Yamaha MountainMax 700-00. Lågbudgetmodd.

da_loof

Välkänd medlem
8 feb 2008
1.585
0
36
Häggenås/Grötom
Jag kör med lågbudget versionen. Svart nylonstumpa som man drar över gallret :p
Funkar kanon inne på 3året med samma strumpor, nog för att dom kolla lite snett på lokala ica när jag var å handla men skicka fruns så slipper du pinsamma rykten :p

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Till förra skotern använde jag nät från ett myggnät, ni vet sån där som man sitter i en ram och som man sätter i fönstret. Ett grått plastnät med millimeterstora hål.
Funkade kanon, alla snö-under-huvenproblem försvann på den skotern. :D

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Sådär ja, nu kan jag utvärdera mina justervajrar till justerskruvarna på förgasarna:

De höll inte. :( Tog lös gasarna igår, 2 hade lossnat och den 3:e lossnade när jag typ tittade på den.

Men efter att jag skruvade tillbaka justerskruvarna så går maskinen jättefett, bluddrar o har sig. Provade först med 1 1/2 varv enligt instruktionsbok, lät inge bra, så jag skruvade till 1 3/4 varv, och nu bluddrar den och ryker en massa på lågvarv.

Skruv ut = fetare?
Skruv in = magrare?

850-t5

Välkänd medlem
24 nov 2009
519
1
18
Umeå
Sådär ja, nu kan jag utvärdera mina justervajrar till justerskruvarna på förgasarna:

De höll inte. :( Tog lös gasarna igår, 2 hade lossnat och den 3:e lossnade när jag typ tittade på den.

Men efter att jag skruvade tillbaka justerskruvarna så går maskinen jättefett, bluddrar o har sig. Provade först med 1 1/2 varv enligt instruktionsbok, lät inge bra, så jag skruvade till 1 3/4 varv, och nu bluddrar den och ryker en massa på lågvarv.

Skruv ut = fetare?
Skruv in = magrare?
jag kör på min MM oxå 1 1/2 varv på alla tre cylindrar.
men då känner jag att motorn får för mkt luft.. den svarar inte direkt då man trycker fullt.. så jag skulle ha dragit ner lite till.. har iaf läst att den ska stå mer öppen på 1ans burk för där sitter det större munstycken.

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Skruv in = magrare enligt yamahas manual.
Ska testa nu med 1,5 varv.
Strax på väg till dagis med barnen på skotern, sen över sjön i snöstormen. Hellre på sjön än på vägarna en dag som denna. :)

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall
Skruv in = magrare enligt yamahas manual.
Ska testa nu med 1,5 varv.
Strax på väg till dagis med barnen på skotern, sen över sjön i snöstormen. Hellre på sjön än på vägarna en dag som denna. :)
Blev riktigt fint med skotern.

bestyckning så kör jag totally yamahas version ifrån listan där.

145/45 och 143,8/45 på dom andra 2. Min går dock lite fett, men helt klart så går den att köra. Äre för att du bor i Umeå du kan ha annan bestyckning? jag bor själv i Sundsvall.

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Blev riktigt fint med skotern.

bestyckning så kör jag totally yamahas version ifrån listan där.

145/45 och 143,8/45 på dom andra 2. Min går dock lite fett, men helt klart så går den att köra. Äre för att du bor i Umeå du kan ha annan bestyckning? jag bor själv i Sundsvall.
Tackar o bockar. Är fett nöjd faktiskt. PP-skidorna bär magiskt bra, maskinen är lättburkad men ändå anständigt stabil på leden, motorn går fint osv. :D

145-143,8-143,8 är standardbestyckningen. Lär vara "grisfet", som nån här på forumet skrev.
Min maskin var nerbestyckad till 142,5-140-140 när jag köpte den. Den har gått runt Umeå, vilket väl är ungefär samma h.ö.h som Sundsvall.
Det funkade fint, men jag bytte till 142,5-141,3-141,3, som det ska vara enligt yamahas manual. Funkar finfint, stiften ser bra ut, och den drar inte så värst med soppa.

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Uppdatering.
Nu kör jag i stort sett varje dag. Arbetspendlar med skoter ca 3 dagar i veckan. :D
Har lite idéer inför nästa säsong:
* xenon.
* kanske xtx-förlängning till 151".

Jag upptäckte idag att variatorremmen ser ut så här:

Det här bösset låg lite varstans under huven.

