A Bigblockstory; IQR 1200 & IQR 800

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Haha ja jag tror inte jag vågar mig att tyda askers liknelse men jo den rör ju helt klart på sig iaf ;)
Lite svårt o avgöra bara hur stor skillnad varje del gör eftersom verkligen nästan hela maskinen är ny, 800an gör ju sitt jobb i att mata på mattan och även mattan är ju ny så den skottar ju på bra med snö :) Men det känns ändå som att det är en sjysst lössnö boggie. Jag är dock mest nyfiken på hur den presterar vid sidehilling uppe i främst Blåsjön, men har inte varit dit än så jag får fortsätta va nyfiken ett tag till :)
Sen funderar jag på att schimsa om dämparna, främst fram iofs men funderar även på bak eftersom man e en jävla flugviktare och de är troligtvis schimsad för en tyngre person...
Men jag har iaf vid ett flertal tillfällen hittills reagerat på att den drivit på där jag garanterat skulle ha kört fast tidigare :party:

Och återigen, riktigt stort tack för positiva ord :)

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.168
1.003
113
Stora Blåsjön
Tog och fixade mer lufttillförsel i luftburken då det yttre insuget lätt täpptes igen av snö och is. Tog upp ett hål i sidan av lufttunneln och satte dit mesh. Det nedre hålet vid förgasaren är bara serviceluckan... där sitter det normalt en alubit över.

Så nu ska den nog funka fint i helgen i den fina snön som yr ute :)

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.168
1.003
113
Stora Blåsjön
Hur går det med avgasbandaget runt pipan, blev det nå bättre?
Har lagt bandaget på is så länge då jag ska i med nya pipor och är mitt under projekt "power" eller "1200 VES" som man också kan kalla det :)

Får ju ångest att jag inte lyckas ta några helhets bilder men lugn det kommer...

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.168
1.003
113
Stora Blåsjön
Nu är det dags för lite update, var ju ett tag sedan nu.

Kanske dags att skaffa ett billet starthandtag? :)

Cylindrarna färdigportade i väntan på montering:

Och motorn precis urplockad ur maskinen och påbörjad demontering.
Har lite portningsjobb kvar på blocket och på underdel av cylindrarna.

Filmade faktisk lite med hjälmkamera förrahelgen men lyckades montera den så dåligt så den filmade snön precis framför huven. Ska se om det kanske går att klippa ihop något men det jobbiga är att man ser inte om det är platt eller går rakt upp... men ljudet är iallafall med och det kanske duger :)

AC/DC

Välkänd medlem
3 nov 2008
568
1
16
Boden
fan va härligt.

tänkte precis skriva och höra om det hänt nått allvarligt, bästa tråden ha ju varit tyst ett tag.

kommer ni upp nått till blåsjön framöver?, vore kul att ta nå pudersvängar ihop.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.168
1.003
113
Stora Blåsjön
fan va härligt.

tänkte precis skriva och höra om det hänt nått allvarligt, bästa tråden ha ju varit tyst ett tag.

kommer ni upp nått till blåsjön framöver?, vore kul att ta nå pudersvängar ihop.
Hur ser snöläget ut där nu? Vore somsagt kul att köra lite där... har hållt mig i åkersjön hittills i år men inget slår blåsjön!

AC/DC

Välkänd medlem
3 nov 2008
568
1
16
Boden
tror det är rätt bra nu,har inte varit hemma så mkt heller, kom 15cm puder igår och har småsnöat var o varannan dag ett tag nu. men det är ju bara "luft" så man ska nog hålla sig ifrån där snön har lätt att blåsa bort, men desto mer i skogsland o raviner.

åker nog inte till klimpen före v10 som de ser ut nu, men jag ska uppdatera snöläget med några bilder då ;)

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Cylindrarna färdigportade i väntan på montering:

Och motorn precis urplockad ur maskinen och påbörjad demontering.
Har lite portningsjobb kvar på blocket och på underdel av cylindrarna.

:)
Ett bra exempel på syndromen till den här sjukdomen "blir aldrig nöjd, vill bara ha mer och mer" ;)

På ren svenska så har ni byggt ett par SJUKA MASKINER :eek: Finns inte ord... :hail:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.168
1.003
113
Stora Blåsjön
HampusDj: Jag ska nog bli nöjd nu... hoppas jag iallafall .)

Har skruvat en del i helgen...
Portat klart cylindrarna och blocket.
Och monterat tillbaka allt och i chassit.

Nya kolvringar och knaster!

Original cylinderfotspackning i stål:

Topparna

Det här chassiet är fan gjort för VES :)

Det blev dock inte enklare att stuva in motorn i chassit nu... fick bort med toppen nu för att kunna få in det. Sen vesarna får man såklart montera på plats.