man får kläggig matta och därmed sämmre snögrepp efetr ett tag.

Blir twinn blindtarmsutblås någonstanns :D:laugh::D:laugh: Bara fränt

Normalt på mag stinger försöker man få utloppet på lägsta punkt i magen för att slippa slemlunga ,,men jag ser ju det att det skulle blivit svårt i detta fall (trångt värre)
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Äkta One Of A Kind pipor!

Riktigt grymma skotrar!:rock:
Keep up the good work!:)
de här bygget är så ruskigt.... älskar de skarp!!! :D
Tackar båda två :)

Fick in bilder tillslut,,,Nu fattar ni säkert ivf

Jo jag ser en sak på bygget som kan bli ett problem eller är ett probbs!!!! Piporna kan drabbas av lunginflammation och få slemlunga,,he he..
jag skulle göra ett dreggelutsläpp på lägsta punkt i pipan,,Blir väl typ strax framför cylindrar,,,,,,Behövs bara ett 3mm hål borrat där i botten pipa och på med ett smalt rör som dras ut ner genom boddy (ner på snö) Kör öppet hela tiden!!
Gör ni inte detta kan ni få otrevliga slemballar in i cylider och den totala katastrofen är ett faktum. ¤%¤#¤%¤%¤#
Tjena Boost, även din info är fan ofta ovärderlig precis som Dynamites...
Ska kolla om vi kan måtta upp piporna senare idag... På den pipan som går tvärt ner sista biten satte vi en mutter och bult för att kunna tömma slagg men jag ogillar ju att den metoden är väldigt "osjälvgående", dvs om jag glömmer så är risken stor att de skiter sig, och man har dessutom dålig koll på när det behöver tömmas... Så vi ska kika på din ide och se om vi hittar nå rör :)

Edit. Ja vi hade ju i bakhuvet att försöka ha utblåset långt ner på pipans "mage" men det blev svårt... Är det vettigt att försöka dra dräneringen in i utblåset på dämparen, alltså så den mynnar ut på "UT"-sidan av dämparen...?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
832
113
Kramfors
Om det går att dra slemrörern till dämpare inlopp,vet ej? Prova om ni orkar...Kör transparent slang en bit och kolla hur det far.................isåfalll. Men jag skulle inte dra dit,,,,,Onödigt att sopa in slem i ullen på dämparen

För att var 100% säker är det bäst att dra slangar från alla lägsta punkter det kan samlas på... Typ orm skärt och framför utblås.... Blir det 2 dreggelrör ut ur varje pipa duger 3mm hål,,,,sammla ihop alla 4 dreggelslangar till 1st och dra den ut till typ skidspårret,,,OBS bakom skidan så inte den blir kolsvart,,:D
Blind tarms rören behöver säkert inte vara såååå långa innan dom kan gå över till vanliga soppaslangar......((((((.Kyls av fort en bit utanför pipan )))
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Ok, bara för att förtydliga hur jag tänkte, vet inte om det kan få den effekten att slemmet dras med upp in i dämparen och sätta sig i ullen men finns den risken är det ju inte aktuellt med den lösningen... Tänkte mer på att pulserna kanske kunde störa flödet i den lilla slangen, känns osannolikt men vad vet jag... Tanken var främst att ta hjälp utan avgaspulserna och få bättre tryck på slammet ut från maskinen, för alltså, detta slam bildas ju naturligt på alla 2takt så de med vanlig pipa måste slammet alltså komma ut genom utblåset, det är ju inget man direkt märker av vanligtvis, förutom typ att snön blir svart när man står still då :rolleyes: Hur mycket slam bildas egentligen?



