A Bigblockstory; IQR 1200 & IQR 800

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
hmm intressant, kollade upp mina pipor och dom ska varvas ca 8000rpm

tog och fixade en torque-arm idag av modell "Dynomite" dock ingen bild på den än... stort tack till Dynomite för den geniala designen på torque-armen!

Fixade även klart spacerplattorna till cylindrarna så en bild på dom här:

 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
832
113
Kramfors
hmm intressant, kollade upp mina pipor och dom ska varvas ca 8000rpm

Ok ....Frågan är vad dom menar med ska varvas 8000v

Jag skulle också rek slutvarv 8000v på dom,,,,

Samma sak gäller för TC piporna som har samma längd,, ska varavas 8000-8300v
Men ger max effekt bet lägre. Helt lönlöst att varvas mer bara droppar

Finns hutlöst med pullver att hämta här. I mitt fall kan en kapning på ca 6-8cm ge 10-20hk och ännu mer kap bara matar på uppöver i hk till ???

Vi pratar minst lika många kus i 1200an med kapat om du har ca 204 graders durr....

Bamse kan säkert tänka sig lite mindre mos i botten till fördel i högre varv då en tvinn är onödigt stark på lågvarv,,, 3-6cm skulle ge lite roligare motor helt klart..
 

mrballz

Välkänd medlem
1 feb 2008
1.334
1
16
Kåge, skellefteå
kollar dagligen i denna tråd men har varit dålig och komentera men måste säga att de ni gör är så otroligt! grymt starkt jobbat grappar! ni har verkligen verktygen för sånt här också ;) avis är man som bara den också! om man hade pengarna och tillgången till de ni gör/gjort, FYFAN KAN JAG BARA SÄGA! GRYMT:rock:
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Ok ....Frågan är vad dom menar med ska varvas 8000v

Jag skulle också rek slutvarv 8000v på dom,,,,

Samma sak gäller för TC piporna som har samma längd,, ska varavas 8000-8300v
Men ger max effekt bet lägre. Helt lönlöst att varvas mer bara droppar

Finns hutlöst med pullver att hämta här. I mitt fall kan en kapning på ca 6-8cm ge 10-20hk och ännu mer kap bara matar på uppöver i hk till ???

Vi pratar minst lika många kus i 1200an med kapat om du har ca 204 graders durr....

Bamse kan säkert tänka sig lite mindre mos i botten till fördel i högre varv då en tvinn är onödigt stark på lågvarv,,, 3-6cm skulle ge lite roligare motor helt klart..
Ingan aning vad som menas exakt med 8000 varv, inte lyckat hitta något dyno resultat på piporna. Var bara det som stod på hemsidan.
 

Dynomite

Välkänd medlem
29 sept 2007
300
0
16
Norge
Ok har räknat lite skojdata,,Hoppas Dynomite kan bekräfta verkliga bromsdata på dessa mått....

Bmses 800,,Och räknat på Dynomites siffror 196 durr.. yhär sk motorn ge max effekt är det tänk,,men dom varvar ju vidare såklart!!

116cm ska då ge max pike på 7200varav

104,2 cjm ska ge 8000v

119cm ska ge 7000v ..

Askers räknat på 204 grader ....

117 cm ger pike 7400varv.

115,7cm pike 7500v

114 cm pike 7600v

108cm pike 8000v

102 cm 8500v

Dessa mått är hämtade ur Graham bells bok....

När jag kör hans formel så brukar det stämma mot org pipor från fabrik så han är nog rätt ute..
Jag ska då bygga mina pior efter hans formel

min motor tänkte jag låta varvva ca 9000 eller om det blir 9500v ,har inte bestämt än,,, troligast 9000v

Då pikar jag piorna till 8500-8800v ,, den kommer lätt övervarva till 9000+ ändå.

Man kan ju se att ni har band traktorpipor så att säga he he,,Mina TC pior ligger på samma mått som era och den drar ungeför som beräknat också.

Att korta piorna ger ju såklart förlust på lågvarv men mer itopp istället,,,,Allt för korta pipor ger svårbestyckade variatorer och mer svårbestyckade förgasare såklart....

Bara att välja ut ett lagomt pikevarv att ställa in piporna på...

Tc 900an var hutlöstbrutalt överdrivet sjukt stark med org tc pipa trotts 204gr durr och 44 mm gasare så den ska få minst 6-8cm kapning nu,,Även mina kommer kapas minst 6cm -8cm för att stämma lite bättre mot portningen....

