exakt vad behöver jag vid motorkonvertering? 440 --större

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
är ju medveten om att en motor behövs såklart, men alla styrboxar och allt vad det heter, vad kan jag använda av det som redan sitter på skotern? behövs luftburk, motorplatta osv också bytas om minst 600cc ska ner? om motorn är efi, måste tanken bytas också då?

vilka förgasaralternativ finns det på 600cc och uppåt med den här bakvända motorn?

sno pro 440 2002

och förresten, vad är det för pryl som sitter på avgaspipan som det går en kabel från? nåt till tändning / pipförvärmning?

mvh arctic cat novisen
jag

Marcs

Välkänd medlem
23 dec 2006
1.344
0
36
34
Du bör kunna använda 440 pipan + burk, det kör jag på i min 440/600 iallafall!

Ska gå att köra med 440 tändning.

Du kan ju sätta dit sportluftfilter ifall inte 600 luftburken får plats..

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
ok, jag vill helst undvika öppna luftfilter då den kommer dra i sig hetluft och även snö? då förgasarna gapar däråt. sen borde det bli svårare att bestycka den om jag inte har luftburk.. men jag har aldrig gjort ett sådant här motorbyte så jag vet egentligen inte.

men jag vill göra nåt kul med den här släden så jag tar gärna emot alla sorters tips och åsikter.

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
det finns en f6 motor på blocket för dryga 13000 är det bra/ normalpris eller?

kan jag använda 440 förgasare, variator, tändsystem, boxar till den motorn??

mvh

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
det finns en f6 motor på blocket för dryga 13000 är det bra/ normalpris eller?

kan jag använda 440 förgasare, variator, tändsystem, boxar till den motorn??

mvh

De är väl lättare att sätta i den med original insprut och tändning från f6 motorn än att hålla på och bygga special för att få dit tändning bestycka om förgasare osv.

Variatorn passar inte då de är större kona på f6 än 440 motorn.

/ Johan

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
fan olika konor på 440 och uppåt? de råkar man inte ut på för polaris. .. jäkla skit, då kanske jag få¨r köra 440 till vintern då. det är dock en som vill byta bort en viper 2003 mot min arctic 440, kan det vara nåt? att sälja senare alltså. läs: är viper värd mer än min 440?

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
ÄN ETT BIG BORE KIT DÅ?

vad jag fattat så är den här skotern rätt lätt. det är lite därför jag är lite förtjust i den. och bra fjädring,

Last edited:

bebben

Aktiv medlem
9 jan 2006
84
0
6
39
Luleå
Kolla efter en Mountain cat 800 motor och släpp ner i 440n, satte den i min och har inte provat roligare skoter, om du sätter en efi motor så blir det ju en elektrisk bränslepump och på efi modellerna sitter pumpen i tanken, går att lösa genom att ta upp ett hål i din nuvarande tank men enklast och bäst är det nog med original efi tank... På den motorn satt alla kablar och spolar mm fast på luftburken vilket underlättade en hel del... Körde med 800ans pri variator i sammspel med 440ins sek funkade fin fint...

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
Kolla efter en Mountain cat 800 motor och släpp ner i 440n, satte den i min och har inte provat roligare skoter, om du sätter en efi motor så blir det ju en elektrisk bränslepump och på efi modellerna sitter pumpen i tanken, går att lösa genom att ta upp ett hål i din nuvarande tank men enklast och bäst är det nog med original efi tank... På den motorn satt alla kablar och spolar mm fast på luftburken vilket underlättade en hel del... Körde med 800ans pri variator i sammspel med 440ins sek funkade fin fint...

men passar mountaincat motorn i firecat? är inte mountaincat det andra chassit?

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
jo, mountain cat är 1M chassit.
ni får ursäkta den totala novisiteten (är det ett ord?)
men ser inte skotern ut som typ 440 sno pro 2001 på huven?

säger det än en gång, arctic är totalt avlägset vad gäller all form av vetande för mig. vet bara att jag skulle vilja ha en större motor om jag ska ha kvar den här, verkar ju ändå som att det blir för mycket pengar för mig att skaffa en motor utan komponenter för 14000:- oh uppåt.

än så länge ligger det inte så överdrivet med pengar på denna skoter och hade tänkt att det skulle förbli så, en billig skoter, men är lite anti mot 440 motormässigt.