A Bigblockstory; IQR 1200 & IQR 800



Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
832
113
Kramfors
Kul!! Om du har 10-1 topparna så tror jag du kan ladda ganska högt trotts avsak av ic,,. förmodligen kan du ladda närmare 0,8bar innan spik kommer men håll öronen öppna redan tidigare och bestycka flitigt. Om du laddar 0,7 bar och kör utan ic förlorar du ca 7% effekt gissar jag. Börjar man ladda över 1 bar kan en ic ge uppimot 12% mer mos på samma ladd. På en skoter gäller det att ha en så liten ic som möjligt och superflöde i den för att inte tappa rapphet/snabb uppladd. Samma sak gäller såklart i bilvärden,,,att ha så liten ic som möjligt som gör tillräckligt bra jobb så att säga. Ungdomsbilar brukar ju ha större ic än motor för det är fränt he he.
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Boost. Det du säger just där stämmer ju i en PERFEKT värld där IC:n får kall luft/snö/kolsyra på sig, men i en skoter är det ju inte så gott om den varan. Därför så rekommenderar jag inte IC till mina kunder. Jag/Vi åker även med högre kompförhållande än er, och har laddat 0,9 i en 600(!) och det på 95okt. Utan spikningar.

Asker, du har inga cyllar med ännu lägre porttider att testa? Tänkte om det är så att du får genomblåsning?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Boost. Det du säger just där stämmer ju i en PERFEKT värld där IC:n får kall luft/snö/kolsyra på sig, men i en skoter är det ju inte så gott om den varan. Därför så rekommenderar jag inte IC till mina kunder. Jag/Vi åker även med högre kompförhållande än er, och har laddat 0,9 i en 600(!) och det på 95okt. Utan spikningar.

Asker, du har inga cyllar med ännu lägre porttider att testa? Tänkte om det är så att du får genomblåsning?
Jodå har en uppsättning ikke ves cylindrar liggande också men det är jobbigt att bara testa då vinkeln på utblåset är anurlunda så då måste grenröret vinklas om.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
832
113
Kramfors
Boost. Det du säger just där stämmer ju i en PERFEKT värld där IC:n får kall luft/snö/kolsyra på sig, men i en skoter är det ju inte så gott om den varan. Därför så rekommenderar jag inte IC till mina kunder. Jag/Vi åker även med högre kompförhållande än er, och har laddat 0,9 i en 600(!) och det på 95okt. Utan spikningar.

Asker, du har inga cyllar med ännu lägre porttider att testa? Tänkte om det är så att du får genomblåsning?
Jag kör själv min 650cc enstånka 4 taktsturbo utan ic och kan ladda 1,2 bar utan spik. Men varför jag kör utan ic på den beror mest på att jag inte får plats och vill ha snabbast möjliga uppladd för det är en offroadmaskin. Den har 0,84-1 i kompförhåll och jag kör mest på 0,8 bar då den nästan ger dubbla effekten 105hk 102nm


IC på skoter kan ju slå igen svinlätt vid snöåka så jag förstår varför man kör utan ibland. Men om man placerar den i luftströmmen och har snöskydd (slp tyg) så har man minst 5% mer effekt under 1 bar och mer säkerhet mot spik.

Varför körs så många maskiner med så höga kompförhållanden? Är det ber på enkelheten och billigheten man väljer bort ändrade toppar?

Jag skulle då inte köra en turbo tvåtaktare eller 4takt med org komp på över 11kg
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Asker, Jag tycker du skulle ha provat, du kan ha otroligt mycket att vinna med lägre durr. Du får ju bara mer botten och toppen tar ju turbon hand om.