Hur pass naturlig tror du avrinning krävs? Spotant finns ju ingen direkt naturlig dragning av fyra slangar för avrinning utan "hjälp", men jag antar att trycket i piporna trycker på, men hur mycket tror du?
Många och smått skevt formulerade frågor men svara efter förmåga ;)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
832
113
Kramfors
Om du drar ut i det fria kan du dra alla slangar upp till ruthöjd om du vill,,Blir ett övertyryck i pipan som trycker ut hela tiden,,man kan ju säga att dreggelhålen är små stingers igentligen.........Det lilla som slulle kunna stanna kvar i dränerings slangar vid avstängd motor åker snabbt ut vid start.. Såå slangarna kan du dra hur som hellst

Och drar du ut dom rören ner till utblås dämpare som jag tror du ritat så lär det funka lika bra,,Eller rentav bättre drag i slangarna...? Troligt inte bättre drag när det kommer från samma källa så att säga............Men dra gärna dit,,Det var smart,,,skulle jag också gjort :)

Slammet som bildas normalit i pipor blandas upp med avgaserna och hinner inte skada ullen lika mycket som skulle bli om man drar in före dämpare med mer koncentrerade slembollar . Och Dra in före dämpare kan säker även bli risk för pullsering i slangar,,,?????????????

Kör enligt din ritning den var bra
 

hajfen

Välkänd medlem
11 jan 2008
1.794
0
36
Strömsund
inte för att jag fattar nått av vad som sägs och tycker det mesta av de ni gör kommer från en annan planet för har inte en anning vad för nytta de gör men :d haha diggar skotrarna skarpt !!!!!
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Ok, ja tackar då känner man sig inte helt korkad iaf :p
Jo jag antog som du säger att slammet mixas med avgaserna blir inte lika koncentrerad... Det där med trycket mena jag att eftersom jag var osäker på exakt hur mycket tryck det skulle bli i rören, och mao med vilken kraft slammet skulle skjutas ut ur slangen så tänkte jag att avgaserna skulle hjälpa till att "bära med sig" slemmet snabbare från maskinen, men ja egentligen antar jag att det blir hyfsad fart på slammet ändå... Fast jag gillar ändå tanken att ha allt på samma ställe så jag får se om jag o asker kan komma fram till nån vettig lösning enligt principen jag visade...

Om du drar ut i det fria kan du dra alla slangar upp till ruthöjd om du vill,,Blir ett övertyryck i pipan som trycker ut hela tiden,,man kan ju säga att dreggelhålen är små stingers igentligen.........Det lilla som slulle kunna stanna kvar i dränerings slangar vid avstängd motor åker snabbt ut vid start.. Såå slangarna kan du dra hur som hellst

Och drar du ut dom rören ner till utblås dämpare som jag tror du ritat så lär det funka lika bra,,Eller rentav bättre drag i slangarna...? Troligt inte bättre drag när det kommer från samma källa så att säga............Men dra gärna dit,,Det var smart,,,skulle jag också gjort :)

Slammet som bildas normalit i pipor blandas upp med avgaserna och hinner inte skada ullen lika mycket som skulle bli om man drar in före dämpare med mer koncentrerade slembollar . Och Dra in före dämpare kan säker även bli risk för pullsering i slangar,,,?????????????

Kör enligt din ritning den var bra
 

Dynomite

Välkänd medlem
29 sept 2007
300
0
16
Norge
Det var minst sagt dom skojigaste och fränate i pipväg och dragning jag skådat...Mycket lovande!!! Jag tror stenhårt på att dom kommer prestera bra i bänk och outdoor

Bra att ni tänkt på att ha samma längd ungefär på stingerna,,,Lite olika längder är försumbart....Vilken grovlek vart det till slut inner mått stingers?

Kör man ut stingers ut i sidan ,,kan man komma undan med någon mm grövre men få samma mot trycksjobb som bakmonterade smalare,, Blir skoj att höra resultatet.


Skulle vara kul att veta måttet från kolvs framsida i cylinder och till pipans revkonas mitt.sek..... Jag lyckades inte få in min fina bild jag ritat på detta??? öööö hoppas du/ni/någon fattar var jag menar man ska sluta mäta ,,he he,,

Försöker förklara,

Revkonas mitt del = Bakifrån pipa räknat blir det Ormskärt,,,:D till där reversekonan slutar utvidga sig,,(når max fethet ....Mitt i mellan ormskärten och när den når max utvidgning ska man mäta ifrån,,,,

Har ni dessutom utblåsdurrationen vore det bra,,men jag kan gissa mig till den ivf. ca 190grader org på en 800 standard.. kan det stämma,,,?

