köpråd Yamaha XTX -09

mr.strigo

Medlem
9 okt 2007
18
0
1
umeå
som rubriken lyder så skulle jag vilja ha lite köpråd på en xtx :) ? vad får man betala för en 09:a? har bestämt mig för att skaffa en sån till vintern. är det nödvändigt att byta bort orginal mattan direkt? kör rätt mkt lössnö & är rädd för att orginal mattan inte är så mkt att komma med. skriv gärna både fördelar & nackdelar med skotern...:D

Honung

Välkänd medlem
26 feb 2007
728
2
18
Östersund
som rubriken lyder så skulle jag vilja ha lite köpråd på en xtx :) ? vad får man betala för en 09:a? har bestämt mig för att skaffa en sån till vintern. är det nödvändigt att byta bort orginal mattan direkt? kör rätt mkt lössnö & är rädd för att orginal mattan inte är så mkt att komma med. skriv gärna både fördelar & nackdelar med skotern...:D
Mattan byter du direkt om du ska åka mycket lössnö, själv har jag 38mm på min och det funkar mycket bra för den åkning jag gör 50/50 led och lössnö men åker du mer löst kanske du ska satsa på en 44mm matta. Fördelarna med skotern är det mesta skulle jag vilja säga om man gillar crossover men några - är just orginal mattan om man inte tänkt att bara åka led, variator bestyckningen är lite för aggresiv för lössnöåkning men det går ju att fixa till och den är tung när man har kört fast och tanken är lite för liten, bara 28 liter men i övrigt är det en kanon skoter med den skönaste motorn tycker jag och min blir kvar minst en säsong till.

Last edited:

Mr Nytro

Medlem
10 jun 2009
16
0
1
Norrbotten
Jag köpte min i April och betalade 117.000kr och fick med delar för ca 10.000kr. Mountainskidor, drag, högre ruta med sidoreflektorer, extra variatorrem mm.

Mycket trevlig maskin. Jag ska dock sätta på en 44mm matta för 32mm Ripsaw är inte speciellt bra i lössnö!!

Honung

Välkänd medlem
26 feb 2007
728
2
18
Östersund
Jag köpte min i April och betalade 117.000kr och fick med delar för ca 10.000kr. Mountainskidor, drag, högre ruta med sidoreflektorer, extra variatorrem mm.

Mycket trevlig maskin. Jag ska dock sätta på en 44mm matta för 32mm Ripsaw är inte speciellt bra i lössnö!!
Hur tycker du mountainskidorna funkar jämfört med originalskidorna?

Mr Nytro

Medlem
10 jun 2009
16
0
1
Norrbotten
Jag hann aldrig testa skidorna innan snön försvann. Fanns inte på lager. Men jag har släkt och vänner som kör med Yamahas Mountain skidor och är väldigt nöjda. Skiljer sig inte så mycket från SLP i utformning tycker jag. Originalskidorna är samma som på en Venture RS, breda men plogar i stället för att svänga i lössnö. Sitter här och längtar tills snön öser ner!!!!! Jag har också tryckt dit ett Excell helsystem. Ska enligt dom själva ge 6hk och 400rpm. Även 3,6 kilo lättare. Ett enormt härligt ljud blev det i alla fall. En 44mm Back Country-matta är beställd.

Honung

Välkänd medlem
26 feb 2007
728
2
18
Östersund
Jag hann aldrig testa skidorna innan snön försvann. Fanns inte på lager. Men jag har släkt och vänner som kör med Yamahas Mountain skidor och är väldigt nöjda. Skiljer sig inte så mycket från SLP i utformning tycker jag. Originalskidorna är samma som på en Venture RS, breda men plogar i stället för att svänga i lössnö. Sitter här och längtar tills snön öser ner!!!!! Jag har också tryckt dit ett Excell helsystem. Ska enligt dom själva ge 6hk och 400rpm. Även 3,6 kilo lättare. Ett enormt härligt ljud blev det i alla fall. En 44mm Back Country-matta är beställd.
Okej själv tycker jag att original skidorna funkar bra i lössnön men att det på leden ibland kan kännas lite oroliga men vi får se om det blir att testa lite olika skidor i vinter. Kompisen hade exelsystem på sin nytro i fjol och visst låter det gott men lite för mycket tycker jag men man börjar väl bli gammal....

Renträskarn

Aktiv medlem
25 dec 2009
90
0
6
Luleå
Vart köpte du Ecellsystemet och vad kostade det? Du har nu kört en hel säsong med matta och systemet, vad är ditt betyg? Märks de sex extra hästkrafterna? Upplever du det tröttsamt att köra längre sträckor med Excellsystemet?