Vill Asker ha mer hk bör han göra samma sak kaaaaaapa :D
Dynomite vet säkert ett optimalt varvtal för ves motor 1200cc
Etter min mening bør uportet 1200cc,n ha peak power på 8400rpm.
800 twin motoren vill jeg også ha opp mot 8400rpm med twin pipes.
Mine 1200 motorer har trailpipes som uten porting har peak 8400rpm men på grunn av den portingen jeg bruker øker peaken til 8600rpm men drar som en vårkåt hest til 9000rpm.
Jeg hadde ikke villet gjort noe med pipene før bremsing, stemmer boost sine beregninger blir dette ikke bra, 1000rpm for lavt er herifra til månen ut av kurs, men test i dynoen FØR det blir lagt mye arbeid i kapping:hello:
 
Last edited:

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
hmm intressant, kollade upp mina pipor och dom ska varvas ca 8000rpm

Ok ....Frågan är vad dom menar med ska varvas 8000v

Jag skulle också rek slutvarv 8000v på dom,,,,

Samma sak gäller för TC piporna som har samma längd,, ska varavas 8000-8300v
Men ger max effekt bet lägre. Helt lönlöst att varvas mer bara droppar

Finns hutlöst med pullver att hämta här. I mitt fall kan en kapning på ca 6-8cm ge 10-20hk och ännu mer kap bara matar på uppöver i hk till ???

Vi pratar minst lika många kus i 1200an med kapat om du har ca 204 graders durr....

Bamse kan säkert tänka sig lite mindre mos i botten till fördel i högre varv då en tvinn är onödigt stark på lågvarv,,, 3-6cm skulle ge lite roligare motor helt klart..
Ja det känns som att detta ska undersökas lite... Kollade upp Blades hemsida och de säger två olika uppgifter, 8100 & 8200 varv, de nämner dock inte om peaken börjar där eller om det är totala toppvarvet, har för mig att det är högre på Blade men de kanske har satt toppen där...
Men en detalj, 204g är med VES som jag förstår det, 196 utan, du skrev att du räkna på 196 på min och 204 på askers... Min är som du säkert vet VES och askers non ves, men har nu kopierat VES portningen iofs...
På mina pipor har asker alltså utgått ifrån originallängden på piporna så de ska inte skilja i längd jämfört med dem, men som du säger kan det nog finnas några hk att tjäna alltså, vilket ju är intressant ;)
Maskinen kommer fan inte bli klar, man hittar bara på merjobb hela tiden :p


kollar dagligen i denna tråd men har varit dålig och komentera men måste säga att de ni gör är så otroligt! grymt starkt jobbat grappar! ni har verkligen verktygen för sånt här också ;) avis är man som bara den också! om man hade pengarna och tillgången till de ni gör/gjort, FYFAN KAN JAG BARA SÄGA! GRYMT:rock:
Tackar, väldigt kul att du iaf skrev några rader nu :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
832
113
Kramfors
Dynomite........

Vet inte vart du menade 111cm? Är det räknat på samma sätt som jag gjort,, ,,från kolv till mitt revkon?

Eller menar du bara pipan lös från mynning till start av stinger.



Bamsegrill....


Jaha du har också 204 gr.. OK ännu värre fel pipor,,:afraid:

Då bör du pika till samma som Asker,,både du o asker bör ha samma längder.........Du kan kolla in räkningarna jag gjorde till Asker,,,,,,Blir samma för dig..


Låter bra att både jag och Dynomite verkar vilja pika till samma varvtal

och detta i sin tur betyder att ni har massor av pullver att bara hämta i pioprna,,dom är totalt off mot den portning ni har............

Jag var tvungen att mäta min org pipa till TC 1000,,och jag blev häpen,,,,F den var inte alls lika lång som jag sa,,,,den var bara 112cm!!! (4cm kortare än era)

På tc 900an 204 gr portning 44mm gasare komp 13,5-1
Den drog hårt till """ca"""" 8000v och startade mota efter detta varv,, drog till 8600v under protest.....

Den var så överdrivet råstark i botten så det var helt sjukt,, Vi satt i en gammal rostig premierfjäder och tunga vikter så tillslasvarvet sjönk till 2700varv.
Trotts detta bara exploderade den iväg,,,,Och då har vi inte ens avgasportar!!

