Indraget körkort taget före 2000 = inget tillstånd för skoter

GST Spyder

Välkänd medlem
12 feb 2009
401
19
18
Rössjö / Örnsköldsvik
tråkigt att de skriver som ovan i nyaste snowmobile då,

"""Denna behörighet kommer också att gälla för körkort som nyutfärdats efter återkallande""""

för det går ju stick i stäv med det du fått veta från myndigheterna. Blir ju lite fel information då...eller lätt att missförstå om inte annat.Snowmobile har alltså skrivit fel i sin artikel då ?

Rörigt!
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Hur menar du?

Får du körkortet indraget på låt oss säga 2mån så är det ju ett återkallande och du får ett nytt utfärdande datum på körkortet

Med dom gamla reglerna betyder det att man inte fick köra, med de nya reglera så får man köra

Nyckeln är bara att man tagit det 1a gången före 2000 och bara haft det återkallat alltså inte permanent indraget/återkallat
 

GST Spyder

Välkänd medlem
12 feb 2009
401
19
18
Rössjö / Örnsköldsvik
ok...jag missuppfattade ditt tidigare inlägg, tyckte du skrivit att man INTE fick körra skoter efter återkallande...Sorry :) Läste fel helt enkelt..my bad!

Som du skriver är det skillnad på permanent indraget eller bara tillfälligt indraget, det är nog det som kan röra till det :)
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
hm. jag känner mig lite förvirrad här nu...
hur är det då med jag som tog traktorkort -98, B-kort 2001 och fick ta om B-kortet 2004?
kommer jag behöva ta förarbeviset för skoter nu efter 1 okt. eller är det bara att gasa på?
 

GST Spyder

Välkänd medlem
12 feb 2009
401
19
18
Rössjö / Örnsköldsvik
som jag förstår det så får du ta om det eftersom du fick ta om ditt körkort helt och hållet 2004. Alla behörigheter försvann då de drog tillbaka ditt körkort förmodar jag dvs du fick ju inte behålla traktorkortet heller?
Hade det varit ett tillfälligt återkallande dvs du fått tillbaka det automatiskt efter ett tag så hade det inte behövts ta nytt förarbevis för skoter.

Säger bara som jag förstått..skall inte svära på att det är rätt dock, men med tanke på diskussionen ovan så verkar det så.Någon annan kan säkert hoppa in och dela sina åsikter med :)
 

Mr Sm-X FR

Välkänd medlem
17 mar 2007
538
0
16
Lauker
Jag tog snöskoterkortet då jag var 14 då det hade nykommkit tror jag betalade ca:250kr, sen då dom ändrade fick jag det nya, så nu får man väl 1 nytt till, tog bil kortet 2002 så jag böhöver nog inte bry mig om det här nya då jag har snöskoterkortet redan eller?
 

130fi

Välkänd medlem
1 mar 2007
810
0
16
Drevdagen
Skulle igentligen inte skada med obligatoriskt skoterkort,tycker jag.
Alldeles för många som skyller på att dom "inte visste" när dom håller på med olagligheter=vägåkning mm.
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Skulle igentligen inte skada med obligatoriskt skoterkort,tycker jag.
Alldeles för många som skyller på att dom "inte visste" när dom håller på med olagligheter=vägåkning mm.

det tror jag inte har med skoterkortet att göra, lika många som "inte visste" med förarbevis som utan, kan ju inte direkt säga att jag har lust att slänga ut pengar på en kurs bara för att nån annan kör illa och skyller på att de inte vet bättre
 

130fi

Välkänd medlem
1 mar 2007
810
0
16
Drevdagen
det tror jag inte har med skoterkortet att göra, lika många som "inte visste" med förarbevis som utan, kan ju inte direkt säga att jag har lust att slänga ut pengar på en kurs bara för att nån annan kör illa och skyller på att de inte vet bättre
Det har 100% att göra med skoterkortet.
Har dom gjort utbildningen så kan dom inte skylla på att dom "inte visste".....
med följd att det ska svida mera i plånboken.
Har alla tagit kortet,så blir den "ursäkten" oanvändbar.
Vi skoteråkare måste lära oss,precis som alla andra.
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Det har 100% att göra med skoterkortet.
Har dom gjort utbildningen så kan dom inte skylla på att dom "inte visste".....
med följd att det ska svida mera i plånboken.
Har alla tagit kortet,så blir den "ursäkten" oanvändbar.
Vi skoteråkare måste lära oss,precis som alla andra.


