Crosshjälm eller integral på Skoter?

Lasso

Medlem
15 jul 2009
22
0
1
Umeå
Hej!

Jag ska skaffa en ny hjälm och funderar vad som funkar bäst på snöskoter, Integral eller crosshjälm?

Motivera gärna era svar. Jag vill inte ha svar om vad som är snyggast, utan vad som funkar bäst och varför.

C-West

Välkänd medlem
5 aug 2007
1.208
1
38
33
Örnsköldsvik
Beror lite på vad du ska göra, om du kör långturer osv skulle jag ha tagit integralen eftersom den är varmare och förmodligen tystare, själv föredrar jag crosshjälm för att jag tycker dom är skönare och ljudet stör mig inte snarare tvärtom och jag är inte heller den som kör långturer

AD_

Välkänd medlem
10 mar 2009
1.080
0
16
Arjeplog/Värmland...
Farsan har en integral hjälm med "skotervisir". Den funkar bra, immar inte igen så mycket, (endast när det blir lite kallare -15 och lägre, immar den lite, finns någon mask som man kunde använda, dock passade den ej mitt ansikte). Den är varm (lite väl varm soliga dagar), dock passar den inte mig, tycker den känns lite klumpig.
Jag kör med crosshjälm, då jag slipper ev. imma på visir. Sedan tycker jag att det är skönt att det "fläktar" lite när man åker varma dagar, när det blir lite kallare/blåser mycket använder jag en "ansiktsmask".
Sammanfattning:
Integral:
+ Varm
+ Ganska låg ljudnivå
- Immar igen utan "skotervisir" vid kallare väder
- Ej spegelvisir på "skotervisiret" = bländad av solen, Fixas med solglasögon
- Känns lite klumpig (i mitt tycke)

Crosshjälm:
+ Du kan välja om du vill ha svalt eller varmt åt ansiktet
+ Skärm, skyddar mot solen, om solen står högt
+ Slipper imma i och med goggles + att man kan ha spegellins i dom som skyddar mot bländning
- Lite högre ljudnivå

Långt inlägg, men hoppas att du blev lite klokare i ditt val om hjälm

Last edited:

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Jag körde med intergralhjälm fram till förra vintern då jag köpte en crosshjälm.
Största anledningen till att jag bytte var att jag tyckte att de kändes ör instängt å varmt i en intergralhjälm. Jag tycker de känns som luften inte cirkulerar spec bra i en intergralhjäm.

Sen håller jag helt med the_yamaha på alla punkter förutom att intergralhjälmarna känns klumpiga. Som jag upplevde de så var dom inte klumpigare än nån annan hjälm.

Chrille93

Medlem
20 jul 2009
28
0
1
Tyresö
Crosshjälm, no doubts.

Med integral så blir det så förjäkla instängt och man blir fartblind, ja det känns inte som om man faktiskt kör snöskotern.

Med crosshjälm så känns det mer som om man är med, den är inte lika isolerad osv.

Man tappar verklighetsbegreppet med en integralare tycker jag.

Dock så har ju båda för/nackdelar...

Integral.
+ Varm
+ Bra vid långa körningar
+ Låg ljudnivå
- Tråkig/tappar verklighetsbegräppet
- Glaset har en tendens att imma
- Blir relativt fartblind

Cross
+ Man blir mer vaken eller hur man ska säga, det känns mer som om man är där
+ Finns inget glas som kan imma
+ Solskydd
+ ser ballare ut ;)
-/+ Låter mer än med integralare (personligen föredrar jag lite ljud
- Kallare

Finns mer som jag inte orkar rabbla.

Lekkör du osv = Cross
Lång ledkörning = Integral

hockeybruden

Välkänd medlem
6 jan 2009
260
0
16
Luleå
För nått år sen had ja även en integral hjälm (känner att ja måste "försvara" integral hjälmen haha)

håller med i punkterna om att den känns klumpig och varm..
Det var dubbelvisir på den för att undvika imma och även en mask för näsan, och nog tyckte ja he hjälpte.. dom få ggr den imma igen var när man ringla sig fram i snårskogen, gick alltså typ 15km/h.. men var aldri me om att den imma igen för att he va kallt!? (och ja, jag har kört i kallt före.. e ju från Ajaur så :p).. Sen att he it e spegelvisir gå väl fixa? ja hede dit solfilm på min och det hjälpte då grymt mycke..

Med en crosshjälm blir man som "ett med hjälmen", den väger inte lika mycket och sitter bättre.. Så länge man it krunscha och slå i skallen så behöver man ju bara köpa nya brillor så känns he som en helt ny hjälm :) hehe

Men som dom andra säger.. sitter man ba å fis kör efter en led så funkar en intregral.. men annars är det crosshjälmen som gäller :D

brinken600

Välkänd medlem
26 okt 2008
648
0
16
Rättvik
Alla coola boys kör med cross hjälm haha :D
Ne bara skojja men det är säkert varmare å låter mindre med intergralhjälm men jag har har aldrig haft sån hjälm och jag tycker en crosshjälm duger gott å väl.

Chrille93

Medlem
20 jul 2009
28
0
1
Tyresö
Du kanske ska låta skotern stå i vinter..
Vi alla har våra åsikter, hur de tolkas kan ingen bestämma... Så jag kan väl inte vara förbannad över din kommentar ;)

Men motivera gärna vad du menar med att jag "Ska låta skotern stå i vinter"?

Jag tycker att crosshjälm är det självklara valet om skotern är mer än bara transport då det känns mindre instängt och man blir liksom "ett med hjälmen" som hockeybruden påpekade.

Lasso

Medlem
15 jul 2009
22
0
1
Umeå
Hej alla glada!

Nu har jag handlat Hjälm och det blev en HJC AC-X2E Diamond. Med andra ord en hyfsat lätt och skön Crosshjälm.

Tack för alla svar!

P.s. Jag har en gammal integralhjälm liggandes hemma som jag kan använda om jag ska ut och "fisåka". ;)