Tips på kläder vid långkörning

AD_

Välkänd medlem
10 mar 2009
1.080
0
16
Arjeplog/Värmland...
I vinter har jag kört med ett vanligt skidställ med underställ under. Funkat bra, lite jobbigt när det blåser och när det snöar då allt blir blött snabbt = kallt, annars helt OK.

Nu har jag köpt ett Halvarssons ställ och får se hur det fungerar till vintern, Svensk kvalitét?;) Det återstår att se:p.
Materialet tyckte jag kändes slitstarkt, snöstopp i ärmar och ben. Material i både jacka och byxor så att det blir vindtätt.

Annan tråd om samma ämne: http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=23251&highlight=kl%E4der Din egen tråd?
 

Tronic

Välkänd medlem
11 aug 2007
358
0
16
Sundsvall
Använder en gore tex jacka från Rukka, tror att modellen heter Marco. Skulle vilja säga att den håller bra för långturer. Lagom varm och håller en torr. Nackdelen är att jackan jag har inte går att sätta ihop med byxorna iom att det är olika märken. Funkar mindre bra då jackan är rätt kort i midjan.
Byxorna är från Halvarsson (stanley). VÄLDIGT varma, enligt mig för varma. Blir ganska lätt blöta längst ner i benen om det är mycket snö. Utrustade med hängslen. :) Självklart snölås på benen av byxorna. Går även att spänna åt på jackan så att man slipper få in snö i ärmarna.
 

Lurgo

Aktiv medlem
2 jan 2009
84
0
6
Leksand, Sweden, Sweden
I vinter har jag kört med ett vanligt skidställ med underställ under. Funkat bra, lite jobbigt när det blåser och när det snöar då allt blir blött snabbt = kallt, annars helt OK.

Nu har jag köpt ett Halvarssons ställ och får se hur det fungerar till vintern, Svensk kvalitét?;) Det återstår att se:p.
Materialet tyckte jag kändes slitstarkt, snöstopp i ärmar och ben. Material i både jacka och byxor så att det blir vindtätt.

Annan tråd om samma ämne: http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=23251&highlight=kl%E4der Din egen tråd?
Har kikat en del på Halvarsson. Man hoppas ju på svensk kvalité ;) Vilket av deras ställ satsa du på?
 

Trices

Välkänd medlem
18 mar 2009
973
0
16
32
Plats
Jag har kört hela vintern med: Superunderställ, sedan, beroende på temp ute, vanliga träningskläder, och sist en skaljacka från rossignol, samt ett par normalvarma täckbyxor från rossignol. Har kört i nollgradigt väder, då är det bara skippa träningsstället, har kört i -25, då är det bara ta på sig en stickad tröja. Nyckelorden är LAGER PÅ LAGER. Blir inte så mycket enklare än så :p Och jo, se till att inte ha bomull längst inne vid kroppen, utan något material som forslar ut fukt. Superunderställ funkar alldeles suveränt!
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Jag kör med ett FXR ställ och endas en t-shirt under. På våren då det är varmt ute tar jag bort innerjackan och kör bara med skalet. Helt perfekt ställ.
 

Et_power

Välkänd medlem
8 jan 2008
212
0
16
Albacken
Jag kör bara med ett vanligt underställ å nån slags skaljacka oavsett väder. Bara det är vindtätt så är det inget problem, tycker jag.
 

C-West

Välkänd medlem
5 aug 2007
1.208
1
38
33
Örnsköldsvik
Jag har kört med Halvarssons i 3år nu och är helnöjd. Jag har aldrig frysit i det stället, och ingenting på jackan har gått sönder än. körde förut med Polaris egna kläder men dom går inte att jämnföra med Halvarssons tycker jag Ska nog köpa nytt ställ till vintern om pengarna finns (Pga av jackan börjar bli lite liten i ärmarna) och då blir det Halvarssons igen. Rekomenderas!:beer:
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Slednecks jacka och byxor har jag :rock:
och bidra lite till tråden och skriv hur dom funkar :rolleyes:

Jag kör med en Coldwave SX jacka, den känns tunn och kall när man provar den i affären men knepet med den jackan är att den är vindtät men släpper ändå ut luft, hade förut en skoterjacka av traditionell modell (Eagle) och CW jackan är bra mycket varmare när man behöver det och lagom varm när det behövs, bra ventilaton och på vårkanten kan man ta ut innerjackan. Klarar lätt av en långtur, bra med fickor då dragkjedjan går snett så får man en stor ficka på magen bl.a.

