Dreva ner med back

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Hej.
Nu har jag fått ordning på detta till andra infall inträffar i vart fall. :D

:eviltongue: Den av Arctic Cat specade 19/40 med 22 mellandrev 70p kedja och backväxel fungerar inte bra. :mad: Har provat själv och fått bekräftat av två personer på amerikanskt forum. Väldigt eventuellt att man kan få dit det anständigt med ett mindre mellandrev (dyra).. Troligast fick mc800 -03 maskinerna orginal istället både höghöjdsbestyckning(förgasar versioner) och höghöjdsdrevning alterantivet som fanns samtigt 19/43.

19/40 är däremot en intressant utväxling för maskiner utan backväxel. Där passar den bra.

Efter tips och rekommendation sitter nu instället:
:D 18/40 med 22 mellandrev och 70p kedja passar helt underbart bra. Spännaren går bara in första 1/4 delen med ny kedja. :)
Hur det är att köra får man väl se... :D
18T 15wide drev används orginal på bearcat modeller.

Hade jag inte behövt betala hade jag bytt till 19/43 med mellandrev 24T och 72p kedja.

21/40 med 22 mellandrev och 72p kedja fungerar också bra. Det jag körde på tidigare.

:hahaha: Utågende från orginaldrevning 23/40 till 18/40 har jag tappat ~40km/h i teoreisk toppfart...
Kan man kanske sälja denna på någon annonssajt ? ;) Finns säkert någon som vill köpa lite toppfart.

Fiat500

Banned
9 nov 2009
104
0
6
Östersund
20 övre drev

Precis som sagts tidigare i tråden...

Jag hade aldrig gått under 20 i övre drev på en 800'a

...slutar bara med haveri i förtid ! :( :(

*DYRT* :bawling: :bawling:

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Sv: 20 övre drev

Precis som sagts tidigare i tråden...

Jag hade aldrig gått under 20 i övre drev på en 800'a
...slutar bara med haveri i förtid !
Jovisst ett mindre drev ökar kedjeslitage. Har läst och hört detta flera gånger. Men vanligen i kombination med annat märke. Det är ett bra påpekande man ska vara medveten om att kontrollera slitaget, det är kännsligare kombinationer.

MEN
Kollar man in arctic´s sortiment.
Hela Mountain 1M serien (600,800,900 cc) -03 och senare med kedjehus har kört 19T standard. Det verkar ju fungera även på "big bore" 925, 990+ cc twin maskiner och special byggda tripplar 1000 1300+ cc. Turbo? Dessa effektstarka maskiner verkar hålla, däremot så verkar det vara klart mer frekvent med problem med drivaxel och lager.
Bearcat och 4-stroke med kedjehus har kört 18T, men visst dessa har lägre effekt. Dock lär en och annan bearcat ha får dragit tungt det belastar på bra. Har själv rensat ett top drev på en ~50hk snöskoter när jag dragit timmerdoning. Finns även några Zr maskiner, men har inte orkat kontrollera mera.

Skulle gränsen vara så stenhårt vid 20. Då borde denna forumsektion ha trådar som andra långa typfels trådar...

Men ett annat praktiskt problem. Hur får man till dom utväxlingar som används på mountain maskiner ex 19/43 eller 19/46 när det inte finns större drev än 46 (43 är max jag hittat till backväxel).

Hur som helst jag har valt att köra 18T drev, det är bara mitt eget fel att det sitter i min skoter.

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
524
6
18
Boden
Hej.
Nu har jag fått ordning på detta till andra infall inträffar i vart fall. :D

:eviltongue: Den av Arctic Cat specade 19/40 med 22 mellandrev 70p kedja och backväxel fungerar inte bra. :mad: Har provat själv och fått bekräftat av två personer på amerikanskt forum. Väldigt eventuellt att man kan få dit det anständigt med ett mindre mellandrev (dyra).. Troligast fick mc800 -03 maskinerna orginal istället både höghöjdsbestyckning(förgasar versioner) och höghöjdsdrevning alterantivet som fanns samtigt 19/43.

19/40 är däremot en intressant utväxling för maskiner utan backväxel. Där passar den bra.

Efter tips och rekommendation sitter nu instället:
:D 18/40 med 22 mellandrev och 70p kedja passar helt underbart bra. Spännaren går bara in första 1/4 delen med ny kedja. :)
Hur det är att köra får man väl se... :D
18T 15wide drev används orginal på bearcat modeller.

Hade jag inte behövt betala hade jag bytt till 19/43 med mellandrev 24T och 72p kedja.

21/40 med 22 mellandrev och 72p kedja fungerar också bra. Det jag körde på tidigare.

:hahaha: Utågende från orginaldrevning 23/40 till 18/40 har jag tappat ~40km/h i teoreisk toppfart...
Kan man kanske sälja denna på någon annonssajt ? ;) Finns säkert någon som vill köpa lite toppfart.

TUSAN, jag har redan hunnit köpa ett 19t drev och 70p kedja :) ja då blir jag lite fundersam, ska jag göra som du och beställa ett 18t drev och hoppas att det håller eller ska jag köpa ett 21t drev och köra lite på safe. Vad jag funderar lite på är att måste man inte mixtra lite på variatorerna när man går ner hela 5 kugg som jag gör med 18t drev. :hmmmm:

Gällande slitaget så tror jag att jag klarar mig ett ganska bra tag med 18t (om jag har tur). Jag håller på med hockey och hinner bara köra skoter i princip 1,5-2 veckor/år.. några dar under jul och sen påsken så det blir inte så många mil/år :bawling:.

