Lackning och dess tillhörigheter

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Tjena,

Börjat läsa att allt fler o fler börjar lacka själv, och efter som jag är en extrem no-body inom området tänkte jag starta en liten FAQ tråd.

(alla ni som använder spray-burk kan sluta tänka på att svara här)

För att strukturera det hela kan ni ju svara följande:

*Typ av färgspruta
*Tryck
*Blandning (hur mkt färg vs. lösningsmedel / förtunning
*Färg! (vart ni köpte den, pris etc)
*Lösningsmedel / förtunning (Vart ni köpte, pris etc)
*Grund behandling innan lack (primer, slipning etc)
*Tilläggs info om ni vill tilläga något.

Någon som testat använda något epoxy eller liknande som tillsats i färgen för att ge den en bättre seghet?

Sista frågan, är det någon som kan (vet var man kan finna) den kemiska strukturen för olika färgtyper?

//Rasmus
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
kan svara på nåra av dom:

Spruta kan man börja med att köpa en billig från typ clasohlsson eller liknande då de känns lite väl å handla en spruta för flera tusen och du använder den 3ggr...
trycket brukar stå i boken man får med sprutan vad jag har för mig iaf:)..

Grundning har iaf jag när jag lackat med sprayburk tagit först å slipa med typ 200as papper (nedmattning av materialet).. sen tvätta rent med T-röd.. sen på med 2-3lager primer (TUNNA LAGER ALLTSÅ)... sen när de har stelnat så mattar ja ner lacken med likadant papper..sen tvätta med vatten och tvål.. och sen på med färgen:) så många lager tills man är nöjd (brukar ha 15min mellanrum mellan sprutningarna.då blir de inga rinningar och färgen binder sig själv helt enkelt)...
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
rätta mig nån om jag sagt något helt galet.men enligt mig så funkar de klockrent...lackade till och med fet plast som skoterkåpor osv.. ddet höll skitbra..inge färg som flagna eller liknande...
 

Enkkan

Aktiv medlem
5 sept 2006
94
0
6
Umeå
1. Som står skrivet här ovanför duger det i början med en billigare typ av spruta, är väll först när man börjar göra mer omfattande lackeringsjobb osv som det behövs värre grejjer.Väljer man dock en bättre spruta på engång så finns det ju endel skillnader där också. Olika storlekar och specialinriktningar osv. Men oftast är instegsmodellen av ett välkänt märke fullt duglig. Kör själv med iwatas sprutor och dom fungerar äckligt bra. Då farsan varit billackerare större delen av sitt liv så har han ju en uppsätning proffsgrejjer som man får låna när man väl ska hålla på. Och framför allt kunskapen:D

2. Trycket är beroende på spruta och typ av färg och blandning.

3. Bero helt på vad det är för slags färg. T.ex en 1-komps alkydfärg blandas med ca 10%xylen förtunning medans en 2-komps basislack blandas med 50%2-k förtunning. Men det är inget som man behöver ha i huvudet. Dom uppgifterna frågar du bara om när du köper lack annars så står jämt blandningsförhållandet på burkarna eller i produktdatablad.

4/5. Väver ihop 4an å 5an här iomed att ja köper allt på samma ställe. Jobbar nämligen på en färghandel så handlar det jag behöver via jobbet.
Märket vi säljer på billack är Standox. Har inga prisuppgifter såhär i huvudet men det man behöver om det nu är en 2-komp är. Härdare, Förtunning, lack. Nu ha ju standox börjat med nått vattenbaserat tjafs som ja ha lite dålig koll på men ska man gå på deras gammla hederliga lack så skulle ja tippa på att man få punga ut runt 1000spänn för, lack, härdare och förtuning... En liter av varje då liter för det mesta är de minsta.


6. Beroende på underlag så krävs givetvis olika grunder. Är det fet plast vi pratar om brukar jag ha använt mig av en 2-komps plasthäftgrund första lagret för att efter det dimma på ett klibbvarv lack ock sedan ett heltäckande varv lack. Är man lat och inte orkar slipa tidigare lackade detaljer i t.ex plåt så finns det klibbgrunder som ger färgen fäste även på oslipat material. Sen så finns det även speciala grunder för aluminium om man nu skall lacka det. De kallas för Etch primers, De etsar sig fast i aluminumet då det är svårt och få något att fästa annars...

