Drev iqr

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
hos din återförsäljare tror ja.men du får räkna med att öppna bursen lite extra..dessa brukar kosta iaf till skidoo kring 9000spänn

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Återförsäljare, USA eller begagnat, privat eller crossåkare.
Inte gratis, inte ens värt det? Har inte IQ 3/4" Hyvo-kedjor eller liknande? Utanför banan lär den då hålla om man klämma dit ett vanligt drev. Ett slirdrev lär inte heller hålla för evigt...

Lite Google, för prisreferens (annonserna finns dock inte kvar på Blåcket):
Polaris IQ 600r mod Kameliont EditionPolaris IQ 600r mod Kameliont Edition ... #Slirdrev (kostar 6800nytt) #46mm Raceingmatta (Som ny) #Supertip variatorkit (Fullt justerbart) #Nerdrevad ...

Delar till Polaris IQ 440 -06300:- - Slirdrev 45kugg, ca40tim. 3000kr:- - Insugsgummi oanvända. ... Delar till Polaris IQ 440 -06 ... Iq 440 delar: - Kedjehus, nästan nytt. 600:- ...

Annons snöskotrar - PolarisHär är en annons på en begagnad Polaris IQ 440 från 2006. ... kortade styrspindlar mm Lev. även med såkal. slirdrev (värde ca 7000:) helt nytt Helt ...

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
har för mig att 440ina och R:en redan har dessa som orginal? vet ej om jag har de.har inte kollat=) men utanför banan som du säger är de inte ens värt de.. varför man har de på banan är när de är mkt småhopp och höga farter..så hoppar man rätar till skotern i luften och hinner kanske inte få mattan i rullning innan landning och då smäller de:)..

hoppar man tex ute i de fria så äre oftas så ppass högt att man hinner gasa och få den i rullning

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Tror det sitter original på 07 & 08, kanske nyare också... IQR hade stora problem med rasade kedjehus 05 & 06 och det är inte ovanligt att ägare satt in slirdrev på de tidigare maskinerna också...

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
så hoppar man rätar till skotern i luften och hinner kanske inte få mattan i rullning innan landning och då smäller de:)..
Snarare att de landar med full gas, kanske inte fulla mattvarv, och då smäller det.

Ditt scenario kan jämföras med att man pallnitar, då dreven sitter mellan matta och broms, och det är rätt mycket skonsammare mot grejorna än full plugg vid markkontakt.

Sneable

Välkänd medlem
26 mar 2009
280
0
16
Malå
Varför skulle det inte behövas "ute i det fria"?
44 mm matta stepup full gas landning.
Hastighet på skotern ca 10 km/h
Hastighet på matta ca 140 km/h
= kedjehus sallad

Dessutom så är det väl bara sliraxlar som går köpa hos återförsäljare numera.
Dreven är väl ute ur sortiment?

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Varför skulle det inte behövas "ute i det fria"?
44 mm matta stepup full gas landning.
Hastighet på skotern ca 10 km/h
Hastighet på matta ca 140 km/h
= kedjehus sallad

Dessutom så är det väl bara sliraxlar som går köpa hos återförsäljare numera.
Dreven är väl ute ur sortiment?
De siffror du uppger är extremfall.

Har svårt att se ovan scenario som en olyckshändelse, och kör man sådär är man dels en idiot, och dels behöver man nog ett slirdrev - och ett nytt efter några såna där landningar.
Men som vanligt ser man till det generella fallet, och det är INTE att landa med full plugg och nästintill fullt utväxlade variatorer.

Sneable

Välkänd medlem
26 mar 2009
280
0
16
Malå
Naturligtvis är det inte en olyckshändelse men det har väl ingen påstått?
Nu vet ju inte jag vad för typ av skoter du har eller hur du kör men jag antar att du mer är typen som kör ut med pulka och pimplar lite för att sedan elda samt åka hem, då min vän håller jag med om att man knappast hamnar i en situation där man skulle vara hjälpt av ett slirdrev. Men så som jag ser det så är även en IQR rätt bortkastad för den typen av körning, rätta mig om jag har fel.

IQR är i mitt tycke anpassad för den körning som du anser idiotisk och jag vet att folk som äger den typ av skoter alltså kör som "idioter" och därför kan ha användning för ett slirdrev

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Naturligtvis är det inte en olyckshändelse men det har väl ingen påstått?
Nu vet ju inte jag vad för typ av skoter du har eller hur du kör men jag antar att du mer är typen som kör ut med pulka och pimplar lite för att sedan elda samt åka hem, då min vän håller jag med om att man knappast hamnar i en situation där man skulle vara hjälpt av ett slirdrev. Men så som jag ser det så är även en IQR rätt bortkastad för den typen av körning, rätta mig om jag har fel.

IQR är i mitt tycke anpassad för den körning som du anser idiotisk och jag vet att folk som äger den typ av skoter alltså kör som "idioter" och därför kan ha användning för ett slirdrev

Vi har nu sett lite prisreferenser och utifrån det är det ju upp till var och en ifall man vill köpa nytt slirdrev "bara för att", eller rannsaka sitt behov och ev. skita i det.

Rave RE 800 '09 och SnoPro 800 '05 är de maskiner som får turas om att dra Nilan.