Om ni har mätt rätt???? så liggert ni fruktanvärt långt från optimalt-- man kan säga att ni har portat för kråkorna :D

Jag måste ju kap 10cm för att pika ca 8500v och få ett bra slutvarv på 9000v

Ni skulle behöva kapa 14 cm :eek: (om ni mätt rätt)


Blir kula att hör "hur/vart" Dynomite mätte sina pipor mer exakt,,
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
832
113
Kramfors
BILD TILL DYNOMITE :D ..vart har du mätt (stempet vad är det? Är det mynning pipa?

var har du slutat mäta.. ?

Revkonas slut som är nr 1. på bilden

stingers start nr 2, på bild..


 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Det jag inte riktigt fattar är att piporna jag har ska vara några av dom bästa till 800ves motorn. Men hur kan dom vara så "fel". Hade tillverkaren vilja ha låt säga +5 hästar extra på topp med piporna antar jag att dom skulle gjort det.

Eller kan det vara så att man vill ha lite mer botten på twin 800an så dom har gjort dem på detta sätt pga av det.

Men på en 1200 trippel borde man inte behöva bry sig så mycket om bottenvridet?

Men det känns som Dynomites dynomite får avgöra :)
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Det jag inte riktigt fattar är att piporna jag har ska vara några av dom bästa till 800ves motorn. Men hur kan dom vara så "fel". Hade tillverkaren vilja ha låt säga +5 hästar extra på topp med piporna antar jag att dom skulle gjort det.

Eller kan det vara så att man vill ha lite mer botten på twin 800an så dom har gjort dem på detta sätt pga av det.

Men på en 1200 trippel borde man inte behöva bry sig så mycket om bottenvridet?

Men det känns som Dynomites dynomite får avgöra :)
Agreed, blir sjukt fundersam av detta... Som sagt piporna som asker replikerat är bland de mest effektgivande piporna till 800 VES:en vad jag sett, men ja det är klart det kan finnas mer att hämta :hmmmm:
På ett sätt kan jag förstå hur man designat Blade piporna att vara mer vridstark men det verkar ju ändå vara helt off?
Så ja jag avvaktar så jag får bekräftat hur Dynamite har mätt :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
832
113
Kramfors
För det första är dom gjorda för en tvinn som trivs bättre på lågvarv... och förmodligen till för cross körning kan tänkas? Eller så har ni mätt på fel ställe??????? Har ni verkligen mätt från kolv till mitten revkona? (inte slutet revkona!!!)
Motorcycklar crossar har så långa pipor som ni har,, typ en 500 har i runda slängar det för att ha bra botten.....
En 800 twinn är inte lika varvbenägen som en trippel,,,,,,,,,,dom har bet svårare att varva ur pga mer störande skak från varandras cylindrar, änn värre blir det på enstånkor och varv ,,,Så 800 tvinnen bamses motor är mindre fel än askers så att säga.


En trippel vill och trivs med mer varv än en twinn helt enkelt,, hade den varit 4 cylindrig så har man kunnat varva ännu mer...(bättre balancerat ju fler cyllar)

Så jag skulle rek Askers att pika som Dynomite säger pike 8600 med slutvarv 9000v eller strax mer eller strax under 9000 allt ber på hur hållbar man vill ha den och hur noga man är med höga siffror .Du kan ju pika den lägre om du vill,,,men till förlust at topp hk. Om pipan nu är så jäkla lång som 116cm? kommer motorn ha svårt att ge mycket över 210hk ens:eek:
och inte trivas i varv över 8400v ens

102cm pike 8500 På askers


Bamses ,,,Där skulle jag pika lägre pga hållbarhets skäl och svårvarvad motor.. 8000p-8200 pike och slutvarv på 8500-8700v räcker bra på den skulle jag säga... (108 cm pipa)



Blir kul om vi kan gämföra dessa mått med Dynomite,,,
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Fan vi må ju mäta igen, askers pipor är specsade att ge över 160hk vid 8000rpm, känns ju sjukt att det skulle gå att kräma ur mer oportat, men ja, allt är väl en fråga om driftstabilitet...
Men bra info återigen, vi får kika på om vi ska kapa piporna helt enkelt då eller inte...

Kan du markera på bilden du la upp till Dynamite vart på pipan man ska mäta till. Nu är det egentligen rätt tydligt med "mitten på revkonan", dvs en bit till höger om den stora fläcken på revkonan på bilden, men bara för att vara helt säker...
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
I värsta (bästa) fall får man väll ta och bygga några pipor till... och prova dom i bänken.