så det är alltså inga alls som tagit förarbevis som kör på olagligt vis?
utan bara de som har behörigheten via vanligt körkort?

en ursäkt är en ursäkt och knappast giltig, om man blir stoppad för att ha kört på ett icke lagligt vis och "skyller på att man inte visste bättre för att man inte tagit förarbevis" och sen skulle klara sig undan? låter enligt mig som rena skrönan, och skulle det ske så är det väl den myndighetsperson som släpper istället för att fälla som ska ha en attityd-justering och inte förarbevis-regleringen?

jag tror inte det gör någon skillnad alls hur man fått sin behörighet, hur man kör är individuellt och har med respekt och vett att göra.

Själv har jag snart min behörighet tillbaka via körkortet och jag vet iaf av mig att jag inte kör olagligt. Jag tänker inte ta något förarbevis för 1500kr bara för att någon annan inte ska kunna komma med en lam ursäkt
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
efter samtal till polisen så visar det sig att jag får köra snöskoter/terränghjuling på mitt traktorkort som togs -99 trots att jag fick ta om mitt B-kort -04..

anledningen är traktorkortet / förarbeviset inte kunde återkallas då, numera kan det dock återkallas som ett vanligt körkort.
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
efter samtal till polisen så visar det sig att jag får köra snöskoter/terränghjuling på mitt traktorkort som togs -99 trots att jag fick ta om mitt B-kort -04..

anledningen är traktorkortet / förarbeviset inte kunde återkallas då, numera kan det dock återkallas som ett vanligt körkort.
Jo, men numera (efter första oktober) så får man tillbaka skoterbehörigheten när man får tillbaka körkortet, vilket man inte fick tidigare, även fast man fick sin behörighet via b-kortet.
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
dhenniz, ja men bara om körkortet är återkallat så du får tillbaka det efter en viss tid.. inte om det är omhändertaget så man måste ta om det.. vilket jag fick göra -04, men traktorkortet tappade jag tydligen inte..

edit: fan va glad jag är att jag slipper pröjsa 2500kr för en kurs (som det kostade sist ja kollade häromkring)
kan man inte bara skriva "provet" och göra "uppkörningen" som man kan göra med alla andra behörigheter utan att gå kurs?
 

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
dhenniz, ja men bara om körkortet är återkallat så du får tillbaka det efter en viss tid.. inte om det är omhändertaget så man måste ta om det.. vilket jag fick göra -04, men traktorkortet tappade jag tydligen inte..
Är du säker på det?...jag tror nämligen att du blev av med den behörigheten också. har man B-kort behöver man ju inte ha traktor behörighet eftersom det "ingår" i B- behörigheten.
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
yes, jag är numera 100% säkert då jag pratat både med transportstyrelsen och polisen, dom sa samma sak..
man "behöver" ju inte traktorkortet då man har B-kort men dom finns där separat i systemet ändå.

Edit: dessutom skulle dom skicka ett slags "förarbevis" på att jag får köra skoter/fyrhjuling
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
dhenniz, ja men bara om körkortet är återkallat så du får tillbaka det efter en viss tid.. inte om det är omhändertaget så man måste ta om det.. vilket jag fick göra -04, men traktorkortet tappade jag tydligen inte..

edit: fan va glad jag är att jag slipper pröjsa 2500kr för en kurs (som det kostade sist ja kollade häromkring)
kan man inte bara skriva "provet" och göra "uppkörningen" som man kan göra med alla andra behörigheter utan att gå kurs?
Jo precis, det gäller endast om kortet är återkallat tillfälligt, måste man ta om kortet så blir det ju ett helt nytt, då får man ju inte "tillbaka" det. =D