motorcross

Digger

Välkänd medlem
6 sept 2008
288
0
16
hej jag har nu börjat fundera på att sluta med skoter och börja köra cross ett tag, bara för att känna på det. jag är inne på att köpa en 250-2takt. men det jag vill veta är vilken som igentligen är bäst när det gäller motor och övrigt.
 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
hej jag har nu börjat fundera på att sluta med skoter och börja köra cross ett tag, bara för att känna på det. jag är inne på att köpa en 250-2takt. men det jag vill veta är vilken som igentligen är bäst när det gäller motor och övrigt.
om du är nybörjare skulle jag sattsat på 2takt mycket mer lättskruvad och billigare när nått går sönder
 

Digger

Välkänd medlem
6 sept 2008
288
0
16
om du är nybörjare skulle jag sattsat på 2takt mycket mer lättskruvad och billigare när nått går sönder

ja 2-takten är självklar men jag menar vilket märke som är bäst, det står mellan honda,suzuki,ktm
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Sv: MOTOcross

vilket märke som är bäst beror på vem du frågar, men ska ge en liten allmän bild:
KTM är det värsta som finns, dock slits alla delar mycket mer på dom, vida känt.
Dom japanska hojjarna håller ungefär samma standard. Jag gillar yamaha, kört stort sett alla märken och är nu inne på min 6/7 Yamaha (YZ 250). Så om du frågar mig hade jag rekommenderat en YZ, har gett mig minst skruva och mest körglädje. Men kanske har haft tur.

Titta mer efter en välservad, bra utrustad och prisvärd cross, gå inte bara efter årsmodell, om du inte är van vid att köra cross rekomenderar jag en 125a, billigare än 250 och drar betydligt mindre soppa. Går att köra bra hårt med en 125a också, haft ett par 125or :)
 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
ja 2-takten är självklar men jag menar vilket märke som är bäst, det står mellan honda,suzuki,ktm
skulle valt honda eller suzuki, aldrig ktm då får man bara stå i garaget
kör själv kx250f -08 inte ett klater på 45 timmar än
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.259
80
48
Övik
Ja ktm är då inget dåligt märke som behöver mer tillsyn än andra märken, delarna är även i regel betydligt billigare än till japsarna. Kört ktm nu i några år, hur nöjd som helst. Hade några honda under ett antal år tidigare, hur nöjd som helst med dom med. Visst är det lätt att fastna för något märke, men så länge det är japs eller ktm så är det bra kvalité och lättskruvat och delar finns överallt. Bara att gå på magkänslan och framförallt skicket på hojen
 

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Sv: MOTOcross

KTM är det värsta som finns, dock slits alla delar mycket mer på dom, vida känt.

Det där skulle jag vilja kontra med GasGas, grymmaste hojj jag kört i den klassen motormässigt.
Men Ktm går inte av för hackor heller.



Hur som helst så är det absolut viktigaste i hojjvalet att du provkör lite olika hojjar för att hitta den som du tycker passar dig bäst rent ergonomiskt/körställningsmässigt.
Det är bra att ha en bra grund att utgå ifrån för att sedan finslipa med olika styren osv.
Yamma, Kawwa, Sucka eller Honda spelar ingen roll, dom ligger på samma nivå kvalitetsmässigt. Ktm har lite problem med slitage som sagt, men då är å andra sidan reservdelarna billigare.
Vilka årsmodeller funderar du på?
 

everest 500

Välkänd medlem
9 nov 2005
104
0
6
Norsjö
jag har haft några yz och honda, 250is och tycker att yamahan är mer lättmekad när det gäller kolvbyte men annars så har jag inget negativt att säga om dom 2 iaf!
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
hej jag har nu börjat fundera på att sluta med skoter och börja köra cross ett tag, bara för att känna på det. jag är inne på att köpa en 250-2takt. men det jag vill veta är vilken som igentligen är bäst när det gäller motor och övrigt.
Det där gillar vi inte här ;)

Nä men jag tror att kring 99-00 så ska du väll mest gå efter skicket på hojen, samt prova dig fram och se vilken körställning du gillar osv. Dom är ganska lika hojarna ändå.

Jag skulle gå på en YZ 250 eller en Honda Cr 250 men det är för att jag känner några stycken som kört just dom crossarna och dom har gått riktigt bra och lätt mekade.
 

#Pontus#

Välkänd medlem
27 jan 2008
270
1
18
Ö-vik / skorped
Sv: MOTOcross

KTM är det värsta som finns, dock slits alla delar mycket mer på dom
haha okej?! , till att börja med så ha du ju inget länkage systemn på en ktm = mindre å byta ifall de skulle krånlga , sen sitter de ju boysen reeds orginal på 03-06 på 07an sitter de v-force org! , excel fälgar org ,WP dämpare ,brembo broms ok,magura hydralkoppling osv , varför slits delarna mer på en ktm? , de slits väll lika mycket som på alla andra crossar ! , jag kan säjja att jag gillade inte alls ktm förut! , men sen köpte jag en ktm 250 -03a ! bästa jag nånsin hafft ! :) och nu kan jag säjja att jag gillar ktm ;)
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Sv: MOTOcross

haha okej?! , till att börja med så ha du ju inget länkage systemn på en ktm = mindre å byta ifall de skulle krånlga
Vilket ställer större krav på dämparen. Ktm:s fjädring kan kännas lite märklig ibland på äldre maskiner där dämparen inte riktigt är i skick. Annars är det av helt akademisk betydelse huruvida cykeln har länkage eller inte.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.259
80
48
Övik
Sv: MOTOcross

Vilket ställer större krav på dämparen. Ktm:s fjädring kan kännas lite märklig ibland på äldre maskiner där dämparen inte riktigt är i skick. Annars är det av helt akademisk betydelse huruvida cykeln har länkage eller inte.

Ha man en crossjävel ser man helt enkelt till att dämparna är i skick :beer:
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.259
80
48
Övik
Hördu inte äre många jag känner som prioriterar dämparna på sina hojar :) Eller skicket överhuvudtaget, dom lever ett hårt liv..