51mm matta på 600

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
jag har kört en rr med 51 matta var länge sen jag hade så ***** kul med en skoter! synd de var en kompis.. skulle varit min. äh 600orna orkar iaf! lite ner drevning bara så

R

Robin

Jag slängde på 57mm matta och kapade ner till 51mm på min gammla räv.
Funkade riktigt fint den lilla tid jag hade kvar skotern.

Kappten nemo

Välkänd medlem
14 dec 2008
138
0
6
Ullånger
Det låter ju bra men det värkar inte som om det är specielt många som har det på sina 600or. hur mycket drevade du ner den räcker det med 2kugg eller blir det bättre med 3-4?

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Mest för att 44mm är ganska så optimalt när man kör mycket led. Men om du kollar på mountain maskiner där finns det dom med 57mm kammar och ganska lång matta.

Men nog klarar din en 51mm matta med original drevning men den blir ju mycket roligare om du går ner 2 kugg.

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Jo men på korta maskiner är det ju för att man kör oftast mycket led och då är det lätt att kammarna går sönder och att slidsen inte får kylning.

R

Robin

Drevade inte ner någonting.
Funkade kanonbra under den tid jag hade maskinen, var dock inte längre än 2v.

Kappten nemo

Välkänd medlem
14 dec 2008
138
0
6
Ullånger

Jag slängde på 57mm matta och kapade ner till 51mm på min gammla räv.
Funkade riktigt fint den lilla tid jag hade kvar skotern.
vilken typ av matta är det? jag funderar ju på challenger mattan. men om man jämför en back county matta mot en challenger matta vilken slits mäst/håller bäst, på varierad körning?

LeffePe

Aktiv medlem
11 mar 2009
76
0
6
kör du hårt på led så spelar det inte så stor roll vad du köper för märke, alla slits bra nog på led.

R

Robin

vilken typ av matta är det? jag funderar ju på challenger mattan. men om man jämför en back county matta mot en challenger matta vilken slits mäst/håller bäst, på varierad körning?
Vet inte vilken modell av camoplast mattan det är men det ska tydligen vara en riktig skitmatta, tappar tydligen väldigt lätt kam.
Men det är inget jag har egen erfarenhet utav då jag bara körde maskinen i 2v.

Mattan är en slitvara och liksom bildäck så använder du inte samma däck flera sesonger beroende på körsätt.
Jag skulle nog bytt matta varje eller varannan sesong om jag någonsin skulle haft kvar en maskin så pass länge.

Givetvis är en 51mm matta svagare än 44mm.