emot norrland?

Status
Stängd för vidare inlägg.
4

426H

Äh, det är nog ganska typiskt att folk som bor utanför stockholm uppfattar stockholmare som dryga. Jag är själv göteborgare men har bott i stockholm i 10 år. Innan jag flyttade hit hade man en del förutfattade meningar, det skall erkännas. Men sen när man väl kom hit upptäckte man att stockholmare faktiskt är trevliga. Visst är dom lite "insnöade", dom har inte mycket koll på landet utanför stockholm, det gäller såväl norrland som tex småland, eller västkusten. Sen, som nån skrev tidigare så är väldigt många som bor här inflyttade. Finns nog rätt få ur-stockholmare.

Kan tillägga att norrlänningar har bra rykte här nere, ses som ärliga och "rejäla" människor. Vad nån 13-åring skriver på msn skall man nog inte bry sig om.
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Dela Sverige i 2 delar och se vem som behöver den andra mest!! Inte fan behöver jag stockholmarna!! Men de lär behöva oss i Norrland!! Så alla stockholmare VISA LITE J**LA TACKSAMHET!! :laugh:
 
B

Biosteel

Dela Sverige i 2 delar och se vem som behöver den andra mest!! Inte fan behöver jag stockholmarna!! Men de lär behöva oss i Norrland!! Så alla stockholmare VISA LITE J**LA TACKSAMHET!! :laugh:
dela sverige på mitten och bomba bort den nedre halvan :beer::rock:
 
B

Biosteel

Nu var du väl ändå lite negativ? Hehe.:rolleyes:
Snygg profil du gått och skaffat dig föresten, udda namn på ort och skoter. ;)

haha jo e som less idag då blir de inlägg som e oseriösa med heta profiler :evil:
 
D

Deleted member 6797

orka bry sig om dem. säker på att de är nå moppenetare ?
eee nä inte det.

Dela Sverige i 2 delar och se vem som behöver den andra mest!! Inte fan behöver jag stockholmarna!! Men de lär behöva oss i Norrland!! Så alla stockholmare VISA LITE J**LA TACKSAMHET!! :laugh:
HAHAHAHA så ***** bra.

vafan en gång när ja va i stockholm så frågade korvgubben var ja bodde ( skulle köpa varmkorv ). så sa jag pite,norrland. då gav han mig en frusen korv och sa att ni e ju van vid kyla så nå kan du äta den så. han vägra värm den:)
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
dela sverige på mitten och bomba bort den nedre halvan :beer::rock:
Ja iaf skåne. Har varit dit en gång och kommer aldrig mer åka dit igen! Jag skulle hellre bo mitt ute i skogen än där (fast det gör jag ju nästan) Det är ju synd då att man måste åka igenom skiten när man ska till Tyskland, men det får man väl stå ut med.
 

r0tkiv

Välkänd medlem
25 okt 2007
1.210
0
36
stödE
*Hur många här har inte klaget på stockholmare nån gång? (A)

tror de är ganska ömsesidigt
 

Emppu

Välkänd medlem
10 feb 2009
474
0
16
Norrbotten, Övertorneå Kommun.
pratade lite med stockholmarna idag också på msn. dom påstår att vi lever kvar i 50 talet för att jag aldrig har lyssnat på emd och gillar elvis,creedence

Vem *** tycker om emd?!


Som man skrev, skulle man dela sverige i två så skulle det inte sluta bra för den nedre halvan eftersom att de två största inkomsterna är ju i Norrland.
Skog och Malm.
Tror att vattenrenings grejs har också mycket att göra med norrland...

Dessutom har vi härlig snööö...
 
B

Biosteel

Vem *** tycker om emd?!


Som man skrev, skulle man dela sverige i två så skulle det inte sluta bra för den nedre halvan eftersom att de två största inkomsterna är ju i Norrland.
Skog och Malm.
Tror att vattenrenings grejs har också mycket att göra med norrland...

Dessutom har vi härlig snööö...

nu vet jag inte hur det är med geografi och demografi för din del men 87 & av sveriges befolkning bor i det som kallas södern så undrar vilka som ha störst ekonomi:rolleyes:
 

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
större delen av sveriges naturresurser ligger i norra halvan av sverige.
så om 87% bor i södra delen så kommer dom 13% som inte gör det leva ganska gott.

problemet är ofta att huvudkontor och övrigt ligger i stora städer så det är där som inkomsten ligger enligt pappret.
ett annat problem är att glesbygdskommuner lägger ner mycket pengar på utbildningar av den yngre generationen samtidigt som man har en stigande genomsnittsålder.
Det beror på att när man går ut skolan så flyttar många till en storstad och börjar arbeta och betala inkomstskatt där.
när man jobbat fram till pension så flyttar man tillbaka till sina rötter och kostar stora pengar i sjukvård och äldreomsorg i den kommun man inte ens betalat inkomstskatt i under sina år som man kunnat betala kommunalskatt för att kommunen ska få tillbaka sina pengar för din utbildning.

på det här sättet får man en samhällssyn på glesbygdskommunen måste gå till staten och tigga pengar som stora bidragstagare när det i själva verket är pengar dom indirekt investerat i tillväxtregioner.
 

Emppu

Välkänd medlem
10 feb 2009
474
0
16
Norrbotten, Övertorneå Kommun.
nu vet jag inte hur det är med geografi och demografi för din del men 87 & av sveriges befolkning bor i det som kallas södern så undrar vilka som ha störst ekonomi:rolleyes:

Men om huvudkontoret ligger i södra och man delar sverige så måste man väl göra ett nytt huvudkontor för inkomsterna i norra.

Men har man sämre inkomster så blir ekonomin sämre, vilket som leder till att norra halvan kommer ha bättre ekonomi i slutändan.
;)

Nåja, folk får väl ha något emot norrlänningar om de vill. Inget att haka upp sig på.
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
som göteborgs landshövding
han sa "vi borde dra ner på bidragen till jokkmokk, det är vi i södern som försörjer sverige"

Jokkmokk är Sverigest rikaste kommun i produktion, om de hade fått behålla sin elkraft främst och skog så skulle de vara lika rik som kuwait...
ni vet hela vattenkraften kommer därifrån..

Södra sverige hade varit ett fattigt tattarland utan oss ..de har ju int resurser alls!!

Sådeså
 

larsson91

Välkänd medlem
4 jan 2009
186
0
6
det är väll bara bra att dom har en dålig uppfattning av norrland, då slipper vi att dom flyttar hit!
 
B

Biosteel

Men om huvudkontoret ligger i södra och man delar sverige så måste man väl göra ett nytt huvudkontor för inkomsterna i norra.

Men har man sämre inkomster så blir ekonomin sämre, vilket som leder till att norra halvan kommer ha bättre ekonomi i slutändan.
;)

Nåja, folk får väl ha något emot norrlänningar om de vill. Inget att haka upp sig på.
du kan väll inte mena allvar om du menar att största delen företag ligger i norrland. hur kommer det sig då att alla flyttar söderut för att skaffa jobb ? tillväxten har väll alltid varit starkast där .. :stupid:
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
du kan väll inte mena allvar om du menar att största delen företag ligger i norrland. hur kommer det sig då att alla flyttar söderut för att skaffa jobb ? tillväxten har väll alltid varit starkast där .. :stupid:
Jag tror han menar att det är företagen i norra Sverige som drar in mest pengar. Tex LKAB, Metso Minerals och alla andra gruvor som finns i Gällivare, Kiruna och snart i Pajala drar ju in fruktansvärda summor pengar som företag i södra Sverige inte ens kommer i närheten av.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.