rem till motorstark maskin.

Tegelby_

Välkänd medlem
22 dec 2007
332
0
16
Matfors
Ska i med en stor motor i Totaltek:en tänkte jag och funderar på vilken rem jag ska använda.
Ni som vet rembredd och CC - mått på motorstarka maskiner, kan ni skriva dom här?

Tex; MachZ, T-cat, f1000, xcr800, yamaha turbos osv.

Mvh//Anthon

Wazabi

Välkänd medlem
29 mar 2008
326
0
16
Piteå
Ultimax 3 ska väl vara bland de bästa remmarna att åka på om man har bra att åka med.

Det är iaf vad NTC Data i Arvidsjaur sa att man bör köra om man har turbo på en Yamma.

Och den finns till en uppsjö av olika skotermärken/modeller.
Pris från 900-1200kr (de är de pris skillnaderna jag varit med om enbart.)
Har tyvärr inga mått, hoppas det hjälpte litegrann i alla fall.

/mvh

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
jag körde med ultimax rem med kevlar i dock dyr och inge lätt att få tag på.. men dem höll.
kanske lättare i vinter att få tag på.

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
undrar om det är xs remmen som det finns kevlar i då...? skulle tro det. minns ju inte vad remmen hette. .........................jo undrar om det var gates mountain nåt..........

wasted

Välkänd medlem
18 sept 2009
132
0
6
Ånge
Jag har kört med Gates kevlar remmar, dom tycker jag funkar super! Iofs väldigt dyra men höll desto bättre på min gamla ski-doo då den åt remmar när jag bytte till 38´as matta (drevade inte heller ner så det kan vara en orsak till slitaget). Dock är dom inte så roliga att kränga på (styv)
Men ring till RINAB och fråga.

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Ingen aning men troligen samma som org- 020 remmen till AC kan ju skilja nån mm. Har ingen lista att kolla i.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.216
1.052
113
Stora Blåsjön
Ultimax 3 remmen ska vara något mjukare än Ultimax XS. Men det är flera som kör med Ultimax 3 remmen på riktigt motorstarka maskiner också.

I IQ440 chassit med valfri motor och när man kör med 270mm cc mellan variatorerna så är det UltimaxXS(XS811) eller Ultimax 3 (147-4524U3) som är rätt.

Verkar som dom inte får tillverka remmarna i exakt samma dimension som original så utan den kan skillja någon mm mot original remmen. Därför är det viktigt att justera variatorerna rätt när man byter till "piratrem", tror därför många av dessa remmar har fått oförskämt dåligt rykte när man bara byter utan justering.

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Jag kör med Kimpex och Ultimax, men mina maskiner är ju inte motorstarka, dom är starka genom växellådan..... så... skit samma.
Vi har Ultimax i pappas skoter och det är en bra rem för det låter vridet ner i mattan direkt utan att slira o.s.v och det blir fina diken när man drar på gasen, ibland ner till gräset på ängen och skid-res minst 40-50 m.
Diket blir minst 70m lång ;)
Seriöst... det är sant

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Ideér....

Ska i med en stor motor i Totaltek:en tänkte jag och funderar på vilken rem jag ska använda.
Ni som vet rembredd och CC - mått på motorstarka maskiner, kan ni skriva dom här?

Tex; MachZ, T-cat, f1000, xcr800, yamaha turbos osv.

Mvh//Anthon
OK, intressant, vet du cc mått på en yamma samt rembredd?
Tegelby :

Mina teorier...
Det intressanta här är inte i 1'a hand vilken si eller så maskin som har den eller den remmen i förhållande till C-C avståndet osv.
( Inget som säger att det i och med detta skulle fungera på din masin :cool: )

Jag vill då se på ett sådant här problem utifrån ett annat perspektiv...
I och med att primär och sekundärvariatorer skiljer sig i diameter mellan olika fabrikat osv så måste du först berätta vilken variator kombination du tänker använda innan du bestämmer vilken remlängd/bredd du söker.
Detta då för att finna ett känt C-C avstånd som sedan avgör vilken remlängd som du skall ha.
( Går ju givetvis också att rent mattematiskt räkna sig fram till ;) )

.

Tegelby_

Välkänd medlem
22 dec 2007
332
0
16
Matfors
ja, det förstås, tänkte inte på att olika fabrikat har olika stor diameter på variatorerna :hmmmm2:

Men variatorerna blir iaf : Arctic cat primär (nyare modellen) och TRA sekundär från -94