Lämna in på service, eller göra det hemma?

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Vad är det ÅF gör på en service egentligen? Gäller garanti osv.
50mils service är gjord på ÅF.

Jag har haft skotern sen 94mil och har nu gått 140. Behövs det en service inför vintern? Tänkte det kan ju vara bra att bara tuta och köra när snön dimper ner.

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Jag skulle inte lämnat in det, om det inte var gratis så.
Annars bortkastade pengar, men visst om man inte vet vad en shiftnyckel är så kan det vara värt.

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Jag skulle inte lämnat in det, om det inte var gratis så.
Annars bortkastade pengar, men visst om man inte vet vad en shiftnyckel är så kan det vara värt.
Garantin gäller väl inte om du hemmapular med den!! Skulle jag haft en ny maskin skulle jag lämna in den för service..Däremot min gamla edge får nöja sej med min kärlek i garaget!

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
38
Sollefteå
De du bör göra är väl å byta olja i kedjehuset, samt kanske tändstift... Rengöra förgasare om du vill, å trycka i lite fett i nipplarna om du inte gjorde de i våras...

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
De du bör göra är väl å byta olja i kedjehuset, samt kanske tändstift... Rengöra förgasare om du vill, å trycka i lite fett i nipplarna om du inte gjorde de i våras...

Ja olja och tändstift ska bytas.. Men några förgasare har jag inte! :) Boggien är smörjd.

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
Garantin gäller väl inte om du hemmapular med den!! Skulle jag haft en ny maskin skulle jag lämna in den för service..Däremot min gamla edge får nöja sej med min kärlek i garaget!

enligt mina ÅF så är de tydligen bara 50mila servicen som behöver göras..sen gäller garrantin...

hemmapula gör man inte på en service utan man byter olja-fettar in nipplar i boggi ev. leder fram.motor, kolla infästningar på div. bultar osv... allmän rengörning..

tändstift har ja då aldrig varit med om att man byter:S.. jag brukar byta mina stift efter hur dom ser ut.. är det mkt sot på dom byter man och börjar kolla om den drar mkt olja...

enda fördelen jag ser med att göra servicen på firma är att man får den lilla fina stämpeln i boken som betyder MKT när man säljer den vidare,då många kolla på just detta..
annars äre bara å göra de själv helt klart.. både billigast och enklast..
tar inte allt för länge..

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
enligt mina ÅF så är de tydligen bara 50mila servicen som behöver göras..sen gäller garrantin...

hemmapula gör man inte på en service utan man byter olja-fettar in nipplar i boggi ev. leder fram.motor, kolla infästningar på div. bultar osv... allmän rengörning..

tändstift har ja då aldrig varit med om att man byter:S.. jag brukar byta mina stift efter hur dom ser ut.. är det mkt sot på dom byter man och börjar kolla om den drar mkt olja...

enda fördelen jag ser med att göra servicen på firma är att man får den lilla fina stämpeln i boken som betyder MKT när man säljer den vidare,då många kolla på just detta..
annars äre bara å göra de själv helt klart.. både billigast och enklast..
tar inte allt för länge..
Hemmapula= meka hemma! Vilket jag antar dem flesta gör!!

Ring och hör med din ÅF vad de har för åsikt! Då får du svart på vitt vad som gäller istället för att få massa gissningar här!!
Hör även om du kan få kopiera deras service protokoll för att se vad som åtgärdas på en service om du tänkt "hemma-pula"!!

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
Hemmapula= meka hemma! Vilket jag antar dem flesta gör!!

Ring och hör med din ÅF vad de har för åsikt! Då får du svart på vitt vad som gäller istället för att få massa gissningar här!!
Hör även om du kan få kopiera deras service protokoll för att se vad som åtgärdas på en service om du tänkt "hemma-pula"!!
Skulle bli mycket förvånad om ÅF tycker man ska meka själv:stupid: Garantierna brukar gälla i alla fall...bara 50mila eller 100 på vissa? "servicen" som man brukar "måste" göra, och den brukar väl inte kosta heller.

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Skulle bli mycket förvånad om ÅF tycker man ska meka själv:stupid: Garantierna brukar gälla i alla fall...bara 50mila eller 100 på vissa? "servicen" som man brukar "måste" göra, och den brukar väl inte kosta heller.
Vad som menades är vad som händer med garantin om du servar själv!! Det verkar inte vara nån som med säkerhet kan säga att den gäller så då är det bättre att han ringer!!

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
Fabriksgarantin gäller om inget annat avtalats...och vad som avtalats borde man ju veta när man köper skotern, står på handlingarna man fick om man inte kommer ihåg. Men visst kan man ringa till ÅF och fråga, man har ju ändå köpt skotern av dom så lite hjälpsamma borde dom vara.

Gården

Välkänd medlem
23 nov 2006
510
0
16
Bollnäs
En polare lämnade sin rr på servica förra veckan och då bytte dom kedjehusolja, stift, fettade in boggie, kollade/drog alla bultar i boggien. Kollade så remmen hade rätt linje i förhållande till variatorerna och sträckte kedjan. Detta till ett pris på ca 1300 om jag inte minns helt fel. Plus att han då fick en stämpel i boken, Inte så farligt egentligen om man skaffat en ny skoter för 120-130 med garanti tycker jag!

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
ring och hör med ÅF istället för att prata med alla som man känner om hur de e med garantier.

men första servicen ska man väl kunna göra hos en Åfare.

man kan ju göra en fuling och ringa och höra med dem när dem har som mest att göra;) de vill dem nog mer än allt slippa din skoter som gått 150 mil eftersom den servicen kanske inte e så noga om man tänker på garantin.
skulle jag ha gjort iaf

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
En polare lämnade sin rr på servica förra veckan och då bytte dom kedjehusolja, stift, fettade in boggie, kollade/drog alla bultar i boggien. Kollade så remmen hade rätt linje i förhållande till variatorerna och sträckte kedjan. Detta till ett pris på ca 1300 om jag inte minns helt fel. Plus att han då fick en stämpel i boken, Inte så farligt egentligen om man skaffat en ny skoter för 120-130 med garanti tycker jag!
En fråga om vad det kostar har det aldrig varit. Det jag ville veta var exakt det du skrev. VAD dom gör på en service.. Så många inlägg för att få reda på det.. Tack! Ska lämna in den i år, för att nästa år göra den själv. Har ju inte gjort någon service på den sen jag köpte den. Så lika bra att dom får kolla upp den. Men dom tar 1800:-, vilket jag kan tycka är lite väl mycket pengar för att göra nåt så simpelt. Men stämpel i år och sen rita egna gubbar i boken.. ;)

4stroke-rider

Välkänd medlem
15 feb 2009
232
0
16
västernorrland
serviceintervallen som står i instruktionsboken /serviceboken ska följas och kunna visas upp vid en garantireperation, mao ska maskinen servas hos en aktoriserad ÅF under garanti tiden.

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
så du menar då att kör du 2000mil under garranti tiden vilket blir ett X antal gånger service..så ska den lämnas in och få stämpel? vilket kommer fylla boken ganska snabbt:)