Boost, men det är ju som sagt inte det lättaste att få en IC placerad i luftströmmen på en skoter, skulle ju vara om man sätter en IC istället för en ruta.. ;) Men då har du ju lika långt tryckrör som en Apex = lagg. Nog åker jag/vi med ändrade toppar, fast med en annan design än din. Och vi har kvar om inte bättre "snärt" i motorn än en standard. Och på 11.1/1 i komp.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Asker, Jag tycker du skulle ha provat, du kan ha otroligt mycket att vinna med lägre durr. Du får ju bara mer botten och toppen tar ju turbon hand om.

Boost, men det är ju som sagt inte det lättaste att få en IC placerad i luftströmmen på en skoter, skulle ju vara om man sätter en IC istället för en ruta.. ;) Men då har du ju lika långt tryckrör som en Apex = lagg. Nog åker jag/vi med ändrade toppar, fast med en annan design än din. Och vi har kvar om inte bättre "snärt" i motorn än en standard. Och på 11.1/1 i komp.
Får väll testa cylindrarna också :)
Hur gör ni med tändningen? Ställer ni om den något eller kör ni helt standard?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
832
113
Kramfors
Asker, Jag tycker du skulle ha provat, du kan ha otroligt mycket att vinna med lägre durr. Du får ju bara mer botten och toppen tar ju turbon hand om.

Boost, men det är ju som sagt inte det lättaste att få en IC placerad i luftströmmen på en skoter, skulle ju vara om man sätter en IC istället för en ruta.. ;) Men då har du ju lika långt tryckrör som en Apex = lagg. Nog åker jag/vi med ändrade toppar, fast med en annan design än din. Och vi har kvar om inte bättre "snärt" i motorn än en standard. Och på 11.1/1 i komp.
Ja ersätt rutan var inte så dum ide då får man ju värme till förare också he he. Topputformning finns 1000en olika vägar att gå och min modell som jag tjatar om är mer en saftetopp som är lättast att göra och extremt spiktålig + ger mycket toppeffekt = (smal sgisband)

Om jag skulle turborisera min maskin skulle jag säkert experimenterat fram en mer bottenklippstopp som ni har.

Probelmet för oss amatörer är just avsaknaden om bra pålitlig info om mått på toppar mm så vi får gå den långa jobbig vägen för att lista ut det optimala.
Du får gärna dela med dig om hur en turbotopp ska se ut . Fast vi förstår om det är hemlighets stämplat då jag/vi vet hur mycket jobb som ligger bakom.

Vi säger du. Vart jobbar du?
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Jag driver eget, det är jag som har polaris turbokitten ute på blocket. Men vi är ett gäng som turboniserar lite så fort vi får tid, en del mer än andra.. :)

Kan väl dock säga att jag har inte smala squshband, snarare tvärt om.. :) Är lite annat tänk bakom mina toppar. Men inget som inte någon annan kan räkna fram, gäller bara att våga testa.

Asker, det enda som görs åt tändningen är att knacka ihop stiften lite, annars släcks dom fort vid lite högre (läs 0,8) ladd.

EDIT: Jag menar absolut INTE att jag kan detta bättre än någon annan, delar bara med mig av mina tankar och idéer.
 
Last edited:

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Det måste man nästan testa sig fram till, varierar mycket vad varje maskin trivs med. Beroende på vilken konstruktion man har på "turboanläggningen". :) Läsa stift och kolla a/f mätare är det bästa till man börjar ha lite koll. Avgastempen är dock bäst att använda på delgas och a/f på öppna spjäll, enligt mig iaf.

Om du bara kör med A/F så brukar det fungera att ligga mellan 14-15 tomgång, 13-15 på låg gas, 13-14 på "touring" och 11,5-12.5 på öppna spjäll. Men som sagt så gäller det att hålla koll på stiften med.
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Kan bara hålla med skotertoken ang avgastemp. helt omöjligt att säga ett värde på temperaturen. Tex min när jag körde 208grader på avgasporten så hade jag avgastemp upp emot 1450F men ändå fina stift, då mycket soppa förbrändes i pipan istället för i motorn.

