fråga ang kolvarnas livslängd revo 440

Bengan89

Välkänd medlem
14 jul 2006
274
2
16
Hej, undrar hur länge man vågar köra med nya kolvar i en Lynx revo 440-05? inge cross körning mest led och lite leka.
 

heden91

Aktiv medlem
6 apr 2008
82
0
6
jorm
bror helt på ja körde 10 mil på mina först kolvar i min rev 440 sen skar den å kompisen har kört 90 mil på sina så de bror helt på min värme nöp å sen byte ja kolvar å har kört 40 mil efter de så de bror på om allt är rätt inställt så kan man nog köra länge :evil:
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Kompisen körde ca 300mil på ett par kolvar i en Lynx Racing 440. Allt beror på hur du sköter om den, hur mycket olja den får, hur noga du är med varmkörningen, rätt bestyckning, hur långa fullgas repor osv. Men nog ska man ta sig en 200mil om man sköter om skotern.
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
man räknar 2-3hundra mil... sen äre dags att byta..men har du dubbla cylinderfotspackningar så får du längre livslängd på kolvarna.. ett tips bara:) du tappar nån hästar men sparar mkt pengar:)
 

Bengan89

Välkänd medlem
14 jul 2006
274
2
16
man räknar 2-3hundra mil... sen äre dags att byta..men har du dubbla cylinderfotspackningar så får du längre livslängd på kolvarna.. ett tips bara:) du tappar nån hästar men sparar mkt pengar:)

okej, kanske ska till och montera dubbla packningar då innan vintern:)
viken bestykning är till att rekomendera om jag ska upp till fjälls i vinter?
bor själv i gävleborg inte någon vidare fjäll luft här dirrekt;)
 
Reactions: c2h5oh
B

Biosteel

man räknar 2-3hundra mil... sen äre dags att byta..men har du dubbla cylinderfotspackningar så får du längre livslängd på kolvarna.. ett tips bara:) du tappar nån hästar men sparar mkt pengar:)

hur kan de komma sig att man får längre livslängd med dubbla packningar:hmmmm2:
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Jag gick upp ett steg på nålen dvs snålare, och sedan 280 ist för 300 huvudmunstycke. Men inte säkert det stämmer på din så håll koll på stiftes färg bara så äre lunch :)
 
Reactions: c2h5oh

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Vad är de för dumheter att montera dubbla packningar?! Klart du får mindre slitage, men du får betydligt mindre effekt också hehe.. det var en av dom sämsta idéerna ja hört :D
 

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
man räknar 2-3hundra mil... sen äre dags att byta..men har du dubbla cylinderfotspackningar så får du längre livslängd på kolvarna.. ett tips bara:) du tappar nån hästar men sparar mkt pengar:)
måste hålla med fredrik,de va de sjukaste ja har hört iallafall,så här är jag upplärd iallafall,dom flesta räknar fullvarvstimmar,så allting beror på hur du kör,kör du lite så kan du köra flera år på samma kolvar,
börja med att montera timräknare om det inte sitter det på den,sen det lättaste å kolla kolvarna de är ju att köra,typ 40h på dom,ryck av cylindrarna mät kolvens slitage,dom har toleranser,brukar ligga på ca 20 hundradelar under kolvmåttet,sen är det slitet så ett förslag,har du borrningen 82,44mm på kolven så kan du köra kolven tills den är 82,22 sen räknas den som sliten,
Det går att köra längre på den också men då krävs nya ringar och då kan man köra ett litet tag till,brukar inte löna sig,glöm ej att hona cylindrarna innan du monterar ihop efter kolvbyte eller ring byte,
så summa sumarum kör du normalt så behöver du bara byta kolvar inför säsongen,har man inte råd,så är mitt tipps köp en med större motor än 440 så får du mindre slitage
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
har en polare som har så på sin maskin.. dem hästar man tappar är inget man märker allt för mkt...och hans maskin har gått 300mil sen renovering..ingen tendens till att kolvar behövs bytas...

du har såklart rätt med det du säger kalleT.. men gav bara ett förslag på å få mindre slitage på skotern.plus att den blir betydligt säkrare å köra..

men som sagt så är de inga hundra mil extra man får av å sänka kompen..

och jaa de är för att sänka kompen lite grann..då blir de mindre slitage helt enkelt...
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
okej, kanske ska till och montera dubbla packningar då innan vintern:)
viken bestykning är till att rekomendera om jag ska upp till fjälls i vinter?
bor själv i gävleborg inte någon vidare fjäll luft här dirrekt;)

svårt å säga vad du ska ha för bestyckning.. enligt mig så lägg på DIALAJET (ställbara munstycken). så bestyckar du ner din maskin två enheter..sen ställer du med hjälp av dialajetten..
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Tycker det är helt fel att montera dubbla..

Har man köpt sig en 440 så får man tåla att kolvarna ska bytas mera än på andra skotrar.. visst, montera dubbla, då kommer du få mera driftsäkerhet men som sagt tappa säkert 5-10 hk.. så fråga, varför köpa en 440 istället för ett 600?

Hoppas ni förstår hur jag tänker.. som man bäddar får man ligga =)
 
Reactions: c2h5oh

Bengan89

Välkänd medlem
14 jul 2006
274
2
16
svårt å säga vad du ska ha för bestyckning.. enligt mig så lägg på DIALAJET (ställbara munstycken). så bestyckar du ner din maskin två enheter..sen ställer du med hjälp av dialajetten..
Okej, vart kan man köpa DIALAJET (ÅF i sverige?) och vad ligger priset på?
 

Bengan89

Välkänd medlem
14 jul 2006
274
2
16
Har kollat med knracing och dom hade på lager och rekomenderade att jag skulle komplettera med extra djupa flottörhuspluggar , undrar då vilken model det är på förgasarna på revo 440 -05? då jag inte har införskaffat mig skotern än så kan jag inte kolla på förgasarna, kanske någon som sitter inne på vilken modell det är?
 
Reactions: c2h5oh

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
enligt mig behöver du inte nå djupare...då nipplarna till pluggarna itne är spec stora så dom kommer typ precis jämst med kanten så kommer inte sticka in i gasarna nånting.:)
 

Johannamelin

Välkänd medlem
10 feb 2009
134
0
6
Öövik
Hej har ägt 5 6 8 och 440cc tycker att det är idiotiskt av er att säga att man aldrig behöver byta kolvar och serva en standard 600cc det är ju till att ha dålig erfarenhet o vara BLÅÖGD, hade en 800 som skar på ena cyllen och den hade "bara" gått 500 mil det var dyrt att renovera kan ja lova, och de två 440cc ja haft har det inte vart några som hällst problem med huvudsaken är att man kör med tillräckligt med olja och inte snålar o inte håller stumt i längre sträckor och man känner av när du kört med kolvarna i ca 180-200 mil att du har sämre efekt i motorn och då är det dags att se över och byta. dessutom är det mycket billigare att köpa kolvsats till 440cc än 6-800cc. sedan är det olika från skoter till skoter hur tidigare ägare servat men att en 600cc ska va så bra e skit snack sämre dämpare får man leta efter och efekten e ju löjlig. så antingen 440cc 800cc för mer motor elr en 500cc/fyrtakt.

Byt allt när du liks byter,kolvar,ringar,nållager,packningar o givetvis olja!

/Johanna
 

Sledborne

Välkänd medlem
1 okt 2008
1.296
1
16
Umeå/Arjeplog
Kolvarna i min 440 har gått närmare 600 mil utan en tendens att skära..Däremot är jag noga med att köra snällt med kolvarna, varmköra ordentligt, pumpgasa vid lite längre repor osv..
Det är inte skoterns fel att det behöver bytas kolvar , det är förarens. Men visst, 440 är ju känsligare!
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Beställ en tjockare packning istället finns en hel del olika tjocklekar, satt nya kolvar i min när jag köpte den, åkte 100 mil och rev sen och kollade, kolvringarna hade gett upp men kolvarna såg som nya ut, mätte aldrig upp dom men inte en tendens till slitage med blotta ögat, inte ens lite nötta fläckar där belastningen ligger.
 
Reactions: c2h5oh