A Bigblockstory; IQR 1200 & IQR 800

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Ingen film så länge den går som den gör nu... :)

Tog lös en förgasrare och testade vad nålventilerna tål och skruvade upp soppatrycket till ca 0.8 bar utan att den flödade över. Så det vekar inte vara problem med nålventilerna iallafall. Nu kan jag köra 0.1bar i soppatryck efter returslangsbytet.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
832
113
Kramfors
har provkört igen nyss och jävlar vad den går nu... säkert dubbla effekten mot sist. (nu går den framåt av egen kraft...typ)
men provade att stänga av powerjetsen helt och då gick den bättre. ska prova magrare nålar och se om det gör skillnad kör med 2-7 nålar i nu som jag körde med ifjol.
har både 2-6 och 2-4 nållar liggandes så jag tänkte prova 2-4 nålarna nu bara för att se om den går framåt lite fortare då.
Jag antar att du skriver fel för har du 2-7 nålar eller 2-6 2-4 så kan den knappas funka. Du menar garanterat tvärtom typ 7-2 .
Låter annars som 6-2 kommer funka bet bättre (Hoppas)

Vi har även 5-4 nålar som evnt blir till salu snart eller vi kan låna ut. (Måste bara provköralite mer först). Dom ger ju relativt fet botten men mindre i topp än 6-2. Skillnaden mellan 6-2 och 5-4 är inte så våldsam som man kan tro då 900an inte gick så mycket fetare i botten med 5-4 nålarna som vi väntat oss .På full gas blev skilnaden som beräknat.. Vi kunde inte skruva på Powerjet med 6-2 nålar men med 5-2 då gick det lägga på lite PJ.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Jo blandade ihop ordningen på siffrorna där :) Ska givetvis vara 6-2 och 4-2 nålar jag har. Ska prova 4-2 nålarna ikväll och se om den går lite bättre, 6-2 nålarna tror jag inte gör någon större skillnad då den går så fruktansvärt fett nu med 7-2 nålarna. Dock är det inte roligt att byta nålarna på maskinen i år... trångt som satan. Dock kommer man åt powerjetsen enklare i år om man har en 30cm mejsel med sig...
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Vad hissar du på för effekt då? Hur högt ladd har du tänkt köra?
minst 300hk ska den ha, vad det behövs för tryck för att komma dit vet jag inte... :)
Wastegateklockan är på 7psi så minst det kommer jag ladda. Mycket beror på hur bra pipan funkar men, 200hk utan turbo borde den ge bara den pikar på rätt varv vilket den ska göra då längden är rätt.
Skulle man bänka den nu så skulle jag gissa på ca 20hk :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
ge upp? det vet jag inte vad det betyder :)

Fick i 4-2 nålarna tog bara ca 2 timmar... men det blev helt klart skillnad! Nu ger den säkert 100 hästar. Laddar 0.3 bar nu och dumpen börjar höras när man släpper gasen :)
Fick faktisk lite färg på ett av stiften också. Ett av stiften är nog utslaget så den gick troligen på 2 cylindrar hördes som så...
Måste fixa elen igen, är nog inge bra på sådant trotts allt :( Sedan måste jag koppla in de 2 andra egt sensorerna. Kontakterna jag beställde var givetvis av fel sort.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
832
113
Kramfors
ge upp? det vet jag inte vad det betyder :)

Fick i 4-2 nålarna tog bara ca 2 timmar... men det blev helt klart skillnad! Nu ger den säkert 100 hästar. Laddar 0.3 bar nu och dumpen börjar höras när man släpper gasen :)
Fick faktisk lite färg på ett av stiften också. Ett av stiften är nog utslaget så den gick troligen på 2 cylindrar hördes som så...
Måste fixa elen igen, är nog inge bra på sådant trotts allt :( Sedan måste jag koppla in de 2 andra egt sensorerna. Kontakterna jag beställde var givetvis av fel sort.
Det tar sig sa mord brännaren:lol: men it is something wrong in the pipe då du måste bestycka ner så mycket från ikke turbo.

