44" matta på f8a = för mycket?

Sökaren

Medlem
18 feb 2009
42
0
1
Grängesberg
Hej

Har varit sugen på att köpa en ny matta till min f8a -07, antingen 38 eller 44". Men prata med en skoterfantast på jobbet och han påstår att 32" är optimal matta för alla skotrar och att om man går högre så viker sig bara kammarna och greppet blir sämre.

Känns som att med min 32" matta så försvinner mycket av motorkraften genom att mattan bara spinner.

Hur ligger det till igentligen, och vilken matta tror ni skulle passa för mig? Åker mest på led.

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
en dubbad 32:a tycker jag , håller bra , lättdriven, billig , hög toppfart ....
en f8 är ändå och kommer aldrig bli ngn lössnöskoter ... jag har dubb i alla mina maskiner å skulle inte köra en meter utan dom ...

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
48
Luleå
ripsaw 38 är en mycket bra matta med ett grymt grepp på led, stor skillnad mot ripsaw 32

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Om du kör runt 50/50 lössnö så tror jag nästan att en 38 backcountry matta skulle sitter perfekt. Men kör du nästan bara led så är de en ripsaw 32/38 som gäller. JAG skulle inte köra en skoter med lägre kammar än 38mm. För är det 2dm nysnö på leden och du kommer med en ripsaw 32mm så spinner det och sladdar i snabba kurvor.

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
32mm är alldeles för lite enligt mig, har 36 på min 440 och önskade att det var 38 eller 44 då det bara blir fårer och som nån sa här tidigare, så fort det blir lite nysnö eller löst på leden halkar man mest omkring. Och ripsaw är ju gjord för ledåkning, sämre än en vanlig i lössnö. Aldrig upplevt att min 36 viker sig iaf och tror inte 38 gör det heller, ska vara 44 som kan göra det vid hård led isåfall. Om jag var du skulle jag nog satsa på en halvblock 38mm :)

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Hej

Har varit sugen på att köpa en ny matta till min f8a -07, antingen 38 eller 44". Men prata med en skoterfantast på jobbet och han påstår att 32" är optimal matta för alla skotrar och att om man går högre så viker sig bara kammarna och greppet blir sämre.

Känns som att med min 32" matta så försvinner mycket av motorkraften genom att mattan bara spinner.

Hur ligger det till igentligen, och vilken matta tror ni skulle passa för mig? Åker mest på led.
Det är inte för inte som mountainmaskinerna börjar ha 60mm nu.
Tycker du ska ta och säga åt kollegan att inte uttala sig mera om skotrar. Bland det dummaste jag har hört.

Sökaren

Medlem
18 feb 2009
42
0
1
Grängesberg
Tack för alla svar, och ja vart lite fel där med " :). Åker som sagt mest led men bara för att det oftast inte är tillräckligt med snö här i södra dalarna för att åka i lössnön. Men när det går så är jag gärna där ute och harvar.

Får nog bli en 38mm matta, hoppas man får ner lite mer kraft i backen med en sån.

Sökaren

Medlem
18 feb 2009
42
0
1
Grängesberg
en dubbad 32:a tycker jag , håller bra , lättdriven, billig , hög toppfart ....
en f8 är ändå och kommer aldrig bli ngn lössnöskoter ... jag har dubb i alla mina maskiner å skulle inte köra en meter utan dom ...
Det där med dubb lät intressant.. men det funkar väl med 38mm också?

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Japp, 38 med dubb tror jag är det bästa av två världar.
38-44 har enligt mig bäst grepp på moddig, uppkörd led.
Men din jobbarkompis har lite rätt i det han säger. 38mm kammar viker sig, men det uppstår bara på hårda underlag. Då är det perfekt att ha dubben som hjälper till att behålla fästet.

Rekomendationen för dubb är ju att dom ska sticka ut ett antal mm högre än kammarna.
Men det går faktiskt riktigt bra med t.ex 38mm kammar och 32-38mm dubb. När kammarna viker sig/sjunker ner tar dubbarna vid.

I 90-talets andra hälft när 38mm mattan kom så använde sig många crossåkare den med gott resultat.
Sveriges största och framgångsrikaste crossteam åkte över till usa och tävlade.
De amerikanska crossåkarna körde med 25mm mattor och dubb. När svenskarna kom dit skruvade dom på 32mm dubb på sina 38mm mattor, och vart då utskrattade av de amerikanska proffsen.

Men det visades sig på tävlingarna att det funkade riktigt bra, svenskarna hade överlägset grepp på de moddiga partierna och även riktigt bra grepp på de isiga partierna.

Nu kör även de amerikanska åkarna med 38-44 mm mattor och dubb.

Kopperblade

Välkänd medlem
23 aug 2009
144
0
6
Bräcke
En 38 ripsaw är en ganska hård matta, anpassad för hårdare för typ leder, viker sig nog knappast. Men jag skulle köpt en 44 alla dagar i veckan!

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
slidesen får mindre kylning om du kör på ganska hårt före än om du skulle ha haft lägre kammar, dom väger mer vilket blir mer vikt som ska dras runt vilket i sin tur ökar bränsleförbrukningen (vet inte om det är så stor skillnad på den punten med bränsleförbrukningen mot en 38a).
Men däremot får du bättre fäste och självklart kortare bromssträcka om det inte är aldeles för hårt då du har mer gummi som greppar tag i snön och håller imot.

Går själv från en 32mm RipSaw till en 44mm Freeride X matta tills i vinter, fast då förlänger jag oxå min skoter från 345 till 365.

Sökaren

Medlem
18 feb 2009
42
0
1
Grängesberg
slidesen får mindre kylning om du kör på ganska hårt före än om du skulle ha haft lägre kammar, dom väger mer vilket blir mer vikt som ska dras runt vilket i sin tur ökar bränsleförbrukningen (vet inte om det är så stor skillnad på den punten med bränsleförbrukningen mot en 38a).
Men däremot får du bättre fäste och självklart kortare bromssträcka om det inte är aldeles för hårt då du har mer gummi som greppar tag i snön och håller imot.

Går själv från en 32mm RipSaw till en 44mm Freeride X matta tills i vinter, fast då förlänger jag oxå min skoter från 345 till 365.
Ok bränsleförbrukningen bryr jag mig inte om eftersom säsongen är så kort ändå och man har ju skoter för att ha roligt :evil:.. om ingen annan kan komma med några andra nackdelar så lutar det nog mot en 44mm nu :)

VändhjuletFTW

Välkänd medlem
20 mar 2008
648
1
16
Malå
Köp en 44as back country matta istället för en Rip Saw. Om du köper en rip saw kommer du ångra dig så mycket den dagen du viker av leden och ska söka äventyr i lössnön. Och som night stalker säger, en 44as matta har snuskigt bra grepp på leden.