man räknar 2-3hundra mil... sen äre dags att byta..men har du dubbla cylinderfotspackningar så får du längre livslängd på kolvarna.. ett tips bara
du tappar nån hästar men sparar mkt pengar
måste hålla med fredrik,de va de sjukaste ja har hört iallafall,så här är jag upplärd iallafall,dom flesta räknar fullvarvstimmar,så allting beror på hur du kör,kör du lite så kan du köra flera år på samma kolvar,
börja med att montera timräknare om det inte sitter det på den,sen det lättaste å kolla kolvarna de är ju att köra,typ 40h på dom,ryck av cylindrarna mät kolvens slitage,dom har toleranser,brukar ligga på ca 20 hundradelar under kolvmåttet,sen är det slitet så ett förslag,har du borrningen 82,44mm på kolven så kan du köra kolven tills den är 82,22 sen räknas den som sliten,
Det går att köra längre på den också men då krävs nya ringar och då kan man köra ett litet tag till,brukar inte löna sig,glöm ej att hona cylindrarna innan du monterar ihop efter kolvbyte eller ring byte,
så summa sumarum kör du normalt så behöver du bara byta kolvar inför säsongen,har man inte råd,så är mitt tipps köp en med större motor än 440 så får du mindre slitage