Ok har räknat lite skojdata,,Hoppas Dynomite kan bekräfta verkliga bromsdata på dessa mått....
Bmses 800,,Och räknat på Dynomites siffror 196 durr.. yhär sk motorn ge max effekt är det tänk,,men dom varvar ju vidare såklart!!
116cm ska då ge max pike på 7200varav
104,2 cjm ska ge 8000v
119cm ska ge 7000v ..
Askers räknat på 204 grader ....
117 cm ger pike 7400varv.
115,7cm pike 7500v
114 cm pike 7600v
108cm pike 8000v
102 cm 8500v
Dessa mått är hämtade ur Graham bells bok....
När jag kör hans formel så brukar det stämma mot org pipor från fabrik så han är nog rätt ute..
Jag ska då bygga mina pior efter hans formel
min motor tänkte jag låta varvva ca 9000 eller om det blir 9500v ,har inte bestämt än,,, troligast 9000v
Då pikar jag piorna till 8500-8800v ,, den kommer lätt övervarva till 9000+ ändå.
Man kan ju se att ni har band traktorpipor så att säga he he,,Mina TC pior ligger på samma mått som era och den drar ungeför som beräknat också.
Att korta piorna ger ju såklart förlust på lågvarv men mer itopp istället,,,,Allt för korta pipor ger svårbestyckade variatorer och mer svårbestyckade förgasare såklart....
Bara att välja ut ett lagomt pikevarv att ställa in piporna på...
Tc 900an var hutlöstbrutalt överdrivet sjukt stark med org tc pipa trotts 204gr durr och 44 mm gasare så den ska få minst 6-8cm kapning nu,,Även mina kommer kapas minst 6cm -8cm för att stämma lite bättre mot portningen....
Vill Asker ha mer hk bör han göra samma sak kaaaaaapa
Dynomite vet säkert ett optimalt varvtal för ves motor 1200cc