A Bigblockstory; IQR 1200 & IQR 800

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Vart är det Bamses maskin har vikit sig? Är det framvagnen eller infästningen?
Jag antar att det är länkarmarna, men det såg djäkligt skumt ut på bilden.
Är A-armarna pulverlackade btw, eller håller det med spruta?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.168
1.002
113
Stora Blåsjön
Vart är det Bamses maskin har vikit sig? Är det framvagnen eller infästningen?
Jag antar att det är länkarmarna, men det såg djäkligt skumt ut på bilden.
Är A-armarna pulverlackade btw, eller håller det med spruta?
Det är den övre armen som är framflyttad ca 2cm
Armarna är pulverlackade. Provade att lacka med vanlig sprutlack första året innan vi skaffade pulverlacken och det höll helt värdelöst.
Med pulverlacken ser de nedre fortfarande helt ok ut (de får ta jävligt mycket stryk..)

Nu är båda motorerna på bordet.
 

Lagasse

Välkänd medlem
13 okt 2006
220
0
16
Ljusdal
www.drcljusdal.se
Vem fan behöver porr med människor i? Dom ska bara ha massa mat och skit. Jag menar, man kan ju ta en titt i den här tråden i stället!
Ska bli intressant att se vad detta blir i vinter... Och se för guds skull till att filma mycket!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.168
1.002
113
Stora Blåsjön
Nu har jag gjort en stor gradskiva för att kunna mäta veven mer noggrant.
Och jag har nu mätt för att kolla om kolvarnas TDC ligger exakt på 120gradeers avstånd.
Gjord i 3mm alu, diameter på 295mm, graderingen är utprintad på storskrivare och påklistrad på skivan. Mätklockan har fått sig en tändstiftsgänga för att passa i toppen.



Som tur är så stämde 120grader exakt. Nästa steg blir att mäta om variator-tappen slår något. Är den också bra så blir jag glad :) Har trotts allt smält många remmar i vinter och det brukar inte vara något bra för veven...
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Nästa steg blir att mäta om variator-tappen slår något. Är den också bra så blir jag glad :) Har trotts allt smält många remmar i vinter och det brukar inte vara något bra för veven...
Har du några uppgifter på toleranser avseende kastet på pto-tappen? Ska också mäta upp en snart, är på jakt efter siffrorna...

För övrigt så är jag i vanlig ordning vansinnigt imponerad av ditt byggande!!
 

Polaris mannen

Välkänd medlem
5 jun 2006
980
1
16
skogskoja
Tog nyss och mätte och fick ett kast på 0.15mm vilket är mycket. Blir nog att lämna iväg på riktning.
Ajdå:( Lämnade ju också in min 800a vev..Vet dock inte vad det var för något kast på den. Men vet iaf att polaris brukar rikta inom 5 hundradelar från fabriken.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.168
1.002
113
Stora Blåsjön
Mätte kastet på mag-sidan också och det blev 0.02mm.
Tog sedan och skruvade isär hela motorn och upptäckte att båda pto lagren var slut (rost+spricka). Tog och plockade bort dom och mätte kastet på pto sidan igen och då blev det 0.04mm.
Får ta och byta dessa lager och provmontera allt och mäta kastet igen och se vart den hamnar.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
833
113
Kramfors
Vilken tvåtaktsolja åker du?
Trolig orsak till ramlagerrosten = haveri är att du kör fel olja. Mycket vanlig havveriorsak att många helsyntetoljer rostar i lagren.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.168
1.002
113
Stora Blåsjön
Vilken tvåtaktsolja åker du?
Trolig orsak till ramlagerrosten = haveri är att du kör fel olja. Mycket vanlig havveriorsak att många helsyntetoljer rostar i lagren.
Åker på aspen 2T olja. Alla andra lagren ser bra ut. Stakarna känns bra också, även på pto sidan.
 

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
kör du me färdigblandad aspen soppa? har märkt att på värre motorer än motorsågar så måste man slå i några % mer olja...
 

Polaris mannen

Välkänd medlem
5 jun 2006
980
1
16
skogskoja
Åker på aspen 2T olja. Alla andra lagren ser bra ut. Stakarna känns bra också, även på pto sidan.
Tror du brps delsyntet duger(xp-s eller vad den heter)? Kommer köra på 3,5-4% och sen trycka in extra olja via nipplarna som olje slangarna annars går till, typ varannan eller var tredje tank
 
R

RevMan

BRPs delsyntet tycker jag verkar som en bra olja men jag har öppnat förf å motorer för att egentligen uttala mig, framför allt så luktar den väldigt lite. Motorer som får mycket olja terx 800powertek sotar ganks mycket med den oljan, vid 4-500mil får man plocka upp raveventilerna och rengjöra dom. Annars är aspenoljan riktigt trivsam, den är ju också ganska billig.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
833
113
Kramfors
Fan det var första gången jag hört talas om rost i en motor som körs på aspen olja? Märkligt !!

Den bästa kombinationen oljer som jag har råd att åka på är just aspen & triboron numer payback.

Jag ska i år åka 3% aspen och 1% payback = triboron ""drivmedelsförstärkare"" . Då får jag fördelarna av borpullvret "bättre rostskydd".

Det blir inte så fasligt dyrt då och jag törs då gå ner från normalt 4% inblandning till 3% olja .

Hade jag haft råd skulle jag åkt payback 2% riktiga 2 taktsoljan men det blir på tok för dyrt helt enkelt.

Jag hade inte en rostfläck i motorn nu vid isärskruvnimng trotts ovarsam utomhusförvaring av skotern utan oljebehandlad motor. Endast körd på Payback olja i fjol och undanställd med endast skoterkapell i rengn o rusk hela sommaren.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.168
1.002
113
Stora Blåsjön
Det som är märkligt är att det bara är de två pto lagren som är rostiga, vevhalvorna eller något annat är inte änns spår av rost. Så inte tror jag det är något med oljan. Möjligen att det kommit ner glykol eller något.

Turbon: Avgas AR: 0.82AR, Kompressor 0.70AR
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.168
1.002
113
Stora Blåsjön
Idag blev det lite julafton :) Fick hem lite grejer från sled-parts idag, bla team tied variator med helix och kedja + lite kolvar.