Delningen på en arctic cat zr 700 -99

19 sept 2009
22
0
1
Älvsbyn
Hej, funderar på att byta matta på min zr 700 -99 men jag vet inte riktigt vad den har för delning. Ni får gärna säga till om ni har någon pipa och ett grenrör till salu:)
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Det skulle bli mkt bra :D Med den smalare framvagnen skulle du i princip få min skoter fast med en motor som jag inte gillar :p Sj så förlänger jag min till 365 då jag tycker att 345 är lite väl kort ;)
 
19 sept 2009
22
0
1
Älvsbyn
okej, men vad är det du inte gillar med dom motorerna? dom har ju ingen dålig efi som arctic har haft problem med!:D och jag måste bara säga att jag upplever min zr SSJUKT lätt:O seriöst, den är typ lika lätt fram som våran lynx enduro 600 -00a är bak, med lite lätt överdrift!:)
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Inge större fel på motorn en ngt. föråldrad konstruktion bara som tar mycke bränsle. Går ändå att få bra fart i dom om man lägger ner lite tid på variatorjustering dock ville min -00a ha ännu mer bränsle efter jag hittat en setup jag gillade.
 
19 sept 2009
22
0
1
Älvsbyn
okej:) men förra ägarn hade gjort något med den så att den tog mindre, men det var bara vad han sa. jag har inte hunnit köra den än;) men ungefär vad ska man göra för att få dom här motorerna gå som bäst?
 
19 sept 2009
22
0
1
Älvsbyn
joo. det kan hända:) bara det att jag inte är så sjukt bra på att skruva, men jag håller på att lära mig:D men jag känner en som jobbar med det och han brukar hjälpa mig;)
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
okej, men vad är det du inte gillar med dom motorerna? dom har ju ingen dålig efi som arctic har haft problem med!:D
Det jag inte gillar med den motorn är det som Triple800 säger:
Inge större fel på motorn en ngt. föråldrad konstruktion bara som tar mycke bränsle. Går ändå att få bra fart i dom om man lägger ner lite tid på variatorjustering dock ville min -00a ha ännu mer bränsle efter jag hittat en setup jag gillade.
Sen att du påpekar efi systemet. Jag själv har bara bra erfarenheter av Arctics insprutningssystem. Jag gillar nästan inte ens att köra förgasarmotorer längre efter ett par år med efi :)
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
enligt mig var det 1998 som arctics EFI började fungera bra , finns även vissa 97:eek:r med samma batterilösa system
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Som jag har förstått det så är det -98ornas ZR 600or som har haft problem med statorn lindningen, inga andra modeller. Men visst, det finns måndas exemlar, se bara på ski-doo. Dom har bara öppet måndagar tror jag ;)
 

zlay3r

Välkänd medlem
19 mar 2008
302
0
16
Du får inte plats med en 44as matta utan att byta ut drivhjulen, alt skära ner ett spår i ytterkammarna, Kylkanalerna tar nämnligen i mattan orginal.

På min sitter det 44mm matta + 50mm dubb. problemet är inte att det tar i i tunneln eller kylaren utan där kylkanalerna går.

En vettig sak när det gäller -99an är att försöka hitta en CDI box från en -00 då den är betydligt bättre. tar mindre soppa och går bättre.

Sen rekommenderar jag även att dreva ner 4kuggar på det mindre drevet. sitter vansinningt konstig drevning på den skotern orginal 24/40 eller vad det var. Och ZR600 han har en drevning på 20/40 på nästan samma effekt i motorn.

Att bestycka om gasarna är nästan ett måste, både på lågfart och huvudmunstycke, här får du prova dej fram då jag inte minns vad man skulle köra på då jag kör med andra toppar och -00ans CDI då gäller ej orginal bestyckningen. Men prova med att sänka lågfarten från 40 till 35. huvudmunstycke måste du kolla själv och testa ett steg i taget, Finns även justerskruvar för luft/bränsle blandning på förgasarna dessa kan man även justera lite på för att rappa upp den på gassvaret. börja med ett kvarts varv åt gången.

Att kasta dit ett variatorkitt eller att göra det själv med olika fjädrar / vikter är också att föredra.

Själv kör jag med en svart/vit fjäder i primären tror jag, och 56gr vikter med tyngden på slutet av vikten, detta för att få ett mindre hårt start tryck pga den låga effekten på låga varv, , högsta effekt finns på 6800-7000rpm.

Finns hur mkt som helst att göra.
 
19 sept 2009
22
0
1
Älvsbyn
joo, jag fick veta det där med drivhjulen av ett tidigare inlägg. vad kostar en ny cdi box då? enligt förra ägarn så ären redan ombestyckad. men ären slö med org. drevningen? och jag såg gode nyss att boggieskenorna var spruckna på många ställen. inte riktigt av, men inte så långt ifrån. tkr ni den ska svetsas eller ska jag köpa en ny?

jag skulle vara tacksam för mer tips! :)