A Bigblockstory; IQR 1200 & IQR 800

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.002
113
Stora Blåsjön
Jo du ligger på 3900-4000 varv tillslag, jag kör med 140-XXX fjäder och får ett tillslag på ca 3500-3600varv körde tidigare med en 120-xxx fjäder men då blev tillslaget strax ovanför 3000varv. Men då är det lite tyngre vikter på min.
 

Polaris mannen

Välkänd medlem
5 jun 2006
980
1
16
skogskoja
Okok, då har jag redan olika fjädrar jag kan testa! 165/310 almond/röd, 120/310 mörkblå/vit samt nån unknown fjäder från en 600a. Tack för lite hjälp på vägen så jag vet ungefär vilka siffror jag ska ligga på för lössnö körningen. Som nämnt också så är nog 4000rpm bra för lössnö.

Nåja, ska fundera vidare för mig själv så jag inte saboterar hela tråden:) Tack för att ni delade med er iaf!
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.002
113
Stora Blåsjön
Har börjat kapa i styrstången nu för att komma runt grenröret.


Sen tog jag en bild på side ventsen. Först galler sen tygmesh sen perforerad plåt längst in. Tål både stubbar och skotrar :)


Mässing mesh:


Körde med tygmesh + galler till en början men det höll dåligt. så nu är det mässing mesh + galler istället, samma som jag har i ljuddämparna mellan perforerade röret och luddet.
Håller för träd och grenar riktigt bra nu, tål även nästan oändligt mycket värme.


Anledningen att det svarta har lostnat lite är för att skotern hamnade rätt mycket uppockner och på huven sista turen i våras. Då det fanns oändligt med drivor som man försökte lära sig wipa i, eller vafasiken det heter...
 

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Följer denna tråd dagligen då det är ett imponerande bygge, men jag fattar inte hur du lyckas hitta plats för allt.
Jag har inte ens lyckats klura ut vart jag ska placera ett evenuellt batteri i min skoter än...
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.002
113
Stora Blåsjön
Ja det där med platsen är lite av ett problem. Men man får sätta grejorna där det finns, finns det inte så får man antingen skippa det eller slipa bort något annat... Just nu tycker jag att det är riktigt luftigt i motorutrymmet jämfört med trippelpiporna som gick som över hela motorn. Men när alla kylslangar, el och jävelskap är på plats så blir det säkert så trångt som det alltid har varit :)
Sen sak som jag måste fundera lite på är hur startsnöret ska dras. Då både ljuddämparen och intercoolern är lite i vägen för där den gick förut... men det hittas på en lösning på det lilla problemet :)
 

Ellsworth

Välkänd medlem
17 nov 2007
880
0
16
Skellefteå
matsT kan väll inte påstå att de skulle vara särskilt bekvämt eller snyggt.
nog går de ordna en lösning på att få de till orginal håle!
 

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
om du kollar bilderna så ser den enklaste vägen ut genom den sidan då intercoolern är ivägen för att kunna dra den igenom "rätt hål", fast vill man sätta en massa rullar å dra snöret förbi så går säkert det med ,fast den lär ju inte vara så lättdragen. om han sätter snöret där jag föreslog så får han dragsnöret rakt ur magnapullen = mera kraft som säkert behövs när man ska dra igång den där snurran :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.002
113
Stora Blåsjön
starthantaget kommer sitta där det satt ifjol alltså precis höger om pyramidstången. Annars har jag ett hål där till ingen nytta :)
Att dra den rakt ut som matsT skriver så kommer snöret att ligga andelens för nära ljuddämparen och snöreförbrukningen blir ett problem.

Kommer snart lite bilder också.. :)
 

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Går det inte att använda ett rör att dra startsnöret i?
Det borde man kunna göra mindre böjar på utan att det blir för trögt.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.002
113
Stora Blåsjön
Har gjort klart den nedre delen av styrstången.





Håller på med den övre också men jag behöver verkligen denna del nu: (nummer14)

Behöver inte vara från en iq men de flesta polarisarna har denna typ av bygel. Så snälla någon borde ha någon sådan liggande och vill sälja den.
Annars så blir det inget mer uppdaterat här :(
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.002
113
Stora Blåsjön
Nu är nummer 14 fixad :)
Stort tack till "sexid" som kunde sponsra med en sådan!

Så det blir väll en fortsättning nu....
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.002
113
Stora Blåsjön
Nu har det hänt lite.
Motorn är urplockad ur chassiet för översyn. Chassit är lite tvättat, blir nog en runda till :)
Men styrningen är klar nu.





Sen en liten bonus bild på hur jag löste kabeldragningen från styret ifjol.


Lite pulverlack på detta så är det klart sen.
Sen blir det att klura ut hur jag ska dra slangarna/rören för den främre kylaren i tunneln. (Körde utan den ifjol) men kommer att behövas nu med mer effekt.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.002
113
Stora Blåsjön
Har tagit och uppdaterat framvagnen.
En bild på hur dom såg ut innan lack.


Klart:


Hur det såg ut innan:


För att undvika detta: (Bamses maskin)


Sen har även bamse kommit hit med sin maskin så nu blir det vad man kan kalla en slutspurt...
 
R

RevMan

som vanligt när man kollar i den här tråden, och dina bilder på pixbox så blir man stum av beundran.:noworry::amuse:

har två förslag eller utmaningar beroende på hur man ser det, till säsongen 2012 eller våren 2011 beroende på hur lite krångel det blir för er den här vintern.

nr 1:
Kolfiber, om man ser till standarden som detta utsökta hantverk håller så känns det inte allt för avlägset med en hemmabyggd autoklav för bakning av kolfiberdetaljer.:nuts:

nr 2:
elektronisk bränsleinsprutning.
Ta steget in i EPA framtiden och bygg ett eget sprut till trippelturbon.
:eyebrows::eyebrows: