Val av helix m,m

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
Nu ska man ju till å meka lite me variatorerna,vad eller hur läser man av en helix typ om det står 58-42 på den,vad menas med det?
hur väljer man rätt helix?:hmmmm2:

OBS!!!! INGEN SOM TROR SVARAR HÄR UTAN BARA DOM SOM VET!!!!

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
okejokej:p fårse om man får igång skiten^^ .. dock var de ett annat block än nyare 440 så reedsen passade inte:( aja nu ska ja inte ta å tracka den här tråden:) över till topic nu:)

pbylund

Välkänd medlem
10 dec 2008
486
0
16
Ö-vik
Håller på med samma projekt jag, har fått höra att jag ska ha silver/blå sek. fjäder, helix kommer jag inte ihåg(nån 3 gradig) och 66g vikter +nån annan fjäder fram, som jag inte heller kommer ihåg. :p

edge 800 med 38 matta

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Är väl en Team sekundär på den där och 58 är graderna på helixen från start sen övergår den till 42 grader efter den växlat en bit in på helixen. Brukar även finnas ett tredje tal på dom helixarna tex. 58-42-36 och då vill jag minnas att 36 stod för längden på första ramptalet eller nåt sånt.

Sen ska en Helix med backspår ha tillägget RER också.

58-42 helix sitter det förövrigt i tex. RMK 800or av äldre årsmod. med Team sekundärer och dom tyckte jag fungerade rätt bra på 144" men med kortare matta och lite trim kanske så kan du gå upp på högre grader.

Sen är ju ställbara vikter drömmen om man ska hålla mycket i variatorerna för att få ut optimalt dock blir de ju en del skruvande innan man hittat rätta inställningarna.

Lycka till!