Hur slappa balataremmar kan man köra med?

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Hej,

har en SRX 700 -98 och jag undrar ju hur slappa remmarna kan vara, vill ju inte råka ut för lite missöden.. :hahaha:

Den vart inställd när jag köpte den så att när maskinen är stillastående är det glapp på 1-2 cm på varje rem. Är det mycket??? Är det lagom??? Vill veta :D
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Det är dumt att ha för mycket, iaf.
Få någon kompis att lyfta upp baki och sen ser du att det inte finns någon risk för att skenorna fastnar i mattans luckor. Då kan det ta stopp...
Det är nog vad som händer ifall man tar bort dem helt.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Balataremmen finns ju där för att skona dämparen, så den slipper slås ut i ändläge.
Är det så, huvudsakligen?

Själva funktionen på den är ju rätt självklar, vilket är direkt kopplat till skidtrycket vid gaspådrag.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Jepp, inga remmar = dämparen isär dragen.
Okej, men jag förstår inte att det ska vara remmarnas huvudsakliga uppgift?
Returen i främredämparen lär inte vara så pass slapp att dämparen klonkar i topp för att efter ett tag "dras isär" (dvs. att kolvstång och kolv åker ut genom/med det gängade locket).

Dämparna i framvagnen klarar sig ju bra utan remmar, likaså bilstötdämpare.
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Har man inte remmarna för att öka skidtrycket. Så att den inte blir för okopplad. Tar du bort remmarna och kopplingen bak så står du alltid rakt upp.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Har man inte remmarna för att öka skidtrycket. Så att den inte blir för okopplad. Tar du bort remmarna och kopplingen bak så står du alltid rakt upp.
Trodde jag också, men jag vet inte säkert - därav kritisk frågeställning till ett påstående jag inte riktigt sväljer.
Jag vill hävda att den absoluta huvudsakliga uppgiften remmarna har är det du skriver, men som sagt; jag vet inte säkert.
 

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
Slappar du balatarremmarna för mkt så kan du dra sönder dämparen och även få en boggie som fastnar i mattan, remmarnas huvudsakerliga uppgift är väl att ställa skidtrycket vid körning och just så att den inte boggien ska hänga upp sig i mattan.
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Okej, men jag förstår inte att det ska vara remmarnas huvudsakliga uppgift?
Returen i främredämparen lär inte vara så pass slapp att dämparen klonkar i topp för att efter ett tag "dras isär" (dvs. att kolvstång och kolv åker ut genom/med det gängade locket).

Dämparna i framvagnen klarar sig ju bra utan remmar, likaså bilstötdämpare.
Vad händer när din boggie tar hela smällen längst bak ?
Åt vilket håll vill framändan på boggien åka ? Trycka ihop eller dra isär dämparen ?

Vilka krafter i framvagnen vill slita isär dämparen, förutom fjädern ?

Kom också ihåg att extremjusteringar blir sällan bra...
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Vad händer när din boggie tar hela smällen längst bak ?
Åt vilket håll vill framändan på boggien åka ? Trycka ihop eller dra isär dämparen ?

Vilka krafter i framvagnen vill slita isär dämparen, förutom fjädern ?

Kom också ihåg att extremjusteringar blir sällan bra...
Jag är inte dummare än dig.
Märk väl termen "HUVUDSAKLIG uppgift".
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Jag är inte dummare än dig.
Märk väl termen "HUVUDSAKLIG uppgift".
Har inte sagt det heller. Jag skrev bara anledningen till varför dom behövs / inte behövs för stötdämparna. Sedan är det ju också för att boggien skall hållas ihop fram till.

Normalt sett räcker det ju att justera fjäderspänningen enbart för att reglera skidtrycket.

Gjorde en sökning via google och kanske kan detta hjälpa dig ?

http://hem.passagen.se/rogg/yamsetup/index.htm