Vad har hänt?
Dags för byte av variatorrem får jag förmoda. Jag har ingen aning om hur länge den har suttit där. Helt klart över 150 mil i alla fall, remmen var begagnad redan när jag köpte skotern.

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Kolla även hur sekundären är chimsad när du sätter dit ny rem.
3st (m6?) bultar sitter på baksidan sekundären. Där justerar du avståndet mellan skivorna, ny rem = alla brickor bort.
Om man låter brickorna sitta kvar så kan det bli som för mig, remmen beter sig som att den är för kort. Gnisslade och hade sig på tomgång. Efter en stunds körning nöp remmen fast på sekundären.

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Kollade schimsning/offset tidigare i vinter och det var ok.
Bytte till reservremmen, nu funkar allt finfint igen. :)

Jag vet att denna fråga har varit uppe förut, men ändå:

Original Yamaha-rem (8D) eller Ultimax?

Så här har jag förstått det:
Originalremmen håller tydligen i evighet men är jättehård = remslir = värme.
Eftermarknadsrem = mjukare = mindre slir = mindre värme.

Nån med erfarenhet som vill rekommendera mig nånting? :)

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Kollade schimsning/offset tidigare i vinter och det var ok.
Bytte till reservremmen, nu funkar allt finfint igen. :)

Jag vet att denna fråga har varit uppe förut, men ändå:

Original Yamaha-rem (8D) eller Ultimax?

Så här har jag förstått det:
Originalremmen håller tydligen i evighet men är jättehård = remslir = värme.
Eftermarknadsrem = mjukare = mindre slir = mindre värme.

Nån med erfarenhet som vill rekommendera mig nånting? :)
Jag har alltid kört med originalrem efter att jag testade min första Ultimax. Tycker OEM funkar mkt bättre och med lite variatorkittning så går den heller inte varm på samma sätt som original.

Mvh Rob

SRX-OLSEN

Välkänd medlem
5 dec 2009
164
0
6
Östersund
Jag har alltid kört med ultimax, den har funkat bra för mig + om man spränger en rem blir det bitar, inte lika mycke "hår" är ju ett evighetsstädande annars...:cheesy:

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Jag har alltid kört med ultimax, den har funkat bra för mig + om man spränger en rem blir det bitar, inte lika mycke "hår" är ju ett evighetsstädande annars...:cheesy:
Japp. Sprängde en av mina remmar på oplogad skogsbilväg med full mutter och det tog till året därpå innan allt skit var borta. Trådarna går ju bra, men luddet/håret är ett rent h-e att bli av med. =)

//Rob

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Och nu är säsongen slut! I alla fall för mig. Efter 6 dagars skoteråkning i Tärnafjällen känns det ju ganska beigt att köra runt på slaskiga sjön hemmavid.
Så nu är skotern inne i garaget.

Planer för nästa säsong:
(1) Ny dynhöjare. Höjaren á la kil gjorde att man gled fram mot tanken. Antingen lämnar jag in dynan för höjning sisådär 10 cm. Eller så bygger jag en förvaringslåda och sätter dynan ovanpå. Men i båda fallen får jag problem med infästningen mot tanken.
Eller så trycker jag dit dyna från en modernare skoter. Förslag, någon? Eller så trycker jag dit en motocrossdyna. Risk att det ser skitfult ut, dock. Eller så spar jag ihop en säck pengar och köper en Bossdyna...men jag tycker de är så fula. (Ensam i världen om det? ;) )
(2) Gnissel från styrningen. Åtgärdas.
De här grejorna måste jag åtgärda.

Mer jag funderar på:
(3) Högre styrhöjare.
(4) Styva upp styrstången.
(5) Kanske kanske kanske förlänga till 151" "XTX-style" med uppvinklad förlängning och längre "badbrygga". Ligger dock långt ner på priolistan, men fränt vore det förstås!

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Hej igen!

Inför förra säsongen blev det en del uppgraderingar och service på min maskin. Så den här säsongen tänkte jag försöka göra så lite som möjligt.

Men...
... en genomgång av variatorerna blir det. Har köpt servicekiten till båda.

Ja och sen funderar jag på xenon.

Och tempgivare.

Se där nåt blir det i alla fall. :smile1:

Sen så har jag (som vanligt) blivit lite sugen på att byta. Vilket (som vanligt) vore ekonomiskt vansinne. Jag kostade ju på maskinen typ 10 papp förra säsongen. Men kul vore det förstås! Kanske en Rev...? :loco: