Sugen på skoter.

hammarn

Medlem
6 sept 2009
20
0
1
gävle
Hej, har precis gått med i detta underbara forum:hello:. Är grymt sugen på att köpa en första skoter, skulle vilja ha en skoter som har en ganska stryktålig matta och skidor för det kan bli så att jag måste åka en bit på asfalt eller lite grus. Ska inte vara för dyr kanske 5-10.000, får man en okej skoter för den pengen ?
tacksam för svar.
/ hammarn:)

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
ET340 är en slö men outslitbar skoter, mycket lämplig förstaskoter för dom som ska tjuvstarta några år innan den lagliga. värdelös på att ta sig fram i snö pga mattan som har längre avstånd mellan kammarna än vad som är normalt.

SRV var dåtidens värsting, ganska kul lekskoter.
MEN den tar oerhört mycket bensin jämfört med andra skotrar med jämförbar motorstorlek
540 motorn fanns även i XLV som därför var ett lika stort bensinmonster.

en phazer håller jag nog för och gärna en phazer II då du bla får lite bredare spårvidd
en lätt och busig skoter som går bra i snön, 480 kubikaren är oerhört driftsäker och tar inte speciellt mycket soppa.
med en phazer går det att piska många på lederna även dom har en ny värsting

indy 500 kan nog också vara ett bra köp,
om man kör en phazer och hoppar över och provar en 500 så upplever man 500 tungstyrd och motvillig i manövrering,
men då är det i relation till phazern som är väldigt lätthanterlig.
jag lämnar däremot kommentarsbiten på 500 eftersom att jag aldrig ägt en sådan.

hammarn

Medlem
6 sept 2009
20
0
1
gävle
tacktack, så ET340 är inget bra alternativ?

och SRV slukar för mkt bensin ?

kollade på phazer på blocket och hittade typ bara för 30-40.000 klassen.

annars indy 500, hur gör den i toppfarten ?

maqqe17

Välkänd medlem
18 aug 2008
492
1
16
Skellefte
tacktack, så ET340 är inget bra alternativ?

och SRV slukar för mkt bensin ?

kollade på phazer på blocket och hittade typ bara för 30-40.000 klassen.

annars indy 500, hur gör den i toppfarten ?
Et340 är visst ett bra alternativ tycker jag iallafall.
Den går som mest 90 kmh vid bra underlag.
Får du en et för 4- 6 tusen i hyffsat - bra skick så är bara att slå till.
Men köp ingen tuktad med styrehöjare och höjd boogie, eller dåligt skick, för då kan det bli mycket meck, och de brukar sluta på en dyrare prislapp än att köpa en fräsch direkt. Tar extremt lite bensin för att va en så gammal tvåtaktar skoter. Runt 1.5 liter/milen brukar den ligga på. (om det inte är djup blötsnö, för då blir det tungt för 32 hästaren ;))

Men har du kört mycket skoter förut är den ju inte så rolig, för då är de ju en nedgradering...
Men som första skoter är den riktigt rolig, har en själv :beer:

värdelös på att ta sig fram i snö pga mattan som har längre avstånd mellan kammarna än vad som är normalt.
Jag tror nog snarare det är föraren de sitter i ;) .

Nej, jag skojar bara, du är garanterat bättre än mig på att köra, men har man plastbelag på skidorna så tar den sig fram rätt hyffsat tycker jag.
Nu bor jag ju inte i Gävle, men på vad jag hört angående snöförhållandena där nere så tror jag att et'ns framkomlighet räcker alldeles tillräckligt :)

B

Buktholmen

Men köp ingen tuktad med styrehöjare och höjd boogie, eller dåligt skick, för då kan det bli mycket meck, och de brukar sluta på en dyrare prislapp än att köpa en fräsch direkt. Tar extremt lite bensin för att va en så gammal tvåtaktar skoter. Runt 1.5 liter/milen brukar den ligga på. (om det inte är djup blötsnö, för då blir det tungt för 32 hästaren ;))

Men har du kört mycket skoter förut är den ju inte så rolig, för då är de ju en nedgradering...

Nej, jag skojar bara, du är garanterat bättre än mig på att köra, men har man plastbelag på skidorna så tar den sig fram rätt hyffsat tycker jag.
Nu bor jag ju inte i Gävle, men på vad jag hört angående snöförhållandena där nere så tror jag att et'ns framkomlighet räcker alldeles tillräckligt :)
Håller med dig till 100 % :)

hammarn

Medlem
6 sept 2009
20
0
1
gävle
okejj, jo det är min abosluta första skoter och vill ha exakt en sån skoter som du berättar om. annars stryktålighet, tål en sådan skoter mkt då det kan bli köra över trottoarkant och delvis lite körning på asfalt och grus ?

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
ET är den enda som har bladstuds fram och en svaghet när man hoppar med den är att medarna går av, och ja den tar nästan ingen bensin.
hade både plastbelag och plastbuk på min ET340 -86 som jag köpte för 6000kr 1991,
sen så fanns det en ET400 ett tag och den borde nog gå lite bättre

den phazern som du hittat som kostar 30-40000 är den nya phazern som dom helt fantasilöst döpt samma som den gamla.
ta det lugnt ett tag så kommer det snart fler skoterannonser, det är länge tills snön kommer.

hammarn

Medlem
6 sept 2009
20
0
1
gävle
okkej, men hopp dådå, pratar vi hoppa på högt hopp med rejäl kick eller en vanlig plogvall?

ET är den enda som har bladstuds fram och en svaghet när man hoppar med den är att medarna går av, och ja den tar nästan ingen bensin.
hade både plastbelag och plastbuk på min ET340 -86 som jag köpte för 6000kr 1991,
sen så fanns det en ET400 ett tag och den borde nog gå lite bättre

den phazern som du hittat som kostar 30-40000 är den nya phazern som dom helt fantasilöst döpt samma som den gamla.
ta det lugnt ett tag så kommer det snart fler skoterannonser, det är länge tills snön kommer.

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
nej det är inget speciellt allvarligt problem mer en bisak som jag fått laga på 3st ET.
När du piskar den efter guppiga leder så mattas materialet ut när du får tryck på mitten av skidan eftersom att bladfjädrarna trycker i fram och bakkant så blir det kraftiga brytningar,
ingen skoter har medar som håller för allt möjligt, alla skotrar ska svetsas lite med jämna mellanrum oavsett fabrikat.

hammarn

Medlem
6 sept 2009
20
0
1
gävle
okej, så jag kommer inte behöva laga eller byta medarna såfort jag kör lite i skogen eller över något lite gupp ?..

maqqe17

Välkänd medlem
18 aug 2008
492
1
16
Skellefte
okej, så jag kommer inte behöva laga eller byta medarna såfort jag kör lite i skogen eller över något lite gupp ?..
Nejdå, så dåliga är dom inte. Jag skulle säga att boogien går sönder före skidorna, upplever jag de som. Men de är ingen hoppskoter, fast nå plogvallar är ju inget problem. Jag ser inget problem med skidorna förutom att dom glider dåligt när dom blir rostiga så plastbelag är att rekommendera, men ska du köra i grus som du säger så blir dom ju jäkligt repiga å andra sidan.

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Fixade upp en et 340 förra hösten, förlängde till 345, då jag hade en matta liggandes med 18mm kammar, smällde dit en boggie från br 250, den är riktigt riktigt rolig, blev snabbt frugans favorit och hon blev glad när hon fick den.

lånade faktiskt den och körde, hellre än min egen arctic ext 530, som sen såldes bort.

Kör själv en ockelbo 4500 nu, som jag kan rekommendera, såg en på blocket för ett tag sen för 6000kr. riktigt rolig maskin, tar sig fram bra som attan, lite vinglig, men det gör den enligt mig bara roligare i skogen. och pigg med en rotax 447'a

både ockelbon och yamahan kan jag varmt rekommendera!

hammarn

Medlem
6 sept 2009
20
0
1
gävle
okejok, tack för alla svar nu vet jag lite bättre. någon annan billig bra skoter att rekomendera som första skoter ?

maqqe17

Välkänd medlem
18 aug 2008
492
1
16
Skellefte
Blizzard 5500, Citaiton 4500/ 3500 men 3500 kanske är lite väl slö?
Redan nämnda srv 540, phazer 480. Yamaha ss440 är väl inte fel heller.
Arctic Cat Jag 340/440/3000.
Polaris cutlass 340/440, indy 340.

Finns hur mycket som helst, de är väl bara att kolla blocket.
Dock har jag inte haft nån av dom här skotrarna, bara hört att folk som haft en verkar va nöjd.