Tänkbara fel kan vara för högt bränsletryck. Kör bara pyttelite högre bränsletryck eller samma som laddtrycket.

Och ett tipps från 2 taktsturbomatare av rang (mins ej vem?) säger att piptrycket och laddrycket ska vara så jämna som möjligt. En 4 taksturbo gillar ju fallande avgastryck men en tvåtaktare med turbo funkar bättre med relativt högt mottryck. Det bör innebära att om man kör stigergrovlek som är väldigt lika org och stor avgasturbin bör man komma rätt nära optimalt mottryck.

Men i ditt fall har vi ju ingen aning om vilken stingergrovlek som skulle vara perfekt för din motor UTAN turbo = stort problem!! Med trippelpiorna finns det ju bra grundmått att utgå från ,,men singelpipa på 1200cc och vässat är outforskat

Du var ju inne på att mäta piptrycket förut och det varv nog ingen dum ide:nod:

Kan mycket väl tänkas att du måste upp eller ner i dim på stingern
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Jag tror bara att man helt enkelt får bestycka ner när man bygger turbo, en kille jag pratat med förut som byggde på en xp800 hade också fått gjort det. 370mj va han nere på innan den gick bra..
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Jo singelpipan är ett väldigt outforskat ämne. Lite fix på elen och få igång alla egt mätarna ikväll så ska jag prova justrera tillbaks powerjetsen (körde dom stängda igår) så får vi se om den vill gå bättre (tror faktisk den fick för lite soppa på toppen igår, borde om inte annat gjort de). Pipan har jag försett med utag för tryckmätare så det är bara koppla på om jag känner för det.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Provat lite mer ikväll. Tror jag kan vara något på spåret. Verkar nästan som förgasarna får tryck för snabbt för håller jag gasen en stund så börjar den dra på rätt bra. Sen provade jag klämma ihop slangen till trycksättningen av förgasrna så gått det går medans man kör och då verkar den gå bättre.

Är det möjligt att det kan vara så?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
832
113
Kramfors
Provat lite mer ikväll. Tror jag kan vara något på spåret. Verkar nästan som förgasarna får tryck för snabbt för håller jag gasen en stund så börjar den dra på rätt bra. Sen provade jag klämma ihop slangen till trycksättningen av förgasrna så gått det går medans man kör och då verkar den gå bättre.

Är det möjligt att det kan vara så?
Du kan helt klart påverka trycksättningen genom att minska hålet som är borrat i mitten. Hur stort hål borrade du i pitotröret?
Prova gå ner 1mm i detta hål så tar det längre tid att bygga upp trycket i flotörhuset. Och det borde även gå att sätta in ett strypmunstycke i den slang som går till flotörhusen. Det har jag inte provat eller hört talas om men det borde funka lika bra som att vrida pitotröret eller minska hålet.

Som sagt ,,,den bör inte avvika mycket från org bestyckning . Kommer man långt ifrån org best så har man något fel.

Piptrycket är också högintressant. Du kan ju låna tryckmätaren från bränslet så du kan se både turbotryck och piptryck intill varandra. Ligger piptrycket mycket lägre än turbotrycket kan den säker feta ordentligt.

Något är fel då den bara ger 100 hk på 0,3 bar oavsett bestyckning. Det lär vara obalance mellan pipan och turbotrycket. Du bör ha över 250hk på 0,3 bar

Om piptrycket överstiger turbotrycket får man just NO effekt.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Du kan helt klart påverka trycksättningen genom att minska hålet som är borrat i mitten. Hur stort hål borrade du i pitotröret?
Prova gå ner 1mm i detta hål så tar det längre tid att bygga upp trycket i flotörhuset. Och det borde även gå att sätta in ett strypmunstycke i den slang som går till flotörhusen. Det har jag inte provat eller hört talas om men det borde funka lika bra som att vrida pitotröret eller minska hålet.