Fick liknande temp på en crossmotor (RM250) jag provade att mäta på i somras då låg tempen på 1400-1450 vid fullgas, denna satt på quaden så då är det lättare att gasa riktigt jämfört med en 2-hjuling.. Men perfekt färg på stift och kolv.

Generellt är väll en temp på ca 1250-1300F det man söker efter, men kan somsagt variera och beroende på hur länge motorn ska köras full gas. Tex en skoter vill man ju kunna stumma länge.
 

tkr

Välkänd medlem
9 jan 2011
274
1
18
Håller med om att tempen varierar mellan olika motorer och svårt att fastställa ett värde som det ska vara min fundering är får jag någon form av genomblåsning som kyler sonden

Åkte temp på 1350F innan turbobygget nu får jag ej upp mer än 1100F har bestyckat upp och ner har flyttat sonden har provbytt sond och mättare, mär jag åker mellanregister kan tempen stiga något
 

yamahavolvo

Välkänd medlem
22 dec 2009
638
1
16
Fränsta
Ett förslag till en mindre ic är att ta en ifrån en Opel omga turbo diesel (99a) den är rektagulär och ganska lång= den går säkert att kort ner.
Den är max 15-20cm hög (fyrkant)
 

Ellsworth

Välkänd medlem
17 nov 2007
880
0
16
Skellefteå
Blir helt snurrig när man läser om avgastempen, på min digatron så åker jag aldrig över 1150f dock så är de på en crossmaskin då kanske de är lite annars eller fegar jag på tempen eller beror de på varvtalen? min drar upp till 8800rpm ungefär
mycke intressant och läsvärda saker i denna tråd.
 
C

CROA

Blir helt snurrig när man läser om avgastempen, på min digatron så åker jag aldrig över 1150f dock så är de på en crossmaskin då kanske de är lite annars eller fegar jag på tempen eller beror de på varvtalen? min drar upp till 8800rpm ungefär
mycke intressant och läsvärda saker i denna tråd.

Ens egen avgastemp kan ej gämföras med någon annan, i så fall använder man den fel.
När du fått perfekt färg på stiften och en fin spolyta på kolven då ska du läsa av vilken avgastemp du har och utgå ifrån det värdet när du bestyckar om maskiner för varierande förhållanden.

Det spelar sådels ingen roll vad någon annan har för temp även om det sitter på en likadan maskin.
Montage avstånd från kolv spelar också en väldigt stor roll i det hela.

Jag tex åker inte över 550*C på min vid freeride körning (570-575*C ligger de optimala på)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Fan va man kan förstöra grejor på kort tid... men man lär sig hela tiden något nytt :)
Upptäckter misstaget att inte byta tillbaks det gamla pitotröret och det kostade minst en kolv och cylinder, och säkert 2 kolvar till.
Detta hände i fredags, bytte kolvar och filade lite på cylindern och tvättade med saltsyra, men den har varit körbar idag dock gått väldigt fett nu men inte spikat eller havererat allt för mycket...

Så på måndag blir det byte till non-ves cylindrarna och nya kolvar.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
832
113
Kramfors
Tråkigt:afraid: men det var på tiden att något skulle hända (förutom turbon). Jag har varit förvånad över att inget smällt ner tidigare så det har visat att du normalt har stenkoll


Bara ta nya tag igen
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
All heder och dig och din tripple polaris asker, men, jag vet att du vill ha en skidoo egenteligen, ska du inte kränga iväg den där och införskaffa dig en 1260 istället? kikade just på de "nya" filmklippet på Jonas 1260, måhända att pps boggien hjälper till att få lite fin viktförskjutning, men ojojoj vad den låter fiint...

lär ju fetförlora om jag anordnar en omröstning på hur många som tycker du ska bygga en 3-cyl rotax snurra istället, men jag vet ju att jag inners inne har den tyngsta rösten på min sida, din röst ;-)

Keep on keeping on H-O!
Kick it