A Bigblockstory; IQR 1200 & IQR 800

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Bygg ett hjälmljus, då slipper du ha skiten på maskinen och får ett 10x bättre ljus än normalt!

Har precis monterat belysningen. Har tvekat länge på vart jag ska sätta dom men det fick tillslut bli så här, de lär dock inte vara så användbara men det lyser lite iallafall. Tanken är att de ska duga till att hitta hem när det blivit mörkt.

Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
832
113
Kramfors
jag tänker inte ens kommentera filmklippet.........:)
Inte jag heller:amuse:

Kul att den tycks funka i garaget ivf.. Nu gäller det att ta det varsamt med resten av injusteringen. Take it isy
Ska du (Asker) råjustera den själv och bromsjustera den sedan i bänk?

Det är nu vettigt att justera in den i bänk!! Men problemet kan vara att bänken inte hinner med i effektuppbygget så ta reda på det först av bänkägaren!! Inte många bänkar som hinner med att registrera allt på ett sådant monsters snabba effektuppbyggnad. Men det viktiga är ju att bänken klarar av sluteffekten och kan mäta avgasvärdena korrekt

Undra om Dynomites Bänk klarar av mäta denna maskin?

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Jo har idag dragit runt skotern lite på gården... :)

Ska få den att gå hyffsat innan jag tar den till bänken. Annars måste jag nog bosätta mig 1 vecka i bänken för att få den att funka. Är så jävligt att komma åt ALLT så att justrera minsta lilla tar flera timmar typ..

Men lite roligt att den ger redan vid inslag 0.1bar laddtryck :)

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Har letat lite mer om soppa regulatorn och pumpen och det verkar som jag måste i med en mycket grövre retur minst 10mm gärna mer verkar det som. Som det är nu så går den fint på tomgång om jag inte har batteriet inkopplat och så börjar borma rök när man gasar strax över inslag då den börjar ladda över 12V. När jag hade tryckskruven helt bortkopplad gick den något bättre men kommer inte under ca 0.2 bar som det är nu, måste nog ner på ca 0.1bar.

Wikstrom

Välkänd medlem
24 aug 2010
452
2
16
Boden
Du kommer Minst behöva 10mm inv diameter på returen då du har så lågt soppatryck,

annars riktigt grymt bygge är mäkta imponerad!

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
832
113
Kramfors
Oj Oj Ooj så vacket!!.. Jo som jag skrev i iq 600 turbotråden så kan det nog var stor fördel med extra luftinsläpp i pleniumet via reedventiler. Om du inte har det redan ?? Det tycks ju funka skitbra på tvåtakt enligt snubbarna som kör det. Det motverkar surnuingen/chokeverkan innan laddet kommer och hjälper till att smooda ut övergången mellan oladdat och laddat. och den svarar bättre från riktigt lågt varv. För mig funkar det bara en aning bättre med extra ventiler i plenium men jag kör ju 4 takt. Det lär vara viktigare på tvåtaktare som har svårare att få fart på turbinen. Sopa in dubbla reedkorgar eller fler om platts finns från någon maskin.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Tror inte att det blir så jätte skillnad med extra reeds på denna maskin. Laddet verkar komma tidigt och turbon har överdrivet stor kompressor (Turbin från GT30 och kompressor från GT40) för att just motverka detta.
Men får väll se om den går framåt imorgon....

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
832
113
Kramfors
Tror inte att det blir så jätte skillnad med extra reeds på denna maskin. Laddet verkar komma tidigt och turbon har överdrivet stor kompressor (Turbin från GT30 och kompressor från GT40) för att just motverka detta.
Men får väll se om den går framåt imorgon....
Ja det är frågan om det är värt besväret att bygga? Men förgasarmaskin har mer fördel av extra ventil i plenum än insprutare som är mindre kännslig för vacum.
Här har du en snubbe som har byggt egen ventil, men även kört reeds http://www.turbo-bike.net/svenska/index.htm.

Och här mer ing hur man kan göra. Typiskt askerjobb he he http://www.turbo-bike.com/priority breather valve.htm

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
jag körde först utan reeds men den kändes trött och gick fett, satt dit en och de blev som en ny skoter. lätt att bestycka och gassvaret var tillbaka..

de är inte så mycke jobba att bygga dit en, om de inte funkar så är det ju bara att skruva dit ett lock.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
inte så mycket jobb kanske men det ska finnas plats också :)
Ska testa hur det blir när jag får lägre soppatryck, måste bara fixa klart elen först :(

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
har provkört igen nyss och jävlar vad den går nu... säkert dubbla effekten mot sist. (nu går den framåt av egen kraft...typ)
men provade att stänga av powerjetsen helt och då gick den bättre. ska prova magrare nålar och se om det gör skillnad kör med 2-7 nålar i nu som jag körde med ifjol.
har både 2-6 och 2-4 nållar liggandes så jag tänkte prova 2-4 nålarna nu bara för att se om den går framåt lite fortare då.