Byxorna jag har är vanliga idiotiska snowboardbyxor men då jag knappt körde förra vintern så köptes inga nya, blir blöta när man skriver snö på en lapp och sätter i fickan.. Att plana med dom är inte det smartaste man kan göra om man vill hålla sig från att bli förkyld. Får se vad man hittar till hösten att köpa



bästa bilden på kläderna..
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Själv kör jag med en halvarssons byxa och en tobe jacka, det funkar utmärkt, jag kör alltid bara med boxer kallingar och t-shirt eller en polo tröja och jag fryser aldrig. På våren öppnar man bara ventilationen i byxan annars svettas man som en gris. ;)
 

tjabo

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.006
0
16
Jämtland
Kör med Haglöfsjacka av "vår/höst" typ, alltså lite fodrad, och oftast ett par "freeride" byxor av skalmodell, är det kallare än 15- så tar jag på mej ett par ToBe Shuriken byxor. Det mesta tror jag handlar om vad man har under, ett par bra långkallingar värmer inte bara, utan transporterar bort fukten när det är varmare ute, så jag kör med långkallingar av syntetmatrial när det är varmt, och ett par med mer bomull i när det är kallt. Underställströjan som jag har (McKinley) funkar förvånadsvärt bra kallt som varmt. Sen bygger man på med lager av t-shirt, tröja, byxor beroende på körning och temp.

En långtur kan börja varmt och sluta med köldskador, så kläder är svårt, och viktigt. Med det sagt så vill jag inte på nåt vis säga att jag klär mej rätt =)
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Tjena,

Köpte förra säsongen nåt som för mig funkade bra!
Har tidigare haft diverse overaller och täckbyxor osv, men har aldrig upplevt att man kunnat klä sig för heldags-äventyr i snön förrän jag köpte dessa:

Jacka:
http://www.halti.fi/dynamic/2/productdetail/10/1/18/4941.html

Byxa:
http://www.halti.fi/dynamic/2/productdetail/10/1/23/4964.html

Har hittills inte med dessa lyckats klä mig jättefel som jag brukade göra förut.
Då:
Svettig

Nu:
Ledsmisk = Kortkallingar
Fluffsmisk = Kortkallingar
Fastnat (givetvis pga yttre anledningar, tex Ski-Doo)= Kortkallingar

Har i alla lägen nån form av underställs-t-shirt på mig, och reservkläder i ryggsäck. Har dock hittills på 65 mil aldrig behövt "byta om".

Detta har fixat utetemp mellan +10 och -20 för mig hittills.

Som vanligt så får man vad man betalar för. Sjuka kläder, men kostar ca 8500:-.
Nu är ju läget så att jag, trots min frus tydliga påstående om detta, inte är dum på riktigt... Så jag köpte dom i Finland på gränsgallerian då det var 70% rabatt!

Och det, min vän, var inget annat än värt det... :D
 
4

426H

Ok, här är min åsikt. Fodrade kläder som tex halvarsson funkar inte alls för min typ av körning. Dom är alldeles för täta vilket gör att man svettas och sen blir kall. Speciellt för överkroppen är det viktigt att man har bra ventilation. Det som funkar bäst är ett ofodradt skalställ med gore-tex membran. Det gör att du har ett ett vind- och vattentätt ytterskydd som samtidigt ventilerar ut all vattenånga (svett). Värmen reglerar du med underställ (tjock eller tunt ullställ) och mellanlager (tjock eller tunn fleece).Urvalet av bra skalkläder är mycket bättre om man tittar på skid- och snowboardgrejor. KLIM är en av få tillverkare som gör bra kläder riktat mot skoteråkare. Vill man snåla in lite så skall man göra det på byxorna. Få svettas lika mycket om benen, så här kan man kompromissa med nåt enklare membran, eller tom köra med en fodrad byxa.
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Va kör ni för Stövlar/skor då?
Jag har använt Scott/Reima men det har börjat läcka nu tror ja för ja blir då pisseblöt efter ett tag. Har funderingar på KLIM men måste få testa några innan ja bestämmer mig.
Antagligen svettas jag också om fötterna så det blir nog inge bra vad jag väljer.
Det är det svåra valet jag har just nu.
 

hockeybruden

Välkänd medlem
6 jan 2009
260
0
16
Luleå
På vintern kör ja me Reima byxor (om det är väääldigt kallt annars svettas man ju ihjäl.. annars har ja ett billigare par (glömt märket) för typ ba 1500kr.. sen jackan är Scott, typ en skaljacka me en liten fleece i.. sen ett underställ under he.. har Scott skor till det, dom har aldri läckt för mig och vart mycke i vattne under mina två (tre?) säsonger ja haft dom.. Funderar dock på att köpa nå nya täckisar te vintern, typ skalbyxa.. nån som har tips på nån bra sida jag kan hitta sånna? är inte den långa å smala typen heller så..

kom på att ja kan tillägga att mamma (nu låter ja som en barnunge:p) har smörjt in scottskorna, just för att dom ska tåla vattne bättre... sen håller ja med "Tronic" om att powern är torra, det kommer då inte in vatten i dom.. men sen så andas skorna INGE så det blir väldigt varmt i dom.. efter att ha haft scottskor skulle ja aldri kunna gå tebax te power, scottskorna är såå mycke skönare... powern påminner om en slalompjäxa (lika stel alltså) ;D
 

Tronic

Välkänd medlem
11 aug 2007
358
0
16
Sundsvall
Har 2 par stövlar. Scott och Power. Scottstövlarna tål ju inte vatten nå vidare. Inga problem att bli blöt i dom även om det är -15 ute. Tacka vet jag Powerstövlar. Varma, sköna och TORRA! :)

Gillar egentligen scottstövlarna mer iom att dom är smidigare. Men har hellre torra fötter.