Yamaha MountainMax 700-00. Lågbudgetmodd.

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Det var ju billigt ju! Hur brukar kvaliteten vara?
För det priset skulle jag behålla ena halvan som reserv. :)
när det gäller dessa så har jag ingen aning, har inte beställt någon än.
Men övriga produkter jag har beställt har fungerat bra fast det märks att det inte riktigt är samma kvalitet som märkesdelar.
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Är det nån som vet ifall man kan förstärka styrstången utan att ta lös den?
Jag tänkte mig att ta lös styret, slipa upp hålet och banka i en järnstång.
Går det?
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Ett förstärkt motorfäste på väg ner.

Svetsar fast "foten" på mitt eget motorfäste. Fästet som det satt på i bild 1 var lite för brett.


Jag drog en släpvagnskabel under motorn, från elhärvan upp till tempmätaren. För att skydda elkabeln så trädde jag på en lämplig gummislang, i detta fall en stålomspunnen. Så nu lär inte kabeln nötas av i första taget. :)
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Lite blingbling!

Vad göra åt en gammal halvtråkig pipa?

Svar: linda den med alu-belagt avgasbandage!

Allt köpt på Biltema.
Alu-belagt avgasbandage.
Rostfria slangklammer, 2 st 10-pack.
Tång.

För att slippa snö/vatten på pipan så kommer jag att mesha luftintagen.



Visst blev det snyggt? :)
 

sexid

Välkänd medlem
19 jul 2010
232
0
16
övik
om du hade lindat rätt så hadu du bara behövt 2 klammer annars så ser det bra ut:p
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Kanske jag skulle köra den varianten också istället för att lacka ...som ändå inte håller
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Jag har provat med dyyr färg (Eastwood Satin Black High Temp Coating från skevab.se, men den satt en halv vinter. Den färgen pallar för värme, men inte för snö/vatten.

Jag blev grymt nöjd. Första gången jag lindade med avgasbandage, det var lite pill minsann. :)

Jag har dragit kablaget för xenon, avvaktar lite andra utgifter, men inom kort så kan det bli. :)

För tillfället är primärvariatorn iväg på renovering. I övrigt är det mesta klart. Ska fundera på eldragningen till xenon + tillverka en batteribox till kedjehuset.
 
Last edited:

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Väldigt intressant att läsa ialla dessa trådar om den enorma kunskap som finns ute i landet.
Jag har nu mailat iväg en beställning på ett Xenon H4 kit från kina, väldigt billigt men om det är bra vet jag inte än.
Om ni är intresserade så kan jag fotografera och dokumentera ombyggnaden från en batterilös XLT med vanlig H4 till en XLT med batteri och detta Xenon-kit.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Om ni är intresserade så kan jag fotografera och dokumentera ombyggnaden från en batterilös XLT med vanlig H4 till en XLT med batteri och detta Xenon-kit.
Självklart, då kanske vi får den som "sticky" på teknikdelen här på forumet, så kanske vi slipper svara på 414 frågor om Xenon denna vinter också... :argh: :blink1:
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Självklart, då kanske vi får den som "sticky" på teknikdelen här på forumet, så kanske vi slipper svara på 414 frågor om Xenon denna vinter också... :argh: :blink1:
Lär väl bli en beskrivning för nästan varje modell då det kan skilja sig åt rätt mycke i hur krångligt de är att få de å fungera.

Yamaha tex. redtop motorn efter -00 är ju väldigt enkel att få till det på utan batteri eller andra special lösningar då de har en kraftig laddspole samt lite fördröjning innan de tänder lyset. Har väl hänt ung. 1 gång på 10 att den bara tänt 1 lampa av 2st 55w xenon på min mm700 som ja hade. Ibland när den stått ute i kylan kunde detta hända men lät man den bli lite varm å sen testa man igen så tändes båda.

Lynx var ju också ett litet kapitel för sig med sdi motorn och batteri. Fick använda motstånd å grejer för att de skulle fungera å sen var den klart allergisk mot dubbla 55w i kyla då motorn kunde stanna när den tände lyset.

Ursäkta OT
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Triple800, visst hade du en 01:a? De har helt annat elsystem än -00, enligt yamahahandlaren.
Skulle vara om dom har annan laddspole isåfall för när ja kopplade mitt xenon med batteri första gången så kollade jag på en 00as som hade org. elstart hur man skulle koppla in batteriet så själva elhärvan lär va samma.