Garmin GPSmap 620

Aldur

Medlem
6 sept 2009
36
0
1
Tänkte starta en ny tråd för Garmin GPSmap 620.

Jag har precis inhandlat... Har dock inte fått den än.
(Trots att alla säger att man skall köpa 276:an)

Ni som äger och har testat dem, vad säger ni?
Bra och dåligt?

Jag har främst tänkt använda den på skotern och i båten.
 
4

426H

Har inte testat men jag tycker den verkar grymt bra. Den första garminskärmen som faktiskt går att läsa när man kör och får alla andra att framstå som leksaker. Skulle jag köpt ny gps idag hade det blivit en sådan. Klockren att kombinera skoter/båt.
 

vidamic

Välkänd medlem
5 sept 2004
1.098
0
16
Tänkte starta en ny tråd för Garmin GPSmap 620.

Jag har precis inhandlat... Har dock inte fått den än.
(Trots att alla säger att man skall köpa 276:an)

Ni som äger och har testat dem, vad säger ni?
Bra och dåligt?

Jag har främst tänkt använda den på skotern och i båten.
Kolla http://www.kartman.se/forum/ där finns allt matnyttigt när det gäller GPS.
Jaja jag vet att vi har ett forum här, men det är ett bra forum när det gäller frågor om GPS :hello:
 

Aldur

Medlem
6 sept 2009
36
0
1
Kolla http://www.kartman.se/forum/ där finns allt matnyttigt när det gäller GPS.
Jaja jag vet att vi har ett forum här, men det är ett bra forum när det gäller frågor om GPS :hello:
Det är bara lite jobbigt att gå igenom alla miljoner inlägg som skrivits...

Tänkte mest bara att ifall det finns någon som har erfarenhet av 620 på skoter så kanske man kan få höra lite ris eller ros...
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Största risbusken med denna GPS (och alla andra som har programvaran med den s.k. 3D vyn) är att inga som helst kartbaserade POI syns på skärmen.
De kommer upp först EFTER man sökt upp och markerat dem som en destination.

Finns heller inget val i inställningarna om att visa/dölja POI.

Egna waypoints syns.

G2 Sjökorten ser mycket bra ut och ganska kul med autorouting till sjöss. :)
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Har inte kört min på skotern än, testar Zumo660 än så länge.

Det lilla jag fepplat hittills gör att en GPSMAP620 känns ungefär som en Nuvi500 då du kör den på skotern (dvs i landläge/billäge).

Skillnaden mot Nuvi500 är att du får en totalgrym skärmstorlek, ganska snabb kartpanorering även med Frilufts, ljusstark skärm.
Du har inga olika landlägen att välja mellan, endast billäge så det är Fäst-på-väg som gäller.
Pekskärmen verkar vara bra känslighet, samt att den känner av korrekt ställe, andra GPSr brukar ibland tolka positionen lite tokigt emellanåt, kanske den snabba CPUn gör att det blir korrekt.

När det gäller spår/tracks osv så kan jag bara gå enligt rykten att den ej lagrar ditt körda spår i landläge.
Endast båtläget lagrar spår och båtläget kan ej hantera bilkartor.
Har ej testat/verifierat det själv då min inte har lämnart husets varma vrå ännu.

Om nu ryktena stämmer och Garmin har gjort en sådan idiotiskt spärr så har de sumpat ganska mycket av vad denna GPS kunde ha varit.
Kanske en standard av Garmin att försöka sabba något som kunde varit superbra ?

GPSMAP620 är defitivt inget för GPSnörden som vill kunna ställa in lite olika saker och få en massa onödig info. Däremot, är du ute efter en GPS med stor ljusstark skärm så är detta GPSen för dig.

Är prisskillnaden mot en Nuvi500 värt skärmen/panoreringen, du bestämmer.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Håller på med montering av en dylik på en Xtrim 600 Etec 10:a och har även provmonterat den på Commandern.

En rejäl klump på knappa 0,5 kg som behöver sättas fast riktigt stadigt.
Snabbstartad
Verkar vara bra batteritid, en veckas fipplande 3-4 h varje kväll utan laddning och inget problem.
Verkar vara ett bra standardfäste med inbyggt kablage men som sagt, en stålplatta att fästa i kan behövas

Som med allt nytt blir det en del fipplande då man inte hittar rätt i menyerna direkt, dock vete fn, känslan är att denna gör sig bättre i en båt om man nu inte är ute efter "största skärmen i gänget".
Beror väl på att man är inkörd på 276:an och 60 CSX:n vilka i alla fall jag egentligen aldrig nyttjat speciellt, på krävande turer blir det alltid "AP GPS" Silva multinavigator som visar X Y och vart man ska med pil, resten är många gånger tidspillande överkurs då kartorna ju matas in i skallen för 3 dimensionell helikoptervy.

Har ni tänk på hur det är att åka bakom en gps:are som ska stanna varje km för att med kisande ögon se vart han är på en liten skärm, zooma lite hit och dit och sedan fortsätta till nästa stop, pfheew and yakk, blicken i fjärran och tumkontroll funkar ännu idag.

Lite raljant.., teknik är ju kul i alla fall, vad vore livet utan den, i alla fall 620:s skärm verkar riktigt bra, inga problem att se den med de senaste dagarnas solsken hör i norr, dock som på mobilen får man vicka upp solbrillorna för att se alla detaljer.
Kul grej att sitta och planera med i fjällstugan på kvällen, skulle haft en kamera inbyggd!
 

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
När det gäller spår/tracks osv så kan jag bara gå enligt rykten att den ej lagrar ditt körda spår i landläge.
Endast båtläget lagrar spår och båtläget kan ej hantera bilkartor.
Det där låter ju rent av skrämmande! Finns det någon här som kan bekräfta/dementera detta så vore jag glad för info.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Jahapps, nu har jag testat lite.
Den loggar inga spår i landläge så du kan inte ladda ur spår med Mapsource... MEN... (som de säger i Lets Dance :) )

Man kan aktivera RAW LOGGING på enheten och använda wNutrak för att ladda ur spåret, dvs det äkta spåret och inte Fäst-på-väg-konverterade spåret. Och det är mycket bra.
 

nisse-rs-viking

Ny medlem
7 apr 2010
2
0
1
Norrfjärden
garmin 620 sparar spår
Det är bara att koppla upp den mot pc kör mapsource
tanka ner rutter o spår o waypoint till dator så ser du på skoterkartan eller norrlandspro exait var du har varit:smile1:
/ nisse
 

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Men man kan alltså inte se sitt spår på GPS:ens skärm???

Detta tycker jag i så fall är väldigt dåligt då jag ofta friåker på fjället och ibland kan det hända att jag behöver hitta tillbaka till spåret som jag körde igår.