Om man nu skulle kapa vart är det bäst att kapa? Finns egentligen bara ett ställe som jag skulle kunna kapa på utan att pipan skulle passa sämre i chassit och det är på "magen".
 

moparman

Välkänd medlem
7 jul 2007
398
0
16
Örrbacken (Docksta/ö-vik)
Förlåt om jag bryter mig in, men det är ju fasligt intresanta saker ni pratar om.... om jag har förstått det rätt så ligger mina pipor till wildcat 700 motorn på 115 cm från kolv till reverskonans mitt.... nu har jag inga uppgifter på portdurationer, men det verkar på ert tidigare samtal att det kan vara lite väl långa pipor... jag lägger in några bilder på hur jag har mätat...





Hoppas att det går bra att jag stör lite i eran tråd... Fantastiskt intresant å alla tummar upp för era byggen... :rock:
 

Dynomite

Välkänd medlem
29 sept 2007
300
0
16
Norge
Ok her er mine mål.....
Revkona mitt til kolv 106cm
Revkona slut til kolv 121cm

Dette gir på mine peak hp 8400rpm peak torque 8100rpm men faller ikke under 240hk før etter 8700rpm.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
832
113
Kramfors
Mitten revkona är ju mitten från det teoretiska slutet på konen om inte stingern suttit där......I Bamsegrills fall enkelt,,,.he he har ju ingen stinger därpå,,,till just där bredaste magen startar...

kapa en pipa på optimalast sätt är jobbigt,,,,,då måste varje sektion kapas lika mycket ungefär mega fon /midja/ rev/ krök,,,,Finns en % mall att gå efter,,,,,,,,,men så jäkla noga är det inte faktist,,jag ska kapa ca lika mycket i i magen och i kröken,,, ,,Men det går bra att ikapa i midjan också,,



 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
832
113
Kramfors
Ok her er mine mål.....
Revkona mitt til kolv 106cm
Revkona slut til kolv 121cm

Dette gir på mine peak hp 8400rpm peak torque 8100rpm men faller ikke under 240hk før etter 8700rpm.


Härligt Då ligger vi väldigt lika i uträkningar och slutliga mått,,,, Skiljer styvt 2 cm kortare på mina uträkningar mot dina färdigutbromsade,,,,,men det kan bero på topplockets utformning att din vill dra en liten bit till........


Så Bells uträkningar kan man följa och komma jäkligt nära optimalt....:rock:
Tack Dyno för dom måtten dom stärkte förtroendet att bygga piprna
enligt bells formel
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Ja det här verkar ju sluta att man får göra nya pipor helt enkelt...

Dynomite: skulle du kunna mäta upp en av dina pipor? Typ som på denna bild:

 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
832
113
Kramfors
Asker...Så illa att du ska behöva bygga ny kan det väl inte bli..

Var dom så långa som 116 cm??

Om du sKulle dom 103,3 cm skulle den nog pika på 8400v med befintliga toppar o fuggar ,,,Detta ,tack vare mindre fruggar o andra toppar än Dyno har,,,,Bygger du om topparna lika som Dynomite är det en annan 5a,, Smartas är nog att kapa till samma som Dynomite och bygga om topparna istället,,,,,(eller hade du byggt om topparna redan,,,Minnet,,,,,,,,,,,,,,,,?

Blåser du av 10-12cm blir det rätt enkelt att kapa/bygga om pioprna

Jag kommer kapa liknade mått på mina pipor,,,,och hammnar i samma bekymmer med att piorna kommer slå i cylinder på sidan motor om jag tar för mycket i krökdel,,,,,så det blir kapat lite här o där så att säga... Jag tar gärna 5cm i kröken, och 5 i magen om det går........men blir det omöjligt blir det brantare revkona + kapat i mage (enklast och fungerande............

Kortare och därmed brantar revkona ger högre pike effekt inte bara pga att pipan blir kortare överlag,,,,brantare revkona i sig ger spettsigare mer roadracingliknande register...... (pullver att hämta där om man vill)

Samma visa är det med megafonen.................Går att branta den så motorn skulle ge hutlös pikeffekt men vara svår att bestycka in variatorer..........-I Roadracing kan man ha branta vinklar och kompecerar detta med många växlar i lådan,,,,,och kort drevning för resp bana........

Såååå med andra ord så kapar man i midjan det mesta eller allt så höjer man bara piken och därmed effekten man får helt klart ett kortare men effektivare dragregistar,,,,,,, Pipan kommer börja dra ca 900varv senare än 116 cm längden om du blåser av runt 10cm men dra ca 900 längre så att säga....

Denna lilla förlust i botten kan kompenceras med högre stallvarv /(lättare vikter mmmmmmmmmm