Tips på kläder vid långkörning

Stelt

Välkänd medlem
5 nov 2008
1.088
0
16
Luleå
Kör med en Quiksilver-jacka med några täckbrallor till det, jackan fungerar fint. Aldrig fryst i den. Och då kör jag med T-shirt och en väldigt tunn tröja under det.
Ett par tjocka mjukisbrallor under täckbrallorna gör susen, eftersom man inte använder benen så mycket förutom när man fastnar så ska man absolut inte snåla med kläder där.

Powerskor har jag använt under hela mitt liv, och jag ser inga nackdelar förutom att dom kanske är lite klumpiga.
 

tjabo

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.006
0
16
Jämtland
Funderar dock på att köpa nå nya täckisar te vintern, typ skalbyxa.. nån som har tips på nån bra sida jag kan hitta sånna? är inte den långa å smala typen heller så..

Ett tips är att kolla in "freeride" byxor, Fox, Slednecks, Shift, Sinisalo m.fl. är märken som kör med sådana. De flesta är cross byxor med zipoff för att kunna användas som shorts, men t.ex. Fox har även gjort nåt par som är lite fodrade för vinter aktiviteter. Och det går alltid att klä på sej under :rolleyes:
Kör för det mesta i ett par av denna typ, och gillar att de sitter löst och känns rörliga.
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Jag kör oftast med ett Coldwave ställ som ja tror är gjort för polarexperiditoner.. Varmare kläder har jag aldrig hittat. Perfekta när man ska ut å köra när de de är närmare -20 ute, du kan sitta still länge utan at frysa då :) Mern tyvärr så svettas man nått så in i h-vete när de är varmare..

Veckan mellan jul å nyår köpte jag mig en NorthBend Borromir(stavning?) jacka som jag har haft lite när jag har kört å den är riktigt bra. Smidig, varm och verkar vara vatten tät oxå :) Om dom fortfarande går att köpa nästa vinter köper jag helt klart ett par Borromir byxor oxå :)

Sen kör jag med ett par Power skor och är mkt nöjd med dom. Så länge dom inte går sönder får dom hänga med många år framöver :)
 

SoNNisCH

Välkänd medlem
12 dec 2007
432
0
16
Finland
Jag kör sinisalo blaze jacka/byxor "07" modell.Skulle jag hitta nya 07or skulle jag köpa en uppsättning direkt.Tycker nya blaze kläderna är mycke fulare.
 

andymannen

Välkänd medlem
19 mar 2007
1.254
0
16
östersund
Funderar på Tobe i år. Men har hört en del som haft problem med dragkedjor som gått sönder och sömmar som spruckit?

kör själv med ett TOBE ställ och har gjort de i flera år nu och jahar aldrig haft nå problem med varken dragkedjor eller sömmar!
så kör på ett TOBE ställ du! du kommer inte missnöjd.
 

Lurgo

Aktiv medlem
2 jan 2009
84
0
6
Leksand, Sweden, Sweden
kör själv med ett TOBE ställ och har gjort de i flera år nu och jahar aldrig haft nå problem med varken dragkedjor eller sömmar!
så kör på ett TOBE ställ du! du kommer inte missnöjd.
Okej tack för det!
Är de stora stora i storleken om man ska beställa en storlek mindre än man normalt har?
 

Tjompa

Medlem
27 okt 2007
28
0
1
Njurunda
Min Tobe jacka som ja köpte nu för ca en månad sedan har gått upp i några sömmar och dessutom blivit mycket nopprig.