AKTIV GRIZZLY XP

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Vill veta av er andra som har kört den.
Vad tycker ni om den?
Skriv precis som ni tycker.....

(sätter i ett nytt ämne bara för att det blir lättare och läsa och förstå tråden och så det inte blir trådklippning)

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Mja vettu, litar inte på skoterbanken direkt faktist.
Det finns inte det jag vill få reda på liksom.
Har precis fått hem min Grizzly xp och håller på med små fixet nu.
Sen ska den tvättas och målas om O.S.V

Hade gormat med bromslampan och det var ju O ringen som sitter fast i broms "hammaren" från dragbrytaren som hade gått utav och det har jag ju svurit över :argh:

Och sen så vill inte elsystemet komma igång direkt man har startat fanskapet för man måste gå till lysläget ju annars men jag måste stänga tändningen och sen vrida på innan den dör och sen så funkar det :argh:

nu är det DET jag undrar om det är fler som har samma problem med sin skoter, med liknande elsystem som Grizzlyn har.

psycho

Välkänd medlem
22 jul 2008
380
1
18
umeå
Farsan har en AKTIV grizzly xt.
Man kan inte säga annat än att det är en riktig hårding, tar sig fram riktigt bra utanför leden. men är inte så bra efter leden pga fjädringen.
Får man fråga vad du ska använda den till.

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Jaha, XT. finns det såna också, var det boggivagnar i dem eller är det glidboggin? Vad är det för växellåda i den?

Så lite arbete har man ju till Grizzlyn min. Och så har man en hund som är tokig i att åka skoter :laugh:
Han älskar det, hunden blir ju alldeles till sig: oh, ett träd, oh ett till träd, oh en hare! Alltid när jag far iväg så blir han så besviken att han inte får följa med mig eller pappa när han far iväg. Och när vi far till präntijärvi så är det bara och släppa lös han och han springer till pulkan och lägger sig vid morsans fötter, det är hans plats!

psycho

Välkänd medlem
22 jul 2008
380
1
18
umeå
nu är jag helt ute och cyklar bland modelerna, hadde en helt annan aktiv i tankarna.
men jag tror säkert du blir nöjd, aktiv gjorde riktigt bra skotrar. Suverän driftsäkerhet

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Jaha du menar Alaska Xt eller? haha, har en kompis som har haft en vanlig Alaska, tror det var nåt sånt :hmmmm: Men den hade Hög/Låg växel dock.

Men tror du att Grizzlyn går och finåka med då, alltså utanför leden med pulka ock kälke längst bakom ekipaget. Gubben vi köppte Klumpedunsen av sa att om man kör för fort ospårat packar den en vägg framför matterna och som blir allt hårdare och hårdare och sen så orkar den inte över, den spinner på matterna. Men det gällde tydligen bara mjuksnö eller lös snö i ospårat. :confused:

psycho

Välkänd medlem
22 jul 2008
380
1
18
umeå
Jo det var alaskan jag tänkte på (måste ha varit lite :stupid:)
Kan tänka mig att den uppför sig som han säger, men nog måste det vara ganska mycket snö innan det blir så.
Enda problemet som jag ser är om man kör fast hur f...n sak man få upp åbäket
Finns väll bara en sak och göra, vänta och se

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
äärh, har en vinsch serru :laugh: Men förra ägaren hade också en vinsch men han behövde alldrig den så han tog lös den från skotern förra året då han ställde undan och avställde den. Har en egen vinsch här, får dra 1 400kg rullande last och nästan 700kg "bromsad" last. Så den borde räcka :D

Är den här bättre då, den har ledad förlängning i matterna också, har dom vanliga det då? Alltså ledad... Dom rör ju sig oberoende till varandra också det är ju ett plus va?

psycho

Välkänd medlem
22 jul 2008
380
1
18
umeå
vinsch borde sitta orginal på alla arbetsskotrar :laugh:
Boggin (Bogginarna??) tror jag är ett riktigt plus för det lär ju vara en bit
fjädrings väg på den