Får jag detta mått kan jag räkna ut till vilket varv den kommer pika,,,ge mest effekt.
De er nok mere aggresiv en 190grader;).........800 non ves 126g/196g.....800 ves 134g/204g....små avvik kan forekomme alt etter årsmodell.
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Nu har jag mätt piporna, från kolvens kant på avgassidan till mitten på revkonan är det 116cm... Durationen har jag ingen koll på rakt av men Dynamite har onekligen bra koll på 800/1200 motorerna så jag skulle lita på dom siffrorna... Skulle va kul o höra vad du kommer fram till, tror jag, beroende på vad du kommer fram till ;)

Edit. Vi kör förövrigt med 32mm ID på the stingers...

Det var minst sagt dom skojigaste och fränate i pipväg och dragning jag skådat...Mycket lovande!!! Jag tror stenhårt på att dom kommer prestera bra i bänk och outdoor

Bra att ni tänkt på att ha samma längd ungefär på stingerna,,,Lite olika längder är försumbart....Vilken grovlek vart det till slut inner mått stingers?

Kör man ut stingers ut i sidan ,,kan man komma undan med någon mm grövre men få samma mot trycksjobb som bakmonterade smalare,, Blir skoj att höra resultatet.


Skulle vara kul att veta måttet från kolvs framsida i cylinder och till pipans revkonas mitt.sek..... Jag lyckades inte få in min fina bild jag ritat på detta??? öööö hoppas du/ni/någon fattar var jag menar man ska sluta mäta ,,he he,,

Försöker förklara,

Revkonas mitt del = Bakifrån pipa räknat blir det Ormskärt,,,:D till där reversekonan slutar utvidga sig,,(når max fethet ....Mitt i mellan ormskärten och när den når max utvidgning ska man mäta ifrån,,,,

Har ni dessutom utblåsdurrationen vore det bra,,men jag kan gissa mig till den ivf. ca 190grader org på en 800 standard.. kan det stämma,,,?

Får jag detta mått kan jag räkna ut till vilket varv den kommer pika,,,ge mest effekt.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Men nästan så man blir rädd.... tog och kollade på ritningarna till mina pipor och längden om man räknar lika som ovan blir då 116.4cm.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
832
113
Kramfors
Ok har räknat lite skojdata,,Hoppas Dynomite kan bekräfta verkliga bromsdata på dessa mått....

Bmses 800,,Och räknat på Dynomites siffror 196 durr.. yhär sk motorn ge max effekt är det tänk,,men dom varvar ju vidare såklart!!

116cm ska då ge max pike på 7200varav

104,2 cjm ska ge 8000v

119cm ska ge 7000v ..

Askers räknat på 204 grader ....

117 cm ger pike 7400varv.

115,7cm pike 7500v

114 cm pike 7600v

108cm pike 8000v

102 cm 8500v

Dessa mått är hämtade ur Graham bells bok....

När jag kör hans formel så brukar det stämma mot org pipor från fabrik så han är nog rätt ute..
Jag ska då bygga mina pior efter hans formel

min motor tänkte jag låta varvva ca 9000 eller om det blir 9500v ,har inte bestämt än,,, troligast 9000v

Då pikar jag piorna till 8500-8800v ,, den kommer lätt övervarva till 9000+ ändå.

Man kan ju se att ni har band traktorpipor så att säga he he,,Mina TC pior ligger på samma mått som era och den drar ungeför som beräknat också.

Att korta piorna ger ju såklart förlust på lågvarv men mer itopp istället,,,,Allt för korta pipor ger svårbestyckade variatorer och mer svårbestyckade förgasare såklart....

Bara att välja ut ett lagomt pikevarv att ställa in piporna på...

Tc 900an var hutlöstbrutalt överdrivet sjukt stark med org tc pipa trotts 204gr durr och 44 mm gasare så den ska få minst 6-8cm kapning nu,,Även mina kommer kapas minst 6cm -8cm för att stämma lite bättre mot portningen....

Vill Asker ha mer hk bör han göra samma sak kaaaaaapa :D
Dynomite vet säkert ett optimalt varvtal för ves motor 1200cc