Som sagt ,,,den bör inte avvika mycket från org bestyckning . Kommer man långt ifrån org best så har man något fel.

Piptrycket är också högintressant. Du kan ju låna tryckmätaren från bränslet så du kan se både turbotryck och piptryck intill varandra. Ligger piptrycket mycket lägre än turbotrycket kan den säker feta ordentligt.

Något är fel då den bara ger 100 hk på 0,3 bar oavsett bestyckning. Det lär vara obalance mellan pipan och turbotrycket. Du bör ha över 250hk på 0,3 bar

Om piptrycket överstiger turbotrycket får man just NO effekt.
Tack för svaret!
Ska inhandla lite tunnare aluminiumstång och prova göra lite olika strypningar som jag kan sätta in i slangen.
Jag tar och lånar tryckmätaren från bilen så länge för att mäta piptrycket (likadan som är till laddtrycket nu) de har samma skala = enklet att se.

100hk är upplevd effekt den varvar kanske 6000varv men den ska ge bra mycket mer ändå där nere. Bör iallafall ge ca 150-160 vid 6000varv och 0.3 bar
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
832
113
Kramfors
http://www.boostbusters.com/index.asp

Den här firman tar bet för en bok om bla tvåtakts turbo. Jag har inte läst detta dyra häfte som kan kosta uppimot 600kr. Men dom som kostat på sig detta häfte påvisar hur viktigt tryckbalancen mellan ladd och piptryck är. Den här Zander lyckades ta ut 130% mer pullver ur en 125cc på bara 1 bar så han har bra koll på tryckbalacen mm.

Om jag tar ur minnet av allt jag läst om tvåtakts turbo så är det viktigt att inte ha för lite mottryck i pipan för då blåser färskgaserna bara rakt igenom reedventiler och ut genom utblåste och speciellt på giljotin styrda utblås. Det gäller att lura motorn att tro den inte är överladdad helt enkelt /svårt!! Det innebär att man måste komma väldigt nära lika laddtryck i förhållande till mottryck i pipan för då funkar utblåsgiljotinerna och reedventiler bäst. Jag tror faktist man stundtals måste åka övertryck i pipan när man kör 2 takt turbo för att få ut max effekt för sitt bar tryck.

Men jag skulle nog sattsat på att i första hand lägga mig på högst lika tryckbalace på vissa varv och gärna fega sig dit genom att stingra ner. Lyckas man få ut tillräckligt med pullver på lägre mottryck in pipan är man ju säkrare och kan hålla stumt längre sträckor.

Kan nog vara värt att köpa det där häftet trotts priset .
 

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
upp till 0.2 högre avgasmottryck än laddtryck funkade motorn som "oladdad" ..... sen börjar motorn gå på avgaser.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Har provat med hylsorna nu och det blev helt klart en positiv skillnad. Färg på 2st av stiften och den laddar upp till 0.5bar nu (lite svårt att se med pannlampa) sen börjar det gå fort... (wastengaten har grundtryck på 0.5)
Den går långt ifrån rent men det börjar kännas power och ljudet är fan helt underbart i den. Låter nog inte mer än en orignalare men med ett härligt pysljud när man släpper gasan :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Har provkört lite mer nu :) och kopplat in bredbandslamdan nu då den faktisk börjar gå hyffsat.
7140varv är det högsta som blev loggat sissta turen men den går för magert på topp det visar både a/f mätaren, egt och stift.
Man får även tänka på att jag lastat på rätt rejält med vikt på variatorn så att den varvar mer än såhär är nog inte så konstigt om den inte får soppa för mer effekt, sen är åkrarna för korta och för dåligt lyse för att åka fortare.
Ska plocka bort lite vikt och skruva upp soppan och prova mer imorgon måste försöka få lite filmat också så ni får höra det underbart mysiga ljudet :)