Lynx rave SDI vs lynx re 600 2008 på båda

X800

Välkänd medlem
12 dec 2008
300
0
16
Sandviken
En polare har beslutsångest, han vill beställa en ny från stenmarks maskin men vet inte vilken han ska välja...
Har ni några förslag så lämna dem gärna tack på förhand!
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Jag skulle valt sdi då man får bättre förbrukning och man behöver aldrig bestycka om.

Fördelen med RE är ju dämperiet
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Skulle tagit REn alla dar i veckan. Bättre dämpning sen tror jag det är lite starkare chassie(nån får rätta mig om jag har fel).
En rätt bestyckad RS drar inte nå mer soppa än en SDI och vad jag har hört så är det grymt lätt att byta munstycke på RS så om man ska till fjällen så tar det 10min så har man bytt och kollat så den går bra.
 

Skåp

Välkänd medlem
16 nov 2006
196
0
6
Hudiksvall
Nån får väl rätta mej om jag svamlar i nattmössan men,
det är väl samma dämpare fast med annan shimsning...
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Grannen hade en RE 600 vintern 08/09 och nog gick den bra, har kört den många gånger och det är en mycket bättre skoter än rev (gamla rev chassi) enligt mig mycket stabilare och roligare att köra. Var inte så farlig på rem heller, han bytte bara 4remmar på 250 mil även om nu det låter mycket så finns det värre exemplar. Men i övrigt är det en bra skoter som tål mycket stryk, mycket bra boggie. Dock tog den ganska mycket soppa, han körde den utan problem på 5L/milen vid hårdkörning. 600 SDI motorn går snålare och det är ju i princip samma skoter. Det som skiljer har redan nämnts. RE'n är STD gjord för tuffare körning men lite hårdare shimsning i SDI'N så kan man köra lika hårt med den och du har bättre bränsleekonomi.

Edit: Jag tror att RE och SDI hade samma chassi, Lynx gav ju ut att det skulle vara "440 chassi" på RE'n men om jag inte minns fel så stämde det inte. Jag vill minnas att den fick samma chassi som övriga. Men jag kan ha fel.
 

Kappten nemo

Välkänd medlem
14 dec 2008
138
0
6
Ullånger
Samma som jag förstått det är samma grejer på båda det som skiljer är ju tändsystemet och att re:n har förgasare. men att sdi:n ska dra lite det vete fan min drog runt 3L/mil i vintras har jag för mig.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Samma som jag förstått det är samma grejer på båda det som skiljer är ju tändsystemet och att re:n har förgasare. men att sdi:n ska dra lite det vete fan min drog runt 3L/mil i vintras har jag för mig.
Jo min drar 3 l/mil då jag kör den hårt i puder men den drar inte 5 liter milen som många andras.
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Jo min drar 3 l/mil då jag kör den hårt i puder men den drar inte 5 liter milen som många andras.
Man får bestycka ner REn lite grann. Kompisens RE drog 4-5L/milen när de var mycket puder körning och då gick han ner lite på munstyckena och då drog den 3-4L/milen puderkörning som alla andras skotrar.
 

Lilltjosan

Medlem
14 dec 2008
14
0
1
Skulle tagit REn alla dar i veckan. Bättre dämpning sen tror jag det är lite starkare chassie(nån får rätta mig om jag har fel).
En rätt bestyckad RS drar inte nå mer soppa än en SDI och vad jag har hört så är det grymt lätt att byta munstycke på RS så om man ska till fjällen så tar det 10min så har man bytt och kollat så den går bra.

Samma dämpare men annan chimsning, även samma chassi.

Nått som däremot skiljer är att det sitter TEAM sekundär på RE:n
 

Kappten nemo

Välkänd medlem
14 dec 2008
138
0
6
Ullånger
Man får bestycka ner REn lite grann. Kompisens RE drog 4-5L/milen när de var mycket puder körning och då gick han ner lite på munstyckena och då drog den 3-4L/milen puderkörning som alla andras skotrar.
Men efter som vi har SDI så har vi direkt insprut och inte gasare, så det går inte att bestycka om. Men det borde ju komma nya program till dem så att det går att trimma som på bilar..
 

slednecks

Välkänd medlem
14 jan 2007
609
0
16
Skellefteå
hur hårt kör han?
Är det bara vanlig ledkörning så lägger jag min röst på en sdi. Billigare i drift, snällare å köra, bättre andrahandsvärde och du slipper klegg me gasarna. Men kör han hårt eller ska köra bana/tävla så kanske han ska välja re:n