Rem tjut sx 700 låga varv !

Lindbom_Yamaha

Välkänd medlem
12 sept 2008
756
6
18
Hallstahammar/Älvdalen
Yamaha Sx700
Tjena har ett sjukt irriterande rem gnissel ljud på låga farter och tom gång. när ja varvar till tex på tomgång går de bort. sen åter kommer de när varvet går ner.

Några förslag ?

Lindbom_Yamaha

Välkänd medlem
12 sept 2008
756
6
18
Hallstahammar/Älvdalen
Jag skulle tro att du nyligt bytt variator rem. Det är inge bra när det tjuter för remmen. Jag har på baksidan av sekundär variatorn schims som jag måste ta bort när jag sätter ny rem. Kör några mil och stoppar tillbaka sedan. Viktigt att tvätta tvätta den nya remmen med tvål innan man sätter dit den. Är det inte så i ditt fall skulle jag rengöra anläggnings ytorna på variatorerna med T-sprit. Lycka till.
Okej tack. Remmen var ny när ja köpte skotern förra året. Kört 30-40mil sen dess. gnisslar fint på låga farter endå. Tack får pröva dina tips

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
47
Ludvika
Remmen är kortare än den som satt monterad tidigare. Som sagt justera med shimsen i sek variatorn. Står i manualen hur du går tillväga.

Lindbom_Yamaha

Välkänd medlem
12 sept 2008
756
6
18
Hallstahammar/Älvdalen
Brukar gå att ladda ner manualen. Den som snurrar när skotern står still är primär och den som driver mattan är sekundär. Du tar bort din rem. Vrid så sekundär variatorn öppnar sig och böka bort remmen. Håll fast sekundär och lossa skruven 13, 14 hylsa är det. Va nogrann så att alla brickor m.m kommer på rätt plats på axeln när du tar lös sekundär skruven. När du har den lös kollar du på baksidan så ser du 3 skruvar 8mm hylsa. Ta bort en skruv och bricka i taget, dra år skruven utan bricka lagomt, ej för hårt. Stoppa lite fett på gängan på skruven som håller sekundär och dra fast. På min ska den sitta 63nm, vet ej om din ska sitta så hårt, måste du kolla upp. rengör skivorna med t-röd och montera dit remmen m.m Hoppas detta hjälpte lite, lycka till igen:)

Fan va stekitt:) nu kommer de nog att lösa sig tack så jätte mycket för hjälpen.

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Om det är samma på din som på kompisens Sxr 700 -01 så är bulten till sekundären gjord i alu så den är ganska lätt att dra av. Så kolla den innan du börjar dra åt.