Det är jämt viktigt att veta vad för slags färg som är på en yta sen tidigare om man tänker lacka den. En 1-komp går för det mesta på en 2-komp... Men inte tvärt om! Har själv varit med om en del krackeleringar och grejjer å de är inte alltför kul om man lagt ner mycket arbete på något :aetsch:


Sen angånde att få färgen mjukare och segare. Det finns speciela mjukgörare att blanda i färgen.. Dock inget jag själv försökt.
 

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Kör med 2k om du ska använda spruta. Sen kan du blanda i mjukmedel vilket gör att färgen inte spricker vid böjning om du lackar plast.

Man brukar även dra på en plast primer först vid lack av plast. När jag skulle lacka en hoj så fick jag en hagmans plastprimer (spraybyrk) för det. Trots att lacken var en 2k med mjukmedel.Det funkade bra på hojen. Testade sen på Ski-Doo rev (fetplast) där funkade den inte alls utan färgen släppte ändå.

Annars en fin länk: http://lackguiden.forum24.se/lackguiden.html
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
beror väll på hur många lager lack man ska lägga. Personligen hade jag gått över med ialalfall 600 på slutet. men 280 (?) eller vad som va skriver tidigare i tråden lät väldigt lite. 400 och uppåt säger jag.
 

rapich

Välkänd medlem
26 dec 2009
226
0
16
östersund
Låter som en skummis skola isf :hmmmm2: (inte Haraldsbo?)
Så kan jag garantera att det inte går till på en enda lack verkstad iaf.
vi brukar slipa med 400,500 och avslutar med 1200 våtslip där jag jobbar iaf... fast vissa av oss anser att det kanske är lite onödigt.
men speciellt om man lackar silver brukar det märkas om man har våtat innan, risken för sliprepor blir mindre.
ska man bara lacka en solid färg dvs inte metallic då skulle inte jag våtslipa.
mvh/mattias
 

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Vet inte om det nämnts, men du måste torka luften innan du kör in den i sprutan. Annars blir det kattskit
 

rapich

Välkänd medlem
26 dec 2009
226
0
16
östersund
Vad ska man använda på sidokåperna, på tex yamahas 4 taktare?
frågar du 10 lackerare så skulle du säkert få 10 olika råd om hur man skulle göra...
är dom lackade innan eller ren plast?
om dom är ren plast skulle jag slipa dom med en grå slipduk (scotchbrite)
och sen lägga plastprimer (finns att köpa på sprayburk)-nonsanding och sist färg. risken finns att det kan bli resningar i plasten (plasten reser sig där man slipat alltså) då kan man antingen slipa nonsandingen lite lätt när den torkat eller matta ner färgen när den torkat.... har man ingen nonsanding kan man ju chansa och lägga färg direkt men finns risk att det kan bli lite matt när man lackar direkt på plast.
om kåporna redan är lackade så blir det ju enklare:) då är det ju bara att matta ner dom. och lägga färg. eftersom vi jobbar mycket med våtslip där jag jobbar så skulle jag nog använda våtslip 1200 +gråduk, beroende på kåpornas skick. torrslip p600 funkar också. eventuella skador och jack skulle jag spackla i.
ska dom va en solid färg så skulle jag använda glasurits 68-linje eftersom den är lite billigare än 22-linjen.
glasurit=färgfabrikant
68-linjen=solid lastbilsfärg
22-linjen=solid bilfärg
90-linjen=vattenbaserad metallic färg (dyr)
glasurit har metallic färg för hobbybruk å dyl. som är billigare än 90-linjen men kommer inte ihåg vad den heter.
om jag inte ska lacka någe mer än kåporna skulle jag köpa sprutan på claes ohlson eller nåt för att hållakostnaden nere.

hoppas nån blev lite klokare...:bigsmile:

mvh/mattias