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Ja det borde det, en skoter som väger 300 kg är inte rolig att försöka lyfta ur snön då den grävt ner sig, Trappern vår har gjort det två gånger, var 3 pers sist men den kom ändå inte upp ur hålet :argh:. Hade testat dra upp den med en Ockelbo 600. Då så hopade vi o hade oss på skotern och så trampade man spår framför och så tog vi spändbanden från trappern och så röck dom andra medan jag satt och gasade och vickade på skotern, det hjälpte inte så vi satte fast spänd bandet igen i Ockelbo 600:an och röck så kom den upp! Det var farsan och en av hans 3 bröder och jag där.
Men vinschen skulle inte göra nån nytta ändå, var på väg ut från en åker gräns med små träd..... Och ett djupt dike liksom....
Men Grizzlyn lär väll inte fastna i tövädrets diken.... Snön var så förbannat mjuk när jag åkte med Trappern :argh:

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Nu vill jag veta en sak, vad är detta värt till aktiv grizzly?
Allt är i så gottsom bästa skicket utan sprickor utom att metall gemen i mattorna är missfärgade och det fattas boggie hjul till slidesen, jag fick med allt till drivaxlarna. (alla brickor, lager osv) Komplett enkel dubbelbandar skida. :confused:
Original dynan med plats för variator och fläkt rem (den versionen med plast unders mot tanken och plats för variator remmen)
Original tank med original klistermärket kvar.

Huv deluxe
ljud dämpare
2 mattor
2 boggie slides
2 drivaxlar
Skida
Dyna
Bränsle tank

Fick grejerna gratis för pappas förra arbets kompis städar ur garaget... vill bara veta vad grejerna är värda ienkligen :hmmmm2:

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Nu vill jag veta en sak, vad är detta värt till aktiv grizzly?
Allt är i så gottsom bästa skicket utan sprickor utom att metall gemen i mattorna är missfärgade och det fattas boggie hjul till slidesen, jag fick med allt till drivaxlarna. (alla brickor, lager osv) Komplett enkel dubbelbandar skida. :confused:
Original dynan med plats för variator och fläkt rem (den versionen med plast unders mot tanken och plats för variator remmen)
Original tank med original klistermärket kvar.

Huv deluxe
ljud dämpare
2 mattor
2 boggie slides
2 drivaxlar
Skida
Dyna
Bränsle tank

Fick grejerna gratis för pappas förra arbets kompis städar ur garaget... vill bara veta vad grejerna är värda ienkligen :hmmmm2:
Rätt köpare kan nog betala flera hundra kronor för allt det där.

ENordstrom

Välkänd medlem
20 nov 2006
1.126
0
36
Skellefteå
Om dom är i nyskick och att du skulle hitta en köpare så kanske du skulle få något för mattorna. Men modellen är inte speciellt vanlig och de flesta tycker nog inte att det är lönt att byta mattorna på en sådan skoter...
Men det är ju vad jag tror.

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
okej, ska inte sälja dom.... Ska ha kvar dom ifall att det händer nåt med mina mattor så har jag ju två extra ju. Eller hur sägs dä hä? Sen om man bränner slidsen så....

Har satt dit en ny huv på grizzlyn från en DeLuxe och som är i topp skick och sen så om den går sönder så har jag ju original huven och en till huv som resärv också så det är ju bra också, sen så när jag byter bränsle tanken till den andra fräschare så sparar jag väll den gamla till resärv eller så kanske den går att ha i packlådan bakom med kran och sånt så får man mer bränsle vid behov :D

Så det vore väll bättre att behålla grejorna än att sälja dom va?

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Nytt ämne: Front båge och vinsch

Håller front bågen för en vinsch, och för att kunna dra hela skotern när man kört fast. Har en ATV-1400 kg vinsch. Men håller frånt bågen för att dra ifrån? Bågen har 6 fästpunkter: 2-fram 2-på var sida in mot bandtunneln 2- mot förstärknings profilerna på var sida.

AlexM

Välkänd medlem
4 okt 2009
552
1
16
Boden
Farsgubben har då vinsch på sin -79 Grizzly.Perfekt när han körde fast med timmerlass bakom.Kommer inte ihåg hur mycket vinschen drog men har för mig att det var ett par ton:eek:Han har även en -83:as Grizzly och den pallar då allt som "gammeln" pallar.Så montera vinsch du:rock: