kran ?

DUTTEN

Välkänd medlem
4 sept 2008
258
0
16
UMEÅ
hallå, jag har två slangar på min rave 800-01, en går från expansionskärlet, direkt ansluten till förgasaren,samt en från förgasaren till toppen, på denna sitter det en kran, vad är detta för slangar, samt hur skall kranen vara ställd, on eller off, kul om någon kunde svara på detta, MVH DUTTEN, ps. novis men vetgirig . ds.

ZnAkE

Välkänd medlem
25 okt 2005
136
0
16
Borlänge
hallå, jag har två slangar på min rave 800-01, en går från expansionskärlet, direkt ansluten till förgasaren,samt en från förgasaren till toppen, på denna sitter det en kran, vad är detta för slangar, samt hur skall kranen vara ställd, on eller off, kul om någon kunde svara på detta, MVH DUTTEN, ps. novis men vetgirig . ds.

Detta är nog en kran som man kan ge kyling till förgasarna (jag tror att den ska vara av när skoter är kall och på när det är varmt) och på beronede på vad det är för temp ute för att skoter ska gå som bäst men inte säker har för mig det bara

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
.. helt fel, de e förvärmare till förgasarna, varm kylvätska går igenom förgasarna och ser till att de inte isar igen.
Somliga använder denna funktion, jag själv har tage bort slangarna då jag aldrig lidit av gashäng pga is och de e mighty mycket lättare att ta lös förgasarna när man inte har slangarna inkopplade i den..
Det står ju tom. HEATED på förgasarna.

seanbanan

Välkänd medlem
8 nov 2008
538
0
16
Haparanda
Detta är nog en kran som man kan ge kyling till förgasarna (jag tror att den ska vara av när skoter är kall och på när det är varmt) och på beronede på vad det är för temp ute för att skoter ska gå som bäst men inte säker har för mig det bara
vad jag vet är det iallafall tvärtom, du ska ha den på on om du ska starta/köra den när det är riktigt kallt ute... så inte något fryser inne i förgasarn, när den är varm/eller det är varmt ute är det bara stänga av den, alltså off.

/seanbanan

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Inget går sönder.
Men den ska väll stängas av vid temperaturer över 5+ har jag för mig, för att inte riskera att den går dåligt.

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
.. jag har tänkt såhär,
när nyckelhålet fryser, och man tömmer på hetvatten, så tinar låset och du kan låsa upp, men de finns en överhängande risk att vattnen som du just hällde dit fryser tills nästa gång..

Om man använder pre-heatern så kan man "råka" tina yrsnö som annars inte hadde vare någe problem. Därför har jag aldrig använt min..
Jag kanske inte har 5% rätt i hur jag funderar nu, men de har funkat för mig.
EVO chassiet kanske har större problem än REV, men de tror jag inte..
min bror kör en Sporttouring600(600SS) och han använder inte heller pre-heatern.