Dubb

Plaza

Medlem
10 apr 2009
18
0
1
Karlstad
Hej

Ganska ny när det gäller modifiering av skotrar, matta, variator, pipor m.m.
Har haft skoter i 15 år och gillar å köra :beer: vem gör inte det
Men har nu köpt mig en Ski-Doo Renegade 800R xp -08 och funderar på att börja skruva lite.
Har drevat ner 2 kugg, 44 matta, styrhöjare å lite mer tjafs.

Då till frågan: Är det någon ide att sätta på DUBB. Jag kör 50/50 puder å på led. Nackdelar??

Tacksam för alla svar. Om ni som är mer insatta i det med mod av skotrar har nån annan åsikt, om vad jag ska lägga ner pengar på så skriv tack.

mvh
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Dubb är helt klart skoj :)

Push-Thrugh dubb tycker jag är de ända vettiga på mattor med högre kamhöjd.

Men den kommer bli mer "tåg-liknande" på leden samt tyngre att dra runt mattan..

Vid 50/50 körning hade jag nog avstått..

Fördelar:
Grymt bett på hårdled / is
Bättre bromsförmåga
Säkrare

Nackdelar:
Mer svårstyrd (har en förmåga att vilja gå mer rakt fram)
Mer roterande massa (tyngre för motorn)
Kostnad vs. Förbättring, då vi i sverige inte har sånna hård packade leder som bla. USA.
 

Plaza

Medlem
10 apr 2009
18
0
1
Karlstad
Ok, tack för ett vettigt svar.

Låter som om jag kommer att avstå dubb. Inga andra ändringar som rekomenderas?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
953
113
Stora Blåsjön
Skulle nog valt att dubba, grymt på led! Men dubba bara i mittendelen på mattan alltså mellan glidskenorna så tappar man inte så mycket styrförmåga. Sen lite värre styrstål kan vara att föredra.

Körde dubbat när jag hade mxz:an och det var grymt.

Nu vet inte jag om det sitter enlagers mattan på din maskin för den är väll inte lämplig för dubb, speciellt när dom blir så långa som det kommer att behövas.

Men frågan är ju om priset uppväger nöjet? Hade det varit en 121" maskin hade jag inte tvekat på dubb.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
. . .om du nu är en sån som kör väldigt mkt före, under och efter påsk så kan du komma att uppskatta dubben just för att de river upp den skare och oerhört isiga leder som har en tendens att kunna bildas kring dessa tider..

har funderat på att dubba, inte fulldubba, men att stoppa in några st för att just hjälpa under påsk, detta eftersom jag inte bor så högt upp har vi väldigt hårda leder mot vårkanten..
 

Plaza

Medlem
10 apr 2009
18
0
1
Karlstad
Samma här, hadde det varit en led maskin, "kort", så håller jag med. Då hade det blivit dubb med en gång.

Ska tillägga att där jag kör för det mästa, så är det inte allt för packade leder. ca 6 mil söder om åre
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Okej, undrar bara om jag får låna tråden ett LITET tag...
Går det sätta dubbar i grizzly mattorna alls?
För farsan menar att den kommer riva sönder mattan tillslut. Jag trampar spår en massa ju så det blir ju körning på packad snö
(har typ en egen väg på sidan av ledet efter kraftledningarna så jag slipper att veja undan för stolparna, jag brassar över stock och sten och tillsist har jag en fin och platt väg som ingen annan vill använda :D)

Skoter mattan har färdiga hål sedan tillvärkningen för dubbar och i boken (till grizzlyn) rekomenderar dom det för säkrare körning men farsan har en annan åsikt på det här... Mattan heter AKTIV iallafall... :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
953
113
Stora Blåsjön
Okej, undrar bara om jag får låna tråden ett LITET tag...
Går det sätta dubbar i grizzly mattorna alls?
För farsan menar att den kommer riva sönder mattan tillslut. Jag trampar spår en massa ju så det blir ju körning på packad snö
(har typ en egen väg på sidan av ledet efter kraftledningarna så jag slipper att veja undan för stolparna, jag brassar över stock och sten och tillsist har jag en fin och platt väg som ingen annan vill använda :D)

Skoter mattan har färdiga hål sedan tillvärkningen för dubbar och i boken (till grizzlyn) rekomenderar dom det för säkrare körning men farsan har en annan åsikt på det här... Mattan heter AKTIV iallafall... :)
Skulle tro att dina mattorn har åldrats för mycket så dom kommer mest troligt att rivas sönder när man kör med dubb i dom. Gummit blir som hårt och spricker lätt när dom har några år på nacken.
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Skulle tro att dina mattorn har åldrats för mycket så dom kommer mest troligt att rivas sönder när man kör med dubb i dom. Gummit blir som hårt och spricker lätt när dom har några år på nacken.
Näpp, dom är fräscha och mjuka ännu och har två mattor till som är ännu fräschare :D
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Om det inte är några fel på mattorna och de rekomenderar det så är det nog ingen diskution vi kan hjälpa dig med, att övertala din farsa.. :rolleyes:

Men skulle aldrig kosta på dubb på en såpass omodern skoter IMO.
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Om det inte är några fel på mattorna och de rekomenderar det så är det nog ingen diskution vi kan hjälpa dig med, att övertala din farsa.. :rolleyes:

Men skulle aldrig kosta på dubb på en såpass omodern skoter IMO.
Öekej då, har kollat närmare på mattorna som sitter på skotern nu, dom är ju torra och gamla, har gått många mil tydligen, men har ett par andra mattor man kan dubba lite. Men hur tror du att den här skotern skulle ta sig fram med dubb då?
 
R

Robin

Öekej då, har kollat närmare på mattorna som sitter på skotern nu, dom är ju torra och gamla, har gått många mil tydligen, men har ett par andra mattor man kan dubba lite. Men hur tror du att den här skotern skulle ta sig fram med dubb då?
Känns mer värt att på en sådan här gammal maskin lägga pengarna på soppa istället för dubb då skillnaden inte lär bli spec märkbar förutom på blankis.

Borra in ett par sexkants skruv i kammarna istället. Är det en torrmatta så spelar det ju ingen större roll då du verkar ha 2 andra mattor liggandes.
 

RannerKing

Välkänd medlem
24 maj 2006
1.185
1
16
34
Vittangi/Kiruna
www.LynxTalk.se
Okej, undrar bara om jag får låna tråden ett LITET tag...
Går det sätta dubbar i grizzly mattorna alls?
För farsan menar att den kommer riva sönder mattan tillslut. Jag trampar spår en massa ju så det blir ju körning på packad snö
(har typ en egen väg på sidan av ledet efter kraftledningarna så jag slipper att veja undan för stolparna, jag brassar över stock och sten och tillsist har jag en fin och platt väg som ingen annan vill använda :D)

Skoter mattan har färdiga hål sedan tillvärkningen för dubbar och i boken (till grizzlyn) rekomenderar dom det för säkrare körning men farsan har en annan åsikt på det här... Mattan heter AKTIV iallafall... :)
Eftersom det är en dubbelbandare du har, så lär styrförmågan på en hårt packad led eller is vara nästintill obefintlig redan som den är, om du nu inte har gjort något åt skidan. Största skillnaden du kommer få med dubb är nog att du tappar all styrsel på skotern överhuvudtaget när underlaget är så pass hårt att dubbarna kommer till nytta. JAG hade nog låtit bli att dubba i alla fall.