Summit 600ho problem, hjälp tack!

123boden

Medlem
30 sept 2009
8
0
1
boden
har en summit 600 ho års 2003 som jag tänkte alla ni kunniga kunde hjälpa mig med:laugh:.
om jag från tomgång trycker ner gasen utan att varva upp den så börjar den att bluddra och dör strax efteråt, om jag varvar upp den innan däremot så går den hur fint som helst. nämnvärt är väl att backen inte funkar som den ska, stänger oftast bara av.

väldigt tacksam för svar:)
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Sv: problem, hjälp tack!

Dåliga kolvringar är nog din bov.. klassiskt fel... har du en kompmätare? Annars ser ja du bor i boden.. kom förbi å låna en :D
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Sv: problem, hjälp tack!

den går nog för fett, annars koppla bort fryskydet dom kan spöka eller kanske tjuvluft.
Man vara.. men jag tror mera på min teori.. flagnande kolvringar.. första året med 600 HO motorn.. kompet kommer nog ge oss svaret =)

/F
 

Greeken

Välkänd medlem
27 feb 2008
228
0
16
Östersund, Sweden
Sv: problem, hjälp tack!

Ifall den dör på tomgång vid fullgas är det nog att den får för magert på fullgas.
Den behöver dock inte gå för magert när du har fått upp varvet.
Gissar att problemet försvinner om du chokar (stavningsfel?) den lite?

/Mattias
 

123boden

Medlem
30 sept 2009
8
0
1
boden
Sv: problem, hjälp tack!

jo, när jag chokar lite så går den bättre från tomgång till fullgas, pecis som du säger. vad ska man göra åt det? är det att riva och rengöra förgasarna eller?
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Det blir samma sak om du har dåliga ringar.. jag är 99% säker att det är felet.. jag har varit med om detta mera än en gång på exakt dessa modeller.. tro mig =)

/F
 

123boden

Medlem
30 sept 2009
8
0
1
boden
okej... man får väl ta och kolla upp det då :) en dum fråga med tanke på vad du skrev tidigare bara; funkar det att använda en kompmätare på 2-takt?
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Ja klart kompmätare fungerar lika bra på 2t som 4t...

Se till motorn är kall först.. ta ut båda stiften.. ha full gas och dra.. vad visar den då?

Sedan så sätt tillbaka stiften å starta skotern.. låt den bli varm å fin

Slå av skotern, ut med båda stiften igen, håll full gas och dra.. vad visar den då?

Full gas är viktigt att ha när man kollar komp

Kolla självklart båda cylindarna vid båda tillfällen =)

/F
 

Greeken

Välkänd medlem
27 feb 2008
228
0
16
Östersund, Sweden
Kolla kompet först som Fredrik säger.

Gissar att du inte är första ägaren på skotern va?
Troligen har någon av dom tidigare ägarna bytt huvudmunstycke.
Om den går bra så fort du får upp lite fart ser jag ingen anledning att byta till original.
Min Polaris jag hade förut var sådär hela tiden, så länge den inte får för magert på högvarv är det lugnt.

/Mattias
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Jag ställer mig bakom IamFredrik och tycker du ska kolla komp!

Sen om kompen ligger bra så kan du ju återkomma så ska vi nog kanske kunna hjälpa dig.
 

ho91bdse

Ny medlem
5 okt 2009
2
0
1
Kolla komp! har likadan skoter och hade det problemet i påsk detta år och till slut så gick inte backen i och gissa vad felet var? slitna kolv ringar och topplockspackning hade gått så kolla kompet först och säg sen hur många kg du fick :)