Men skulle ett 20t drev inte passa alls med resterande drev som sitter nu? Hur upplevde du din när du hade 21t? var den nå rapp eller? För min känns inte alls rapp med 23/40 som det är nu, bara råstark.

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
TUSAN, jag har redan hunnit köpa ett 19t drev och 70p kedja :) ja då blir jag lite fundersam, ska jag göra som du och beställa ett 18t drev och hoppas att det håller eller ska jag köpa ett 21t drev och köra lite på safe. Vad jag funderar lite på är att måste man inte mixtra lite på variatorerna när man går ner hela 5 kugg som jag gör med 18t drev. :hmmmm:

Gällande slitaget så tror jag att jag klarar mig ett ganska bra tag med 18t (om jag har tur). Jag håller på med hockey och hinner bara köra skoter i princip 1,5-2 veckor/år.. några dar under jul och sen påsken så det blir inte så många mil/år :bawling:.

Men skulle ett 20t drev inte passa alls med resterande drev som sitter nu? Hur upplevde du din när du hade 21t? var den nå rapp eller? För min känns inte alls rapp med 23/40 som det är nu, bara råstark.
Ja, det är väl ett litet dilemma.

Prova att montera 19T 70p går det dit och du tycker det är ok spänning kör. Ett alterantiv kolla om du kan hitta ett mindre 20T mellandrev. Så du kan använda 19/40T 20T 70p. Bör kanske även kunna gå hitta beg. Annars skulle jag nog köra på 21T men då behövs gamla 72p kedjan.
En sak jag missförstått tidigare är att det är mindre drivare för mattan på -01,-02 än 1M maskinerna. Så det blir lite längre utväxling än deras motsvarigheter.
20T vet inte med säkerhet hur det kan fungera. Är rädd för att det är på gränsen vad som går spänna med 72p kedja om man inte byter till större mellandrev.

Den gick inte alls dåligt med 21T drev. Ganska bra för ledåkning men samtidigt fanns det visst klipp om man tryckte på. Inga problem att lyfta skidorna lite. Är mest intresserad av att testa om de senare utväxlingarna är bättre för maskintypen. Fungerar det inte för min åkning då åker 21T drevet tillbaka.

Har ingen uppfattning om variatorn. Får väl se, like kan man ju enkelt göra med justeringarn för sekundärvariatorns fjäder.

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
524
6
18
Boden
Ja jag får prova montera å se vad jag tycker, kedjan slackar ju efter lite också när dom är nya och man kört ett tag.

Det är synd att mellandreven är så dyra annars hade man ju klippt till på ett sånt. Ja du har nog rätt i att man kan bli tvungen att spänna kedjan för mycket med ett 20t drev och det är inte heller bra. I värsta fall får jag köpa ett 21t drev som vi vet är beprövat och funkar, då har jag ju drevat ner iaf 2 kugg.

Vad menar du med drivare? drivaxel?

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
524
6
18
Boden
Är det någon som vet hur mycket olja man ska ha i kedjehuset? sist jag köpte så sa handlarn att jag skulle he i hela flaskan jag köpte (arctic orginal olja för kedjehus). Men jag tyckte det kändes så mycket? Eller ska man fylla upp till #4 på sprängskissen?

[/IMG]

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Du ska inte fylla i närheten av fullt. Nr 43 på bilden är ju mätstickan, om den är borttagen och ersatt av en ren plugg på din så kan du ändå utgå från den. Stickan går inte ner särskilt mycket i hålet och den sitter ju rätt långt ner på kedjehuslocket. Fyller du mer (oavsett vilket hål du fyller på i) så rinner det ju över i "testhålet" när du öppnar där och det är inte tanken.
Jag kan tänka mig att det går i 20-25 cl tills du når nivån. Stick ner en liten sticka (tändsticka eller liknande) och mät bara.

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
524
6
18
Boden
Du ska inte fylla i närheten av fullt. Nr 43 på bilden är ju mätstickan, om den är borttagen och ersatt av en ren plugg på din så kan du ändå utgå från den. Stickan går inte ner särskilt mycket i hålet och den sitter ju rätt långt ner på kedjehuslocket. Fyller du mer (oavsett vilket hål du fyller på i) så rinner det ju över i "testhålet" när du öppnar där och det är inte tanken.
Jag kan tänka mig att det går i 20-25 cl tills du når nivån. Stick ner en liten sticka (tändsticka eller liknande) och mät bara.

Nej fullt ska det ju givetvis inte va.... vänta lite nu..nu förstår jag vad du menar, du trodde jag menade #4 som är högst upp på bilden i kedjehuset? det finns en till #4 under #30. Jag såg inte själv att det fanns två stycken #4.

Jag hade en likande plugg på en äldre skoter jag hade förr som man tog ut och fyllde på med olja till det började rinna ur hålet. Då var det rätt mängd, det var lite så jag tänkte att nedre #4 var. Det hålet är ju i nedre delen av kedjehuset.