emot norrland?

Status
Stängd för vidare inlägg.

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Jag tror han menar att det är företagen i norra Sverige som drar in mest pengar. Tex LKAB, Metso Minerals och alla andra gruvor som finns i Gällivare, Kiruna och snart i Pajala drar ju in fruktansvärda summor pengar som företag i södra Sverige inte ens kommer i närheten av.
Nja, är det så?
Coca-cola har ju huvudkontor i Haninge (den goda vattenkvaliteten men det kan vi ta i mattråden) och de drar ju in ganska bra med pengar. Likaså IKEA, biltema, clas ohlson, vattenfall, macdonalds, max, ASEA, ericsson samt en rad andra riktigt stora internationella industrier.

Men, skillnaden är. De flesta exportprodukter som kommer från naturresurser hittar vi i norra Sverige. Alla industrier ovan sysslar mycket med import/export eller att exportera kompetens.

Vattenkraftsel, skog, malm. Samt diverse naturprodukter, kött och bär t ex, är alla produkter som går på export och finns nästan uteslutande i den övre halvan av Sverige.
Bara för 50 år sedan hängde stora delar av svensk industri på dessa produkter enbart för att överleva men nu skulle södra Sverige, mycket p.g.a. större kompetens än här uppe, klara sig åtminstone hjälpligt utan norra Sverige. Vattenfall skulle ju slå igen för de gör stora pengar på att exportera vattenkraftsel och importera billig kolkraftsel för att sälja dyrt här.

Södra Sverige kan fortsätta exportera kompetens så fortsätter vi att exportera naturtillgångar vid en uppdelning av landet.


Det känns nästan som att jag nyss har ordbajsat utan egentlig mening. Likaså att jag bara har svamlat nyss. Brister mina resonemang?
 

Nordland1

PRO sledder
14 jan 2008
504
2
0
Detta mina herrar är trams, jag är stockholmare om än med rötter i norrland.
Att säga att alla stockholmare är emot norrland är en fördom. Stora delar av stockholmarna är nedflyttade norrlänningar, och som har sina sommarhus i norrland.
Jag låser denna tråd.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.