Polaris drar glykol

FreezingMoon

Medlem
4 feb 2008
26
0
1
Njurunda
Tjena

Har en 600 rr som drar glykol. Den drar i pricip exp.kärlet tomt ( 1cm kvar) och stannar där. har fyllt på ca 3 liter i omgångar, men resultatet blir detsamma. Någon som känner igen detta??

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Nja den trycker ut överflödet och har kvar så mkt som behövs .... Så är det då på min f3:a. Jag fyllde och fyllde men fick aldrig nivån att ligga "rätt".

När jag slutade fylla såg jag att den gick aldrig ner något mer.

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
nejnej och åter nej.. det där är helt fel vidgren... man har ett sträck på behållaren. det står max.. det ska alltid ligga mellan "min och max".. ligger den där i mellan så tömmer den inte behållarn... den tömmer endast behållarn om man fyller över de sträcket eller om maskinen går varm... och har den börja tömma så är de inte omöjligt att det blir helt tomt till slut, då de finns en massa fysiska lagar om detta...

antar att ni har kört med maskinerna när dessa "drar" glykol? isf så MÅSTE de läcka nånstans eller så går maskinen varm..men skulle den gå varm så skulle de ändå spruta ut en massa glykol under huven..

de som oxå kan vara om de nångång gått varm så kan den även lyckas tömma hela bakre kylarsystemet.."har hänt mig faktiskt".. då blir det luft i kylarn osv... då när du fyller på så slukar den i sig glykolen för att den blir "luftad" typ..

eller så har ni helt enkelt fyllt motorn med glykol=) men detta har ni ju garranti på så lämna in maskinen istället... de är ju sommar så de är ju inge panik=)

Bjarven50

Välkänd medlem
6 jan 2005
196
0
16
Bodträskfors
Har man fått in luft i kylsystemet kan den knalla och trycka ut vattnet oavsett hur mycket man fyller tills man har luftat den ordentligt.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Jo jag har haft fel många gånger och kan mkt väl ha det nu med, men jag slutade att fylla och nivån har aldrig sjunkit sedan dess.

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
524
6
18
Boden
jag hade samma grej som "Vidgren" på min Mountain cat 800, det försvann glykol hela tiden och jag fyllde på (givetvis till max strecket). Samma visa om och om igen. Trångsynt som jag var tänkte jag ju att "ja till MAX strecket borde man ju fylla" eftersom det är just den maximala gränsen. Men efter ett par gånger tänkte jag "nä men jag testar fylla på, till någon centimeter under strecket eftersom vätskan expanderar när motorn blir varm.

Sen dess har det aldrig försvunnit glykol för mig, fast jag vet ju inte hur högt upp du fyller din glykol "FreezingMoon" eller om det kan vara problemet?

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Vi hade samma problem med våran MountainMax 700 -97. Fast då försvann glykolen ganska fort. Då var det packningen till vatten pumpen som farit.

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Hur tätt är kärlet? När jag hade ett kärl som inte byggde upp tillräckligt tryck i systemet körde skotern ur sig allt och lite till utan att vara tillräckligt varm.

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Jag har kunnat se lite liknande tendenser i min Ranger 600.

Fyller på då & då, men efter en körning är det nere på min nivå.

Verkar hålla sig där utan problem..

Fast man ska nog hålla lite koll iallafall, man vet ju aldrig med dessa maskiner..

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
524
6
18
Boden
Jag har kunnat se lite liknande tendenser i min Ranger 600.

Fyller på då & då, men efter en körning är det nere på min nivå.

Verkar hålla sig där utan problem..

Fast man ska nog hålla lite koll iallafall, man vet ju aldrig med dessa maskiner..

nä precis det kan vara bra att inte bli för "blåögd". Jag brukar titta ner på behållaren ibland så att det inte blir helt tomt för då blir de inte kul!

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
nejnej och åter nej.. det där är helt fel vidgren...
Som jag tidigare sa så har jag fel då och då men i det här fallet så verkar vi vara ett helt gäng som upplevt samma sak med glykolnivån?

Så hur menar du ?

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
antar att han menar att glykolen inte teleporterar sig därifrån utan måste ju ta vägen någon stanns.

och om glykolen inte "läcker" ut så är det ju något fel för isf läcker den in i motorn och det ska den absolut inte göra.

min teori är att kylarvätskan far ut genom övertrycksventilen eller vad vi ska kalla den tills trycket blir rätt.om inte så är det ju något fel.